Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gässlingar och kråkor / skator  (läst 1300 gånger)

Jonte P

gässlingar och kråkor / skator
« skrivet: 20 maj-09 kl 12:24 »
Är risken stor att kråkor eller skator ger sig på små gässlingar som går ute tillsammans med vuxna gäss? Såg och hörde ett par kråkor flyga över flocken igår när jag var ute så jag antar att min närvaro då gjorde att de inte vågade sig så nära. Vad jag tänker på är när gässen och gässlingarna är ute själva utan tillsyn. Gässlingarna är mindre än en vecka gamla.

Vet att kråkor kan döda flera veckor gamla gässlingar som går ute utan sina föräldrar men hur pass bra vaktar de vuxna sina ungar mot just kråkor?
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

gernsö

• Skåne
SV: gässlingar och kråkor / skator
« Svar #1 skrivet: 20 maj-09 kl 13:02 »
jag hade aldrig tagit risken, kråkorna, skatorna samarbetar och leder bort en från flocken och angriper den......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Jonte P

« Svar #2 skrivet: 20 maj-09 kl 15:21 »
Hmm, det är ju inte möjligt att ha gäss och gässlingar instängda i gåshuset i flera veckor och nästan ännu mer omöjligt att bygga en kråksäker beteshage åt fem vuxna gäss och sju gässlingar...

Någon mer som har erfarenhet av hur bra de vuxna gässen skyddar mot kråkfåglar. Mina jagar i alla fall bort närgångna katter och höns och blir väldit sura om nån människa kommer för nära. Hunden brukar hålla sig borta men jag antar att de skulle jaga bort henne också om hon kom för nära.

Hur gör ni andra som har vuxna gäss med gässlingar?
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 20 maj-09 kl 19:03 »
Mina gäss skulle nog inte tillåta en kråka eller skata att komma nära deras ungar De släpper inte ens ankorna nära som de annars bor med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 2 användare (1 dolda)
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser