Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få färgen att fästa på fönsterbläcken.  (läst 8935 gånger)

Tapio

• Västergötland
SV: Hur få färgen att fästa på fönsterbläcken.
« Svar #20 skrivet: 29 maj-09 kl 11:35 »
Jaa snacka om spik i foten ;)

Halaj!

Jojo.
Gör inte som jag gör, gör som jag säger:P

Jag gissar att den första kemikalien är en syra, och den andra en bas.
Jag är rädd att jag inte kommer att lyckas spola bort allt på en så stor yta.
Och att plåten då kommer att rosta bort på nolltid.

Av all sorts korrosion är spaltkorrosion den värsta.
En bil rostar ju aldrig mitt på huven eller taket, utan alltid i spalter som drar in vatten och smuts via kapillärkraft.
Mitt tak är gjort av kvadratmeterstora påtsjok som är överlappade med varandra.
Fullt med spalter som syran/basen kryper upp i. Omöjligt att spola bort utan att demontera hela taket.

Och avfallet?
Dessa kemikalier är inget jag vill ha på gräsmattan, precis.
Visst kan jag samla upp det via hängränna med det blir ju typ 100 liter i syra/bas och spolvatten. Hur fraktar jag bort denna vattenmängd?

Jag tror nog att metoden är jättebra i sig. Men för just min applikation?
Nej tack!

//T

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #21 skrivet: 04 jun-09 kl 09:11 »
Så precis som nämnts tidigare så är bästa alternativet att måla med linoljefärg. Man kan få den i nästan alla kulörer och man kan måla helt utan lösningsmedel. Det fäster och sitter sedan bra och länge. När det väl blir dags att måla om skrapar man bara bort lös färg och målar igen. Inget jobbigt underarbete och inga miljöfarliga tvättmedel.

Viktigt på ny plåt är dock att vänta kanske ett år så fäster det bra.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Intricate

« Svar #22 skrivet: 04 jun-09 kl 12:50 »
Hade inspektion av huset idag inför studande ommålning.
Väldigt bra. 500 kr kostade det att de kom hit och kollade allt och berättade allt man behövde veta.

Fönsterblecken skulle målas med metallfärg sa hon. Man kunde få den i vilken färg man ville.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 04 jun-09 kl 14:08 »
Vad är metallfärg?
Hedemorahöns

Tapio

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 04 jun-09 kl 15:19 »
Halaj!

Det är färg som innehåller zinkfosfat.
Zinkfosfaten agerar som en offeranod till plåten under och får den att rosta långsammare. Ett rostskydd helt enkelt.

//T

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #25 skrivet: 05 jun-09 kl 10:19 »
Linoljefärg brukar inte klara sig särskilt många år utomhus, så då är det nog bättre med t ex en alkydfärg om du inte vill måla om fönsterblecken ofta.

Vad räknar du som inte särskilt många år? och vad är att måla om ofta?  ??? Vi hade linoljefärg på pärlspont på takutsprångens undrsida på vårt gamla hus. Den färgen var original från början på 1900-talet och visserligen flagade den lite men det mesta satt bra fortfarande.  :D Efter att vi skrapat ner löst var det bara att måla om. Nu är ju det ett mycket mindre utsatt läge än fönsterbrädor men nog sitter färgen bra länge där oxå. Vi hade även fönster som var målade när de sattes in i huset på 30-talet. Fönstren var ommålade med alkydoljefärg som flagat bort nästan alltihop men linoljefärgen under satt kvar. OCh på hasparna och beslagen var det målat med linoljefärg som satt som berget. Jag tror definitivt inte det är några problem att måla bläcken med linoljefärg... :)
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser