Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svärmning!  (läst 7247 gånger)

Elektra

Svärmning!
« skrivet: 01 jun-09 kl 17:18 »
Mina bijäklar har svärmat och jag hittar inte svärmen! :o Flyttar de långt när de svärmar eller kan jag hitta dem igen någorlunda i närheten av där de senast syntes till? ???
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

wictor

SV: Svärmning!
« Svar #1 skrivet: 01 jun-09 kl 17:46 »
Bisvärmar flyttar ofta flera kilometer när de svärmar. Det ingår i deras beteende att inte etablera sig alltför nära sitt ursprungsställe, vilket ju faktiskt verkar ganska vettigt . Varför sitta bredvid det gamla samhället och konkurrera om samma blommor?

Lite kuriosa:
Egentligen borde ju ett bisamhälle (alltså ett specifikt samhälle på en viss geografisk plats) kunna ha ett evigt liv. Den gamla drottningen sticker iväg, en ny kläcks och fortsätter värvet. Nya bin föds, honung samlas in. Och så vidare. I all evighet...
Dock visar det sig att den enkla bilden inte är fallet. I det allra största flertalet fall får samhället ett sammanbrott inom 7-10 år. Det dör.
Synd, kan man tycka...
Nu kommer dock Vaxmalen till, äter ner vaxbygget, resterna förmultnar, allt var ju organiskt material.

Men dofterna sitter kvar...

Så nåt år senare finner sig en svärm ett fint ställe att bygga sitt samhälle i. Nämligen på precis samma ställe som det tidigare suttit ett samhälle. Men de får börja med nytt vaxbygge, och kanske lika väl det.

Så kanske uppfattningen om bisamhällets eviga liv baseras på detta, att "någon" säger sig "alltid" ha sett bin "just där"...

Jag hämtade en svärm häromdagen, den satt på en fin ladugårdsvägg. När svärmen sopats ner yppar sig ett fint ventilationsrör in mot hålrummet mellan undertak och övergolv, precis där svärmen satt och uppenbarligen planerade att krypa in.
Varvid frun i huset genast kommenterade:
"Där har vi ofta haft "vildbin"...

Elektra

« Svar #2 skrivet: 01 jun-09 kl 18:16 »
Nu var svärmen sist synlig drygt en km bort innan de satte sig, drar de ytterligare km bort när de förflyttar sig eller kan de finnas i närheten av där de var sist menar jag, inte att de skulle suttit vid kupan.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 jun-09 kl 19:01 »
Vad har ni för bin och på vilka lådor sitter dom? Det kan vara mycket intressant!!!

wictor

« Svar #4 skrivet: 01 jun-09 kl 20:18 »
Nu var svärmen sist synlig drygt en km bort innan de satte sig, drar de ytterligare km bort när de förflyttar sig eller kan de finnas i närheten av där de var sist menar jag, inte att de skulle suttit vid kupan.

Min ganska mångåriga erfarenhet av svärmar är att de först går ut och sätter sig i någon gren eller närliggande träd i närheten av ursprunget.
Där sitter de och hänger, precis som vilka tonåringar som helst utanför gatuköket...
Så går det några timmar medan spanarbina är ute och letar, och så - vips - så drar hela paketet iväg.

Då är det ju upp till var och en att försöka följa svärmen, och eventuellt ta den till vara.

Försök, nu är det upp till dig...!!!

Svensk lagstiftning talar om vem som annars är ägare till bina. Gammal lag.

Elektra

« Svar #5 skrivet: 01 jun-09 kl 21:15 »
Är det någon som vet om de brukar förflyttar sig långt när de redan förflyttat sig ngn km från kupan? Jag skiter fullkomligt i vad lagen säger eller att det är fritt fram för vem som helst, jag vill veta om det öht är ngn vits att jag ens försöker lokalisera dem eller om jag ska ägna min tid åt vettigare uppgifter istället för att flänga runt på bygden utan mål eller riktning. ::) Jag har en ledig dag den här veckan och miljoner saker att göra, att sitta och åka runt på vinst och förlust med en radie på 5 km känns rätt meningslöst.

wictor

« Svar #6 skrivet: 01 jun-09 kl 22:06 »
Låt dem fara...
 ;)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 jun-09 kl 06:08 »
Men det är sannolikt så att de aldrig klarar vintern där ute i det fria.

Gerard

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 jun-09 kl 22:32 »
@Electra
"Jag skiter fullkomligt i vad lagen säger"

Byggningabalk (1736:0123 1)
Kapitel 21:

Citera
21 kap. Om bi

1 § Flyga bi bort i annans skog, och följer ägaren dem till stock och hål, märker samma träd, och giver det byamän tillkänna; have ingen våld honom dem förtaga. Haver bisvärm satt sig i bärande och fridlyst träd; då skall den stockas, och ej träd huggas, eller spillas, vid bot, som i 13 kap. är sagt. Är den i annat träd; hugge neder, och tage bi sin saklöst.

2 § Hittar man bi å egen bolstad, eller den han äger lott i; vare hans, som hitte. Är det landbo; njute han tridjung, och jordägaren två lotter. Hittar man dem inom annans hägnad; njute ingen lott därav: hittar man dem utom hägnad, i annans skog och mark; äge tridjung, och jordägaren två lotter. Säga tvenne sig samma bi hittat; njute han denna hittelön, som först lyste. Om den, som å annans ägor hittar, och ej lyser, utan borttager, och om den, som med mat och bete till sig lockar annan mans bi, urskils i missgärningsbalken.

Hittar du dina bin är de dina. Du får till och med hugga ner det träd de satt sig på förutsatt att det inte är bärande, d.v.s ger frukt bär eller annat man kan äta, och du på något vis lyckats hitta en byaman att berätta att du hittat din svärm för.

Hittade svärmar regleras ganska hårt i lag, så det är inte riktigt fritt fram för vem som helst att ta din svärm.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 jun-09 kl 12:26 »
Hej Gerard

Kul att du har klippt in lagtexten. Problemet är att om din svärm flyger bort och sätter sig i mitt träd, låt säga 1 km hemmifrån dig. Och du kommer och finner denna någon/a dagar efter det att de har lämnat dig. Om du då kommer och säger att det är dina bin, skulle jag fråga om hur du kan bevisa det. Det skulle ju kunna vara mina egna bin eller någon tredjeparts bin som har kommit dit. Därför blir det alltid svårt med bevisbördan om man kommer efteråt och påstår att det är "mina" bin.
Däremot är lagen utan förbehåll gilltig om jag hela tiden följer mina bin och ser när de slår sig ned i "grannens" träd. Då har grannen ingen rätt att stoppa mig för att hämta svärmen.

Men idag brukar det inte vara några problem med att få hämta bisvärmar. De flesta som får en hem till sig brukar faktist vilja bli av med den frivilligt...

Elektra; Det är små chanser att återfinna din bortflugna bisvärm. Lägg du tiden på annat istället för att leta efter den. Kanske på att förhindra att samhället svärmar ytterligare en gång.

//Roger

Elektra

« Svar #10 skrivet: 06 jun-09 kl 19:21 »
Det ösregnade dagen efter så jag fick lov att strunta i dem i vilket fall som helst. Lite trist men shit happens. Helt ärligt så vet jag inte om det ens var mina bin utan det var min granne som sa det, å andra sidan är jag den enda som har bin i närområdet även om jag sett bin här redan innan jag skaffade. Grannen slutade med bin året innan jag skaffade så hypotetiskt skulle det ju faktiskt kunna vara en svärm från något annat samhälle som fanns tidigare? ???

Nu har jag större delen av dagen gått och kollat på termometern och till sist så gjorde jag en djupdykning i lådan och skar bort lite drönare och petade även bort en drottningcell, fast nu har jag ju lådor till ytterligare en kupa så jag kanske skulle lyft över dem dit istället och låtit dem vara? Hönsrackarna var dock inte ett dugg intresserad av drönarceller trots att min kursledare förra vintern sa att de skulle gilla det. :P Det var iaf gott om bin i kupan och ena lådan var väldigt tung så det börjar dra ihop sig till slungning snart. 8)

wictor

« Svar #11 skrivet: 06 jun-09 kl 20:33 »
Ställ alla lådor åt sidan.

På den gamla lådans plats sätter du först en ny botten, därefter en ny låda. Hit lyfter du försiktigt över ramen med drottningcell. Fyll upp med tomramar alternativt mellanväggar.

De andra ramarna och lådorna ställer du några meter åt sidan med ny botten och nytt tak. Då har du vips nytt samhälle, dels det gamla som får ny drottning och alla dragbina, dels det nya som har en gammal drottning och en mängd med dragbin, dels nya och dels gamla som kryper ut den närmsta veckan.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 jun-09 kl 20:52 »
Vid svärmning:

Tala om vad det är för bin och på hur många lådor dom står. Det skall inte svärma såhär "förbannat" utan det beror på någonting!

Elektra

« Svar #13 skrivet: 06 jun-09 kl 21:41 »
Buckfast, fem Nackalådor LN.
Jag har ställt på flera lådor för att jag inte ville ha ngn svärmning utan trodde att de skulle nöja sig med att fortsätta uppåt i kupan. Lade tidningspapper mellan de övre lådorna när jag ställde dit dem och de har tuggat sig igenom och börjat städa i fjärde lådan och jag hittade ett bi i den femte översta när jag kollade idag.

Ska testa att flytta ramar om jag hittar någon fler drottningcell, nu får jag nog vänta på bättre på bättre väder innan jag kan öppna kupan igen. ::)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 jun-09 kl 21:56 »
Dom har i alla fall inte ont om plats!
Jag hörde av en här som hade 14 svärmceller i en låda så ibland undrar man vad dom sysslar med, men det var rasen Stockholms Carnica.

Elektra

« Svar #15 skrivet: 06 jun-09 kl 22:11 »
14 svärmar i en låda?! :o

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 jun-09 kl 22:17 »
Svärmceller, bina bygger för att dra fram drottningar, ibland blir byggena helgalna, man undrar vilka som är projektledare där ibland.

Jano

• Halland
« Svar #17 skrivet: 07 jun-09 kl 10:57 »
14 svärmar i en låda?! :o
Hej.
 Det kan vara så att evolutionen har bidragit till att utveckla bina, så de har bildat ett försvar mot biodlarens iver att skära bort svärmceller. Ett stort antal, en del väl gömda, i hopp om att han/hon missar någon.  ;)
 / Jano

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 jun-09 kl 11:35 »
De som byggs i hörnen på vaxkakan kan vara svåra att upptäcka.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 jun-09 kl 13:05 »
Utrymmet påverkar, de måste ha plats och en lagom utmaning som du skriver.

Drottningbyte varannat år påverkar stort.

Svärmtröga bin ger resultat.

Avläggarproduktion påverkar.

Det måste finnas dragväster annars flyttar bina, man kan stödfodra i perioder också.

Det finns andra metoder men de löser inte problemen de heller och slutar i något av punkterna ovan ändå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare
Numera, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser