Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla om plasttunnor?  (läst 6325 gånger)

snarken

Måla om plasttunnor?
« skrivet: 03 jun-09 kl 07:00 »
Jag behöver måla om ett antal plasttunnor jag ska använda som flytelement i flottbygge... Någon som gjort något dylikt och kan ge goda råd? Rör sig om knallblå 200-liters fat som innehållit diverse vätskor för biltvätt.

Jag vet att det finns något som heter plastprimer, men där tog relevant kunnskap slut  :-\ Målet är ett slutresultat som tål vatten o inte färgar av sig mot kläder eller kropp. Jag kan tänka mej att måla dem bruna, gröna eller eventuellt svarta om det skulle finnas ngn svart färg som är speciellt lämpad...

Jag skulle även vilja fästa trekantsbyglar för rep på dem på något sätt utan att ta hål i plasten, och föreställer mej att ett hyffsat snyggt sätt vore att tejpa ett par varv runt dem innan målningen med fästpunkterna under tejpen.... Men primern och färgen som passar tunnor kanske skulle lösa upp silvertejp, eller inte fästa på dem? Tyvärr finns det bara en naturlig fästpunkt för rep på dessa fat, en skåra i överänden, och ett par hakar att dra dem genom i andra ändan vore önskvärt.

Alla tips & råd emottages tacksamt!

PS: Den färdiga flotten ska tas isär o byggas ihop mellan gångerna den används och kommer att vara av ett sådant slag att tunnorna syns från sidorna... att bygga in dem och på så vis undvika att måla om dem är alltså inget alternativ  :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Måla om plasttunnor?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-09 kl 11:18 »
Det lär inte bli det lättaste att få hållbart...  Tyvärr...

Men för att komma med funderingar så kan det fungera med sprutspackel det finns några märken som biter bra på plaster.

ett annat alternativ är att gjuta glasfiber runt hela tunnan och i plasten säkra fästelementen.
För att förhindra gnagning så skulle jag rekomendera att fästelementen kläms runt tunnan med stålband.
På glasfiber är det inga problem att måla med bottenfärger till båtar..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 03 jun-09 kl 14:06 »
Jag vet att min syster målade just såna blå plasttunnor som hon hade som regnvattentunnor i trädgården. Hon gjorde ett jättejobb med att måla dem bruna med svarta streck för att de skulle se ut som trätunnor... Jag vet däremot inte hur det höll sig, men jag kan ju fråga.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

snarken

« Svar #3 skrivet: 03 jun-09 kl 23:14 »
Funderingar är just vad jag behöver - gjutning lät visserligen som om det ligger utom min förmåga, men får kolla upp sprutsackel, tack Matt  :)

Om du skulle få tillfälle att fråga din syster, Rakadero, vore det mycket spännande att få veta vilken typ av färg hon använde och hur resultatet höll :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser