Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörde-dricka på citron för att släcka törsten för ev kommande värmeböljor...  (läst 2566 gånger)

näppetäppans

Hej vill delge ALLA detta underbara recept från en gammal bondmora (Hilde i Gudby) som bjöd oss på denna underbara törstsläckande dryck när jag hade förmånen att få hässja hö på 70-talet:
3-4 citroner
2kg strösocker
100 g citronsyra
2 l kokande vatten
Borsta och skala citronerna. Pressa dem. Blanda skal, citronpress, citronsyra och socker i en kruka eller liknande och slå på det kokande vattnet. Rör tills sockret löst sig. Låt stå svalt i ett dygn. Sila och  tappa upp på rengjorda flaskor. Blanda med vatten och du har en härlig törstsläckare.
Tjingeling från oss i Näppetäppan

malines

• Gäst
Gjorde en liknande (nästan samma, men mammas recept) i förrgår, men hade i lite kryddnejlika i oxå. bara ett par nypor. Blev ruggigt gott!

näppetäppans

Det lät gott med kryddnejlika kanske man kan använda stjärnanis som alternativ? hade det och kanel i rabarberkrämen häromdagen och det var också riktigt gott, lite lyxig smak.

malines

• Gäst
Det lät gott med kryddnejlika kanske man kan använda stjärnanis som alternativ? hade det och kanel i rabarberkrämen häromdagen och det var också riktigt gott, lite lyxig smak.

Absolut! Blir lite mer "vuxen" smak oxå!

kurt

Det borde gå att minska på sockermängden, om man i stället utgår från sav från björk eller något annat träd.

alexthesaint

• Västergötland
Det borde gå att minska på sockermängden, om man i stället utgår från sav från björk eller något annat träd.
Sockret konserverar saften, men vill du inte ha så mkt socker kan du alltid frysa in saften i lagoma portioner.
Mitt flädersaftrecept är snarlikt, och där föreslås halvering av sockret om saften skall frysas.

Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

bjork

• Värmland
Om man tar sockermengde etter resepten,hvor lenge holder saften seg da ?
There is no way to happiness,
happiness is the way !

Kabo

Jag brukar också göra den drickan. Mamma gjorde den  till slåttern så "skördedricka" låter som ett bra namn.
Ang sockermängden: Vi späder den så mycket men vatten o isbitar att det faktiskt blir bra mycket mindre socker i den färdiga drycken än det är i många andra drycker.
den blir för övrigt mycket god med grape också.

kurt

Annars är ju Barley Water en klassisk sommardryck:

Barley water

Ingredienser
Portioner: ca 3 liter

1/2 dl korngryn
1 l vatten
3 citroner
1/2-1 dl socker
2 l vatten

GÖR SÅ HÄR:
1. Koka korngrynen i vattnet i ca 30 minuter.
2. Borsta citronerna väl i varmt vatten. Skala dem. Lägg skalen samt socker i en bunke.
3. Koka upp 2 liter vatten och häll det kokande över ingredienserna i bunken. Häll korngrynsblandningen i bunken och låt svalna.
4. Pressa juicen ur citronerna. Häll den i bunken. Sila drycken och förvara den kallt.
Servera barley water väl kylt och gärna med isbitar.

FÖR ALLA?
Innehåller inte mjölk eller ägg. Korngryn innehåller gluten och rekommenderas inte vid celiaki.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=297571

Liam

• Gäst
Hej vill delge ALLA detta underbara recept från en gammal bondmora (Hilde i Gudby) som bjöd oss på denna underbara törstsläckande dryck när jag hade förmånen att få hässja hö på 70-talet:
3-4 citroner
2kg strösocker
100 g citronsyra
2 l kokande vatten
Borsta och skala citronerna. Pressa dem. Blanda skal, citronpress, citronsyra och socker i en kruka eller liknande och slå på det kokande vattnet. Rör tills sockret löst sig. Låt stå svalt i ett dygn. Sila och  tappa upp på rengjorda flaskor. Blanda med vatten och du har en härlig törstsläckare.
Tjingeling från oss i Näppetäppan

jag glorde fläder saft nyss, receptet stämmer rätt precist fast du har inte fläderblommor i ,,pröva det.

näppetäppans

Vad kul att ni har kommit med fler inlägg... ;) Jag provade också syrensaften som jag hittade recept på. Den var dock ganska kärv för den skulle innehålla vinsyra. Nästa år provar jag med citronsyra i stället...Har någon ngt inlägg om skillnaden mellan vin- och citronsyra varför olika?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Enligt en bok jag har, så används vinsyra för att hjälpa fruktens pektin att stelna och citronsyra för att få en syrligare konserv och har viss konserverande verkan och hjälper tillsammans med sockret fruktens pektin att stelna.
Jag har för mig att citron funkar smakförstärkande för frukt och bär...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser