Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lökskörd? Dela med er av tips och råd!  (läst 5667 gånger)

Marlen

• Se världen ur ett annat perspektiv!
Lökskörd? Dela med er av tips och råd!
« skrivet: 21 maj-09 kl 09:56 »
Är väl tidigt ute med den här frågan... Det är mitt första år med sättlök - är full av förväntan!!  :)

Hur skördar ni gullök? Har läst att man ska knäcka blasten på alla lökar när de börjat gulna och vissna. Sen att man ska låta lökarna ligga kvar i jorden några dagar och därefter avblasta och låta dem ligga på marken och lufttorka ytterligare några dagar.

Men hur gör man då om man vill göra lökknippen eller lökflätor?
Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

tomas-kero

• Norrbotten
SV: Lökskörd? Dela med er av tips och råd!
« Svar #1 skrivet: 21 maj-09 kl 14:55 »
när jag har odlat lök så har jag väntat tills åtminstone ca hälften av alla lökarnas blast redan har blivit knäckta av vinden och då har jag knäckt/vikit ner blasten på de övriga också. efter några dagar har jag tagit in löken och lagt den på golvet att torka några dagar och sen har jag flätat ihop den torra blasten med hjälp av ett snöre. lökflätorna har sen hängt nere i källaren (svalt men torrt)
I ett gammalt nr av Åter som handlade om tillvaratagning av skörd så beskrevs hur man flätar lök på ett bra sätt.
Lycka till!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 21 maj-09 kl 23:56 »
Knäckning av blast tycker jag är en överskattad metod. Det bästa är om blasten mognar av (vissnar ner) av sig själv. Samtidigt torkar rottrådarna in, och löken får bra lagringsegenskaper. Detta förutsätter dock någorlunda torrt väder. Är det fuktigt väder kan blasten vara grön alldeles för länge. Då tycker jag det är bäst att ta upp löken med blast och rottrådar kvar (så långt det går), lägga löken luftigt på på solig och torr plats för eftermognad. Lite extra jobb men ger bra lagringsförmåga. Flätning av grön blast gör att den torkar långsammare vilket ger en viss risk för mögel. Torr gulnad blast å andra sidan varken behöver eller kan flätas (särskilt bra i alla fall). Inte heller behöver blast eller rottrådar putsas bort före lagringen. Det sätter bara ner lagringsförmågan. Undantag kanske då om löken ska säljas, för en del konsumenter kan nog vara lite känsliga för lök med blast och rottrådar kvar.

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 maj-09 kl 21:02 »
Jag skördar alltid löken efterhand som den mognar (jag odlar ca 370 st), samlar dem i knippen som jag hänger på tork under tak, men luftigt. Där får den hänga tills all blast gulnat och löken torkat. Då blastar jag av den och lagrar dem i luftiga backar. Så har jag gjort i ca 15 år och det funkar fint, jag brukar ha lök fram tills februari/mars minst. Vitlök brukar jag fläta blasten på innan jag torkar den.
MVH Rosita zon 1

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 22 maj-09 kl 21:04 »
Jag brukar ha lök till nästa sommar minst, eller så länge de räcker.

Marlen

• Se världen ur ett annat perspektiv!
« Svar #5 skrivet: 22 maj-09 kl 22:16 »
Bra tips! Man tackar, man tackar.  :D
Det här ska nog gå bra. Tror inte förvaringen kommer att bli några problem... Jag har bara slängt ner ett 20-30 tal bland potatisen, mest på försök. Vi är ingen lök-älskande familj (vilket i och för sig kan ha att göra med att jag så sällan vill köpa den dassiga och ofta mögelskadade löken på vår mataffär!). Men nu kan jag knappt bärga mig till skördetid. Mums!  :)
Favoriten hos lök är stekt lök till ex. pannbiff!
Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

prince

« Svar #6 skrivet: 24 maj-09 kl 01:14 »
Vad roligt att du valt att odla lök!!  Det blir säkert bra och du haf fått en hel del tips på vägen här!!
Det är alltid speciellt när man odlar dem själv!!

Sortera de svar du har fått här, de flesta bra ; det andra som inte är det ska du inte bry dig om!

Lycka till och berätta gärna sen hur det gick med din lökskörd och hur du valde att förvara dem!

Välkommen!!!

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 maj-09 kl 19:51 »
Jag plockar bort några onödiga påhopp och låser tråden innan det blir mer tjafs.

Hoppas ni som hade funderingar om lökskörd fått svar på era frågor.

Vitis/Moderator

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 2 användare
Fridhemmet, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser