Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken sorts målarfärg är bäst?  (läst 5166 gånger)

Huggorm

• Gäst
Vilken sorts målarfärg är bäst?
« skrivet: 28 maj-09 kl 22:37 »
Det börjar väll bli säsong för att måla stugan jag snickrat under vintern. Den har liggande, ohyvlad träpanel som ännu är helt obehandlad. Vilken sorts målarfärg skall man satsa på om man väger in aspekter som varaktighet, pris, miljöpåverkan och arbetsinsats?

Jag blev tipsad om Folksams färgtest, där kan man se hur en del olika fasadfärger klarat sig under två år.
http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.5894!/folksams_fargtest2007.pdf

bloke1

• Östergötland
SV: Vilken sorts målarfärg är bäst?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-09 kl 22:42 »
äkta falu rödfärg så klart! billigt och inget underarbete, lätt att applicera.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 maj-09 kl 22:44 »
Förvisso, men jag hade tänkt mig ett vitt hus

Sedan står huset ganska vindskyddat med norrsidan i djup skugga, det är väll inte optimalt för falu rödfärg

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 28 maj-09 kl 23:15 »
Jotun Demidekk Optimal skulle nog jag välja, känner folk som använt den färgen och dom har goda erfarenheter.
Mycket hållbar, funkar bra på ohyvlat.
Linoljefärg av bara zinkvitt och linolja håller bort mögel bra, men passar bäst på hyvlad panel.
Liggande panel är extra känslig också, vattnet hänger kvar vid underkanten på bräderna.
Därför är lasyr och rödfärg troligen inga bra alternativ, eftersom dom är ganska otäta.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 maj-09 kl 23:21 »
Då är den en stark kandidat. Hur skall den läggas på, skall det vara grundfärg och grejer?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 28 maj-09 kl 23:25 »
Vet inte, men bäst att inte fuska.

Förresten, jag erinrar mej att knutarna på min källarstuga var målade med Demidekk en gång.
Satt förträffligt, men fel kulör tyckte jag.
Det var nog bara målat ett lager med oljelasyr eller vad det kallades, ett slags mellanting mellan lasyr och alkydfärg, mer täckande än vanlig lasyr.
Troligen har färgen utvecklats en del sen dess.
« Senast ändrad: 28 maj-09 kl 23:30 av Foppas fot »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 29 maj-09 kl 10:49 »
Falu rödfärg tänkte jag också på direkt. Om rött är fel kanske en annan slamfärgskulör? En annan variant är ju järnvitriol. Om jag skulle börja om från början hade jag valt en färg som inte tvunget måste målas om vart tioende år för att inte se bedrövlig ut.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Deepen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 jun-09 kl 12:56 »
Hej!

Testet hade du visst redan hittat.

Grundolja, grundfärg och sen ytterfärg är det man behöver måla med.

Jag är lite part i målet men vet att Teknos har bra husfärger...
Köp inte BILLIGT, men det är inte samma som att alla dyra är bra!

Hälsningar från Martina
« Senast ändrad: 02 jun-09 kl 16:06 av Deepen »
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 02 jun-09 kl 15:35 »
Förvisso, men jag hade tänkt mig ett vitt hus

Sedan står huset ganska vindskyddat med norrsidan i djup skugga, det är väll inte optimalt för falu rödfärg

Är en norrsida optimalt för någon färg? Är någon sida optimal? Alla utsätts på olika vis. Men vitt? Inomhus, japp! Ute? Njaee. På en vit fasad lär ju allt synas, minsta lilla bibajstolle blir lixom en blaffa. Jag kan sätta Foppas fot  ;) på att du kommer att ångra det kulörvalet.

Personligen är jag mycket svag för slamfärg. På ett hus med så klena mått som ditt, hade jag kört på svart kulör med detaljer i en avvikande, schysst kulör. Slamfärg är enkel att blanda till själv (om man inte vill köpa färdig) och färgen är apenkel att hålla på med, både vid ny- och ommålning. Enkelt att betala är det oxå! Och så blir det rackarns jävla übersnyggt.

För ett "osynligt" hus rekommenderas väl järnvitriol. Åldras snyggt, är billigt och kräver inte så mycket pyssel. Funkar bra för den som inte tycker att det ser fattigt ut.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 jun-09 kl 17:10 »
Jag har funderat på järnvitriol, men jag vet inte. Det skyddar väll egentligen inte träet alls? Men jag gillar färgen, den smälter verkligen in i naturen

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 02 jun-09 kl 18:55 »
Jag har funderat på järnvitriol, men jag vet inte. Det skyddar väll egentligen inte träet alls? Men jag gillar färgen, den smälter verkligen in i naturen

Jag kan inga fakta om hur mycket eller lite träskydd det är i järnvitriol. De hus, både semimoderna villor och åldriga torp, jag känner till som har fasader behandlade med järnvitriol, är inte äldre än max 15 år - och det är ju ingen ålder precis.

Vad gäller husägarnas arbetsslit och utseendet på byggnaderna, kan jag inte säga mer än "minimalt" resp. "maximalt".
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #11 skrivet: 04 jun-09 kl 09:02 »
Det stämmer att järnvitriol inte har någon skyddande effekt. Man använder det bara för att snabbare få den silvergrå färg på brädorna som annars kommer av sig själv inom nåt eller några år.

Det finns vit slamfärg, men ju ljusare kulör man väljer av slamfärgen desto känsligare är den. Och som nämnts tidigare syns ju verkligen allt på en ljus fasad.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 04 jun-09 kl 15:46 »
Halaj!

Jag har bytt ut mina vita vindskivor mot gröna.
Aldrig, aldrig mer vitt på en yta utsatt för väder och vind!
De ser skitiga ut jämt!
Om man är stolt och mallig över sitt hus vill man ju att det skall se fint ut.

//T

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 jun-09 kl 22:01 »
I skärgården har ju många vita hus, och där om något så är det ju utsatt för väder och vind. Det ser väldigt tjusigt ut där, men dom kanske målar om vartannat år också, det vet man ju aldrig.

Kanske skulle välja ett grått eller brunt hus i stället, jag tycker om när det smälter in i naturen

manna

• -
« Svar #14 skrivet: 05 jun-09 kl 07:02 »
Vår grannes lilla, lilla, lilla torp ser alltid extrempittoreskt och välskött ut. Så är oxå grannen ute varje år och målar alla vita detaljer...

Huset jag bor i nu är falurött med just vita vindskivor, foder och knutar. Jag ser på något vis inte alls fram emot att hänga på en stege drygt sex meter över marken och måla vindskivorna en gång om året, men, som Tapio skriver, jag är sjukt mallig över den förändring som skett - och sker - med huset exteriört så jag tänker inte låta något se dassigt ut.

Tapio

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 05 jun-09 kl 07:33 »
I skärgården har ju många vita hus, och där om något så är det ju utsatt för väder och vind. Det ser väldigt tjusigt ut där, men dom kanske målar om vartannat år också, det vet man ju aldrig.

Halaj!

Kanske hänger det ihop med läget på huset?
Mitt står i skogen och naturligtvis virvlar vinden runt en massa bös från träden runtikring mm.
I skärgården finns mycket mindre växtlighet så kanske det klarar sig bättre där.

Annars borde man väl klara sig med högtryckstvätt lite då och då.
Det är bara så bökigt att tvätta vindskivor stående på en stege på det viset.
Tvättens handtag är långt, och man vill gärna stå meter ifrån det man tvättar.

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser