Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Småkycklingar i gruppen fungerar inte  (läst 1403 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Småkycklingar i gruppen fungerar inte
« skrivet: 19 maj-09 kl 21:53 »
Jag har försökt ha mina lantraskycklingar gåendes med modern och de övriga djuren i deras ordinarie inhägnad med deprimerande resultat  :-\

Senaste exemplet är följande:de har inte haft det direkt trångt, 5 vuxna, 2 ungdjur och så kycklingarna på drygt 6 kvadrat inne, och de vuxna har aldrig varit medvetet elaka mot de små och mamman har tagit väl hand om dem, men ändå har det gått åt skogen och kyckling efter kyckling har hittats död...

Ngn har legat under mamma höna när tuppen betäckt och "blivit platt", ngn har hamnat bakom krafsande fötter vid maten och flugit iväg, flera har hamnat på rygg när de vuxna klampat omkring och inte tagit sig upp utan frusit ihjäl. Några har bara hittats döda och kalla utan förklaring. Nu var det bara 3 av 9 kvar efter en vecka. Känns så tråkigt, jag försöker ge dem en naturlig uppväxt, och så får de ingen uppväxt alls...  :'( Maskinkläckning och lampa kändes helt plötsligt väldigt mkt säkrare...

.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Pip
« Svar #1 skrivet: 20 maj-09 kl 07:20 »
Stackare! :( . Menar du att hönan låter tuppen betäcka henne när hon har små!? :o . Här får tuppen om det går en sådan ihop med kycklingmamma antingen stå och dreggla i flera veckor men inte röra för då säger hon ifrån. Eller så tar han hänsyn till att hon har små automatiskt och hjälper till att fostra barnen... Men inget pippande = inga döda småttingar.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Småkycklingar i gruppen fungerar inte
« Svar #2 skrivet: 20 maj-09 kl 07:34 »
Är det svarthönsen? Jag har aldrig haft några bekymmer alls med mina gotlandshöns, har inte ens tänkt tanken att dom inte skulle kunna gå ihop.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Tindranu

• Småland
« Svar #3 skrivet: 20 maj-09 kl 07:36 »
Jag delar alltid av med kompostgaller så de små har möjlighet o springa undan från stora fötter!!
Börjar med mamman och de små några dagar o sen flyttar jag ut eftersom.
Det har funkat hos oss!
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Gamina

« Svar #4 skrivet: 20 maj-09 kl 08:33 »
Det där är mitt näata problem. Jag har från i måndags kväll fått 6 kycklingar från 7 ägg. Nu funderar jag på detta med att sätta ihop kycklingarna med övriga gruppen. De kommer få bo för sig själv minst 1 vecka men hur gör man sedan. Det rör sig om en flock Gotlandshönor utan tupp (han blev sjuk och fick träffa yxan).
Genbank för Gotlandshöns

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 20 maj-09 kl 10:35 »
Ja, svarthönsen. Och som sagt, de vuxna är inte elaka mot kyklingarna, aldrig att ngn ens kört bort en liten... Mina har alltså ruvats fram och kläckts i gruppen så jag har inte satt in dem i efterhand...
« Senast ändrad: 20 maj-09 kl 10:37 av vingklippt »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #6 skrivet: 21 maj-09 kl 10:43 »
Kan du inte kompromissa, ha avdelat de två första veckorna så de små hinner växa till sig lite och bli lite snabbare och stadigare på benen?
Jag blev själv av med en kyckling, jag hade alla tillsammans och första dagen alla var ute i gården så var det en som plötsligt låg död, till synes utan skador. Sambon såg halvt om halvt vad som hände, ivriga hönor sprätte i en jordhög och troligen hamnade en liten under och blev iväg-sprättad.......

Hoppas det ordnar sig!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 21 maj-09 kl 11:00 »
Jo jag har gjort så nu men det vore ju roligast att låta dem födas och växa upp i gruppen, om inte annat för att jag ska slippa ha "femtioelva" burar, alla hönor vill ju ha smått nu. Jag, kommer nog vänta lite längre, kanske 4 veckor... 2-veckorsbebisarna är fortfarande väldigt små. Trots förlusten av 6 småkycklingar har jag ytterligare 23 stycken mellan -2 veckor och 5 som är en månad. Hönorna har helt klart vårfnatt.  :D

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #8 skrivet: 21 maj-09 kl 12:25 »
Vi byggde en "chicken-tractor" till våra små kycklingar och deras mamma. Skulle inte våga ha dem ihop med de andra, det är så lätt att de blir trampade på när hönsen blir ivriga. Vi har dessutom stora höns = stooora fötter.
Håller på att bygga en likadan bur till småankorna, av samma skäl.

Men visst, det lär ju se ut som ett zoo här med alla småburar...  :P
Höns, stickning och pelargoner

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 21 maj-09 kl 13:43 »
Det där med massa småburar blir ett litet problem om man som jag inte har kycklingmammor. Jag har två grupper nu, fyraveckorskycklingarna som blev hackade av sin mamma bor i en bur med lampa, och en och en halv veckas kycklingarna bor i en bur med lampa. Om två veckor kläcks förhoppningsvis ett gäng till och ska ha sin bur med lampa...

Det blir dels svårt att få plats med alla burar (pallkragar) i den avdelningen av hönshuset, dels blir det så himla varmt där, redan med två lampor så de vuxna hönorna i rummet intill kanske tycker det blir väl bra?

Kan man släppa ihop de som är fyra veckor nu med de som är en och en halv nu när de nya kommer om två veckor?

Eller alternativt, kan de som då är sex veckor klara sig utan lampa? Det blir ju rätt varmt i rummet ändå? Jag tänker mig att de kan få gå löst i rummet där pallkragarna står så kommer de inte åt de små och har rätt gott om utrymme och kan stilla sin oerhörda nyfikenhet lite mer än de kan just nu...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

rina

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 maj-09 kl 14:28 »
Detta är så olika en del går det hur bra som helst ha alla ihop från början en del går inte alls mamman får hela tiden vakta sina små...men jag har märkt att har man en tupp som är lite äldre går det bättre. Går det inte tar jag undan kycklingarna med mamman för hon behöver lugn och ro att ta hand om sina små.....stress är aldrig bra ju......sen kan dom ju gå nära så man kan prova lite då och då. :)

taccotad

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 23 maj-09 kl 14:30 »
Usch så trist! Vi har haft våra 4 dv.kochinkycklingar ihop med de andra redan från början. Det har faktiskt funkat bra men vi har kanske haft tur...

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 2 användare
mulen, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser