Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälpa en nybörjare? :)  (läst 862 gånger)

*Emil*

Hjälpa en nybörjare? :)
« skrivet: 23 maj-09 kl 23:37 »
Hej, är det nån som kan förklara för en nybörjare hur man hanterar äggen när jag får hem dem..  ::)
Det är så att jag har beställt ägg som kommer i början av nästa vecka och jag vet inte riktigt hur jag ska göra!
Jag har en höna som ligger och ruvar så det är tänkt att hon ska få dom, kan jag lägga dem under henne direkt (efter att jag decinfierat dem) eller måste dom "vila" först?

Jag har läst runt på forumet men känner att jag måste veta mer...
Det jag kommit fram till är att, när äggen har kommit ska jag decinfiera dem och låta dem självtorka. Jag ska sen lägga dem i äggfack svalt (kylskåp eller skafferi?) i lutning och vända lutningen 2-3 gng/dag, måste jag göra det även om en höna ska ruva dem? Går det inte att lägga under henne direkt?

Är det nått annat jag ska tänka på innan/före/efter jag fått äggen, jag har ju som sagt aldrig gjort detta förr..

Tack för svar!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Hjälpa en nybörjare? :)
« Svar #1 skrivet: 23 maj-09 kl 23:45 »
Jag vet inte säkert, men tror att du ska göra så här:

Desinficera äggen med virkon s, spraya och låt självtorka

Låt äggen vila ett dygn, för att äggtrådarna ska sno sig till rätta igen, de behöver inte luta åt endera hållet.

Sen kan du lägga dem under hönan.

Detta är vad jag tror, jag gjorde så med ägg jag fick, som jag la i kläckare, fast i omvänd ordning, ställde dem direkt i svalt utrymme där de fick vila, sen virkon s och sen in  i kläckaren.

Men vänta gärna på svar från någon mer, om jag tänker fel, är ju nästan lika mycket nybörjare jag...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-09 kl 16:09 »
Jag gör som föregående , men låter dem vila i rumstemp.
Hedemorahöns

*Emil*

« Svar #3 skrivet: 25 maj-09 kl 09:23 »
Tack för svaren  :D . Känner mig lite visare  ;D Kanske kommer det bilder på några kycklingar snart...

Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare
Bokohammare, Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser