Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sandkolik, munkorg?  (läst 3572 gånger)

Norrsken

• -
Sandkolik, munkorg?
« skrivet: 21 maj-09 kl 23:17 »
Har varit hos kära mor en vecka... Och, ägnat tisdagen åt promenader med kolikdrabbad shettis. Exakt två veckor sen sista kolikanfallet, och lilleman har burit munkorg under de två veckorna... Funderingar över munkorgens effektivitet... Jag tycker att det verkar som att han får in en massa sand i själva munkorgen, och då fyller den ju inget syfte!!

Halvbloden verkar ha haft magar av stål, så just kolik har jag inte mycket erfarenhet av! Men vad kan man göra åt sandkolik?! Nu blir det så att lilleman kommer att få gå i en liten hage med en pressenning på marken... Funkade i höstas, men kanske ingen supersmidig lösning...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

vårlängtan

• Småland
SV: Sandkolik, munkorg?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-09 kl 08:59 »
Det finns något som heter loppfrö som man kan ge, det binder sanden.
Tyvärr kan jag inte detaljerna, så jag rekommenderar att du (vilket du troligtvis gjort)
pratar med veterinären om hur man undviker sandkolik.
Läs också på Agrias hemsida om sandkolik och på Haborgs om loppfrö.
Hästen behöver hö som inte är så proteinrikt så att han kan tillfredsställa sitt tuggbehov,
utan att få i sej för mycket protein mm. Man brukar säga "ett sent skördat hö".

haborg.com
agria.se
Njuter av värme och allt det gröna!

Adnil

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 maj-09 kl 17:06 »
Hej.

Köp en hink med psylliumfrö = Loppfrö. Billigast på Börjes men finns nog  i de flesta hästbutiker.

Med vänlighet Adnil.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 23 maj-09 kl 00:38 »
Har varit hos kära mor en vecka... Och, ägnat tisdagen åt promenader med kolikdrabbad shettis. Exakt två veckor sen sista kolikanfallet, och lilleman har burit munkorg under de två veckorna... Funderingar över munkorgens effektivitet... Jag tycker att det verkar som att han får in en massa sand i själva munkorgen, och då fyller den ju inget syfte!!

Halvbloden verkar ha haft magar av stål, så just kolik har jag inte mycket erfarenhet av! Men vad kan man göra åt sandkolik?! Nu blir det så att lilleman kommer att få gå i en liten hage med en pressenning på marken... Funkade i höstas, men kanske ingen supersmidig lösning...

jag har många års erfarenhet av sandkolik o har lyckats bota min häst .
Ta bort munkorgen o släpp hästen på bra bete !
Se til att ge massa loppfrön så torra som möjligt .
Kolla bajset iblans i en påse med lite vatten så kan du känna sandkornen mellan fingrarna.
MEN kolla magen , min fick sandkolik pga styngfluge larver i magsäcken o det syns inte på träckprover .
Pma gjärna om du vill veta mera ,,
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 23 maj-09 kl 18:16 »
Men munkorgen har väl som funktion att se till att han inte får i sig för mycket gräs, inte hålla sand ute?!

Jag rekommenderar också loppfrön men har också hört om de som fått goda resultat med olika sorters "mash" (har dock inte prova själv).
Loppfröna ger man helst torrt men tillsammans med blöt mat. Ligger de i blöt mer än 15 min förlorar de sin vidhäftningsförmåga (ge heller inte samtidigt som olja, det sabbar också). Jag skulle inte våga ge torrt med torr mat, då skulle jag hellre blöta just före.

Det finns något som heter loppfrö som man kan ge, det binder sanden.
Tyvärr kan jag inte detaljerna, så jag rekommenderar att du (vilket du troligtvis gjort)
pratar med veterinären om hur man undviker sandkolik.
Läs också på Agrias hemsida om sandkolik och på Haborgs om loppfrö.
Hästen behöver hö som inte är så proteinrikt så att han kan tillfredsställa sitt tuggbehov,
utan att få i sej för mycket protein mm. Man brukar säga "ett sent skördat hö".

haborg.com
agria.se

Jag har svårt att förstå vad du menar i ditt inlägg som jag fetmarkerat. Vad har protein och sandkolik för koppling? Rekommenderar du att hästen inte ska få det protein den behöver genom grovfodret? Och ska den vara utan protein eller hade du hellre rekommenderat att ge det genom kraftfodret?

För mig är det självklart att hästen alltid ska få det protein den behöver och då på det sätt som är mest skonsamt för magen vilket oftast är genom grovfodret. Däremot kan man ibland behöva ta ett mindre näringsrikt hö eller blanda ut med halm om man riskerar att överskrida näringsvärdet hästen behöver på en för liten tuggmängd.

Både kolik och fånghästar har extra stort behov av att magen är i bra skick.
« Senast ändrad: 23 maj-09 kl 18:18 av Sar »

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 24 maj-09 kl 13:46 »
Kära mor min är ganska bra på det där med foderstater... Så, självklart ska även lilleman få det protein han behöver!! Sen är det så att mina föräldrar träter om det där med munnkorgen... Far min är envis med att den gör nytta medan både jag och morsan tvivlar på det. Den är ju precis just som sar skriver till för att begränsa mängden gräs... Jag tycker det ser ut som att han lika gärna kan använda den att "skyffla sand" med!

Loppfrön har han fått under nån period... Intressant det där med blötningen! Ska förmedla det till kära mor!

Koliken han får verkar komma under vår och höst när det är sandigt och geggigt... Så det rör sig nog om just sandkolik!

Stackars liten fick fång förra sommaren, så, under sommarhalvåret så är det nog munkorg som gäller...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 24 maj-09 kl 17:33 »
Koliken är ju lätt avlöst med bra hagar utan lera + fri tillgång på foder MEN svårt om han har fång ....
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

vårlängtan

• Småland
« Svar #7 skrivet: 24 maj-09 kl 20:07 »
Jag ska förklara mej.
1. Jag sa att hästen inte skulle få i dej för mycket protein.
Det betyder att en häst ska få i sej lagom mycket protein efter hästens
behov.
2. Om en häst har tendens till sandkolik så ska man ju försöka undvika att den
får i sej sand. En häst på bra bete har inte anledning att beta ner i rötterna,
så kanske att jag drog för snabba slutsatser och tänkte att den gick i den
hagen av en anledning, t ex fång. Det behöver ju inte vara så, många häster på stora
anläggningar går på små rutor, rasthagar. På vissa ger man loppfrö i
förebyggande syfte för man vet hur det är.
Det jag tänkte på var att man undviker att hästen gräver upp det sista med
rötterna om den får mycket att tugga på och sysselsätta sej med. Då tänkte jag ett mindre
pnäringsrikt hö, sent skördat, kan en häst äta mer av så att den får
sysselsättning längre tid.
Nu kunde ägarna det här med foderstat, så det löser sej . Men räknar man på
ett tidigt skördat hö kanske han bara får äta något kilo,
medan ett sent skördat kan göra att han kan fån dubbla mängden hö. Visst kan man spä ut med halm också.
Jag är för att hästar får i sej allt det de behöver, men det räcker inte, de behöver få tugga all den tid de behöver också, vad är det de säger 19 timmar per dygn, kanske mer!

Njuter av värme och allt det gröna!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #8 skrivet: 25 maj-09 kl 13:33 »
Då förstår jag bättre. Dock är det inte proteinöverskott som ger fång.
Det är fruktan som finns i stressat gräs som är boven.

När proteinet kommer från grovfodret så är ett ev. proteinöverskott inget större problem för hästen.
Däremot ska man undvika överutfodring av proteinrikt kraftfoder.
Proteinerna är där mer lätttillgängliga och upptas tidigare i tarmen vilket ger en större risk för störning av tarmfloran (vilket i sin tur gör att hästen blir mer disponibel för fång och kolik).

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #9 skrivet: 12 dec-09 kl 18:10 »
Ge honom ett avkok på 2msk Kamomill och 1tsk Malört i 2l vatten och  och ge honom 1/2l/dag i 4 dgr. Fantastiskt mot kolik. Ordna en flaska med en liten slang på och stoppa in den i munnen med höjt huvud och häll i det. Fungerar också mot mask :)

galdur

• -
« Svar #10 skrivet: 12 dec-09 kl 19:33 »
Skulle inte våga hälla vätska i någon av mina hästar på det sättet!! Risken för att det ska hamna fel är jätte stor!!!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 12 dec-09 kl 20:25 »
Jag är absolut ingen expert i ämnet men jag har fått lära mig att motion och ogödslat bete är de bästa sätten att motverka fång hos små glupska ponnisar. Vad har ni för bete Jansson? Motioneras han regelbundet eller är han bara sällskapshäst?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser