Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fick din tupp/höna sitt namn egentligen???  (läst 10605 gånger)

ägg

• Gäst
Hur fick din tupp/höna sitt namn egentligen???
« skrivet: 29 maj-09 kl 16:36 »
Min tupp heter Hans. Det namnet fick tuppen för att den person som äger granntomten och gav oss tillåtelse att bygga hönshuset 1 meter från tomgränsen, heter just Hans.

Säkert finns det en massa roliga förklaringar där ute till varför tuppen eller hönan heter just som den heter ... He he ...

Kom igen nu och berätta!!!  ;D

Lycka

• Ångermanland
SV: Hur fick din tupp/höna sitt namn egentligen???
« Svar #1 skrivet: 29 maj-09 kl 16:43 »
Min äldsta höna Tellan är född på Tage-dagen
vi trodde att det var en han så det blev Taggen.
Det visade sig att bli en hon Tagliatellan blev Tellan.
Fyller 7 år i augusti.
« Senast ändrad: 29 maj-09 kl 21:06 av Lycka »
Hedemorahöns

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 29 maj-09 kl 20:34 »
Har inte namn på alla mina höns men på några har jag :
Blondie ,för att hon är blond/ljus hon är den äldsta jag har är ca6-7 år & den enda som klarade sej undan när något tog alla dom övriga för 5 år sen .
Tootsie ,för att hon har toffsar i öronen & under hakan
Systrarna grön, 2 st köptes för att dom skulle lägga gröna ägg vilket dom aldrig gjort
Selma,tja hon ser ut som en Selma
Dom andra går under namnet töserna/tanterna7tjejerna

Tupparna heter:
Patrik,lillkillen döpte honom
Martin,blev döpt av en kompis
Tuppe nuppe,det bara blev så
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 29 maj-09 kl 21:15 »
Herrmann är född på Herman-dagen så förslaget var uppfödarens. Vi hade tänkt att kalla honom Svarte Tupp, men så hade han fått silver i sig så det passade inte alls.

Agda, hade verkligen blivit av med sin stjärt vid infångandet i Grums. Den växte ut efter 1 år.
Molly är svart som en Black Molly
Lekhönan fick sitt namn av ett barnbarn som nyligen fått en lekhörna i sitt rum ;-)
Mona döpte hennes storasyster sin till. Det är den blommiga som nu ruvar på dag 21
Akleja var den som lämnade oss redan efter 3 veckor och berättigade Reservan! Akleja var min mans höna och fick heta så därför att han mindes sin farmors höna som var kläckt i ugnen (vedspis) och vid ett visst klockslag alltid kom grusgången fram, in i köket och tiggde åt sig lite favörer.
Reservan är min egen höna och hon fick heta så därför att vi ju bara fick ha 5 hönor utan tillstånd, men köpte 6. Kallas sånt civil olydnad?
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 maj-09 kl 21:38 »
Astrid, Alva, Hilka och Anna-Greta, efter min farmors väninnor som verkligen kan kackla en hel del! Hönan Hawkins såg ut som en rovfågel. Nu har farmor lämnat oss :'( och mården har tagit Anna-Greta, Astrid och Hawkins.

Tuppen Zeus är en stolt härskare över myskorna och sina två hönor. Han beskyddar damerna så gott han kan, och parar sig med allt han har lust till!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 29 maj-09 kl 21:48 »
De kallar tuppen Obama, för han är svart, men härskar över ljusare hönor.

Tycker det är på gränsen till rasistiskt...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #6 skrivet: 30 maj-09 kl 00:00 »
Har med några få undantag diverse tantnamn på mina hönor och ankor, tycker det passar dem bäst! De flesta hönorna har dock namn som uppfödaren har gett dem.
Ankorna har jag namngett själv, de heter Allis, Elvira, Signe och Stina.
De tio små Isbarkycklingarna kallas kort och gott för "flickorna", för att uppmuntra dem till att bli just flickor.  ;)
Tuppen heter Knut, efter Knut Agaton Wallenberg. Kallas även Knut den Store eller Knutte-lutte.
Ankhannen heter Elvis... minns inte hur det kom sig, men det kändes rätt då...
Höns, stickning och pelargoner

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 30 maj-09 kl 00:23 »

Ankhannen heter Elvis... minns inte hur det kom sig, men det kändes rätt då...

;D Elvis det heter vår myskishane oxå ! Han fick namnet för att han e hel vit men har en svart tjusar lock på huvet hans fru heter Fru Elvis
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Krågedal

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 30 maj-09 kl 09:14 »
Jag har visserligen namn på alla höner /tuppar. Och årets första kyckling föddes den 23 mars, hade planerat att de skulle kläckas den 25 mars. Eftersom vi var på båtkryssning med Silja Line, så när vi kom hem den 23 var det redan en kyckling kläckt. Fick namnet SILJA! blir det en tupp får han heta PERSILJA!!! Men det verkar vara en höna.....sen föddes nu den 30 april 3 st viltfärgade en verkar bli tupp, han får nog heta Carl-Gustav ( då våran kung är född den dagen med ) Jag har redan en fin silver/grå randig höna som heter SILVIA!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Bia

« Svar #9 skrivet: 30 maj-09 kl 09:54 »
Tuppen heter Adolf. - Min man döpte honom.
Fröken Bitta -för hon är ung (året)
Agda -hette hon redan.
Solwig- Min man döpe henne.
Kycklingen Bobo (som är en höna) döpte våran son
Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 30 maj-09 kl 10:06 »
Ett par exempel;
Blindi: en tupp som är nästan blind men klarar sig bra ändå.
Orpi: En gul stor orpington som helt enkelt fick namnet orpi bra förkortninge och passade.
Pandu: Panduantupp
Pandi: skulle vara hans panduan fru, visade sig vara en tupp, upps.
Muppi: Myskanka, verkade passande.
Tjocka damen; Broiler med lite för mycket fett....
Pandulina: Dvärg panduanhöna.
Flax; duvunge som jag matat upp, han flaxar som en galning när han ser människor så det passade.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Therese K

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 30 maj-09 kl 10:07 »
Min tupp heter Yngve.. ville ha något manligt namn :-[ Hönorna heter bönan för hon är brun som en böna, sen är det siv.. fast hon kallas för hönan. och olivia..hon såg ut som en rund och go olivia ;) kycklingarna, 2hönor som heter lille-mor och violett.. mina arbetskamrater har varit framme.. och 2 tuppar.. allan och alfons..samma förklaring där.. Tidigare hade jag 2 tuppar som heter Werner och werner... såg nästan lika dana ut..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 30 maj-09 kl 13:35 »
Hade en höns som dog nyligen, bästa hönan någonsin  :'(
Hon hette ialla fall Pia för att vi hade en granne på sommaren som hette Pia och var halvt blind, vilket även min höna Pia var. tyckte det var fyndigt, även fast grannen själv inte visste om det :P

Och en tupp vi var tvungen att ta bort som hette Lucky för att han föddes med en hästsko på ryggen. Var rätt häftigt :)

-Silverstedt

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #13 skrivet: 30 maj-09 kl 13:40 »
Rudolf heter Rudolf eftersom vi hämtade honom till Jul och femåringen i baksätet tyckte att Rudolf var ett bra namn. (gissa vilken låt hon sjöng? ;)

Andratupparna heter Staffan & Bengt, min sambo och jag valde två personer ur våra varsina yrkesliv som vi inte var så förtjusta i, preskriberade personer givetvis. ;)

Blivande andretuppen heter Göthe efter gården (första tuppen som är född här!)

Hönorna heter: Elvira, Hetty, Krösa-Maja, Lelle-Pöna, Svarta-Sara, Valborg, Inga, Bettan... också Manuelle förståss. Som är döpt efter betjänten i Faulty Towers, varför får man räkna ut själv. ;)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 30 maj-09 kl 20:26 »
Andratupparna heter Staffan & Bengt, min sambo och jag valde två personer ur våra varsina yrkesliv som vi inte var så förtjusta i, preskriberade personer givetvis. ;)

När jag hör Staffan och Bengt tillsammans tänker jag på de där gubbarna som gjorde barnprogram ihop när jag var liten, två norrlänningar tror jag.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Tingeling

• -
« Svar #15 skrivet: 30 maj-09 kl 22:53 »
Våran tupp som vi nyligen var tvungna att ta bort......han hette Heike, efter Isfolketböckerna.....och 3 namn till efter de böckerna:
Silje, Sol och Villemo. Sen har vi Stina, Toffsan (blommehöna m. toffs) och så Lilja o Tindra som barnbarnen döpte.
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #16 skrivet: 31 maj-09 kl 23:23 »
Nästan alla våra tuppar och hönor som har namn har fått det efter Astrid lindgrens sagofigurer.

Ronja, birk, Lovis, vildvittran och rumpnissen, madicken, lisabet, tommy, annika, pippi, osv
Gässen  har fått heta Kara, färdiga och Gå. För det är så roligt att ropa på dem när småbarnen tränar fotboll precis vid deras hage. ;D ;D ;D   

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #17 skrivet: 02 jun-09 kl 04:56 »
Tuppen heter TURTURE eftersom han med nöd o näppe slapp undan lergrytan ( hans företrädare tvärdog dagen innan Ture skulle slaktas )

Äldsta hönan heter HELGA, stor o stadig Brahma.
MAYA är vår enda Aracuna höna.
PRILLAN vit Leghorn ( Findus o Pettson plagiat.)
KRYDDAN är en 8 veckors "husetsblandning" kyckling som fick sitt namn eftersom han skulle blandas med goda kryddor och bli en god grillmåltid nu i sommar, men det verkar som att Kryddan blir en höna så det blir väl en Turkrydda...  :D
Senaste tillskottet döptes på vägen hem från hönsträffen här i stockholm till GERTRUD, hon liknar Margareta Krooks rollfigur i pjäsen Gertrud Stein...  :-[

( GUD, så fjolligt detta känns, men vi gillar våra djur och deras sköna personligheter !! )

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

borka15

« Svar #18 skrivet: 02 jun-09 kl 09:20 »
Grannarna Bertil å Gunilla skulle nacka sina två sista, nej dom kan gå här å skrota= Berit (bertil) Gun (Gunilla)
Silkestuppen döpte gubben till Elvis å han bara e en Elvis,
Barnen har döpt..Pingu,bruno,puff,grållan,sotis,engel,lisa,klättra, halta lotta (spjälade små ben som bebis)
Carl (från barnprogram)
Å jag..mia o klara,
salt o peppar, ;D förvaras torrt!!!

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 02 jun-09 kl 10:23 »
Nästan alla våra tuppar och hönor som har namn har fått det efter Astrid lindgrens sagofigurer.

Ronja, birk, Lovis, vildvittran och rumpnissen, madicken, lisabet, tommy, annika, pippi, osv
Gässen  har fått heta Kara, färdiga och Gå. För det är så roligt att ropa på dem när småbarnen tränar fotboll precis vid deras hage. ;D ;D ;D   

Våra höns har också namn efter Astrid Lindgrens historier, Tuppen Mattis har sällskap av Ronja, Lovis och Undis.

Nästa omgång höns som vi får tänkte vi döpa efter karaktärerna i Emil  ;D
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser