Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåtterkross  (läst 4381 gånger)

Rikard_e

Slåtterkross
« skrivet: 19 maj-09 kl 21:52 »
Hejsan, har lite undringar ang hur det blir när man slår med en slåtterkross, (tallriksslåtter)
eftersom jag tar in löshö med en självlastarvagn och alltid slått gräset med en vanlig knivslåttermaskin, så undrar jag om det blir för
finhackat så att pickuppen på vagnen har problem att få upp höet.

tack på förhand =)

maskinen i fråga är en Slåtterkross JF CM1900 hydralburen

Fordson

SV: Slåtterkross
« Svar #1 skrivet: 19 maj-09 kl 22:01 »
Jag är ingen expert på slåtterkrossar men jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem.
Grannbonnen slår med slåtterskross och kör sedan självlastarvagn. En slåtterkross hackar ju inte gräset, den "bryter" gräsets
yta så torkningen går fortare, men själva strået blir inte hackat i flera delar.

Erik F

« Svar #2 skrivet: 19 maj-09 kl 22:08 »
Det blir inte finhackat. Krossen skadar ytan på grödan så att den torkar snabbare, ett dygn fortare kanske.
Nackdelen med kross är att när höet börjar bli torrt och det blir regn suger det åt sig fukten och det blir fulare färg mot
utan kross

Ptr

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 maj-09 kl 22:41 »
Om man har otur verkar det ha något, men bara något större till tendens att bli dävet (innan det blir mögligt).

Annars är en dags kortare torktid guld värt i vårat skvättiga land!

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 21 maj-09 kl 13:20 »
Slåtterkrossen mera "ruggar" ytan på stråna så att vattnet dunstar lättare, det blir inte hackat med andra ord.

Vi brukar köra med småbalspress och balkastare och försöka pressa vid ca 70-75 % torrsubstans och det är inga som helst problem när man har kört med slåtterkross.

Det borde ju inte vara någon större skillnad på pick-up konstruktionen hos en småbalspress jämfört med en självlastare, så det borde ju vara jämförbart.

Har man kört med slåtterkross så tar höt åt sig fukt lättare vid ett eventuellt regn, men i gengäld så torkar grödan mycket fortare (även efter regnet) så det är definitivt bättre med kross än utan.

Enda egentliga nackdelen med kross kontra balk är att effektbehovet blir rejält mycket större = större traktor.

Rejält stor fördel med slåtterkross och med trumslåtter är att dom inte är lika kinkiga med liggande strån som en gammaldags balk + att man tjänar in ett dygns torktid när grödan är krossad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser