Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kontorrenovering... snygga färger??  (läst 1546 gånger)

uffeoanette

Kontorrenovering... snygga färger??
« skrivet: 19 maj-09 kl 21:20 »
Håller på med renovering av badrum och då badrumsväggen flyttades ca 50 cm så måste även kontoret nu renoveras och målas om.... Skoj! Problemet är ju bara vad man ska måla för kulör på väggarna och vilken typ av golv man ska ha. Huset är en 60 talsvilla så det ska ju stämma med karaktären. Funkar inte riktigt med plankgolv hur snyggt det än är.
Vi funderar på någonslags lilagrå eller kaffe latte variant på väggarna och en mörk plastmatta på golvet. Men finns det någon med andra bra ideer är de välkomna...skulle vara bra om någon hade lite snygga ncs nummer man kan fokusera på??

anette

malines

• Gäst
SV: Kontorrenovering... snygga färger??
« Svar #1 skrivet: 19 maj-09 kl 22:56 »
Kaffelatte på väggarna i ett badrum?
Ger inte det diarré- eller 70-talsassociationer?
Sånt är inte poppis idag.
Lilagrått låter oxå läskigt.
Välj nåt ljust, åtminstone över brösthöjd.
Vitt funkar väl alltid.

Edit: Jaha, det var kontor ser jag nu, men färgförslagen blir inte bättre för det.
Kika i inredningstidningar vetja, nya såna.

Vi har en ljus "latte" på väggarna i lungen, och det är en tacksam fär då man kan inreda med vilken färg man vill. Allt ifrån grällt till äggskal går mot väggarna.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 19 maj-09 kl 23:10 »
Jag kan ju tipsa om vad det blev för färger i en föreningslokal som jag var med och renoverade för något år sedan. Taket vitt, väggarna vita förutom en fondvägg som är "pastellgul". Eftersom det blev så pass ljus och svag färg på fondväggen så valde vi att ha en av långväggarna som fondvägg. Laminatgolv som ska föreställa bok eller något sånt. Dörrarna är ljusgrå och oförändrade sedan urminnes tider (HSB-60-tal).

Det blev mycket bra, i all synnerhet jämfört med hur lokalen såg ut sedan tidigare: Klargröna, nästan självlysande väggar utom fondväggen (då en kortvägg) som var televerksorange. Taket vitt, golvet målat i någon obestämbar ljusgulbrunbeige färg, det påminde närmast om gräddsås med lite ketchup i. Behöver jag säga att förra målningen gjordes ca 1982?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 20 maj-09 kl 10:22 »
Måla inte kontor i gult. Enligt den färglära jag fått lära mig så är gult en färg som man har svårt att koncentrera sig till. Den är inte lugn. Mocca och latte-färgerna är himla trevliga tycker jag, men med mörka väggar så bör inte golvet vara alltför mörkt, inte heller taket. Det ska inte kännas som en grotta...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 20 maj-09 kl 11:16 »
Jag hade lagt in något slags klickparkettgolv, finns på IKEA. Inte laminat för det är både slamrigt och fult. Om det inte är aktuellt hade jag hellre lagt in linoleum på golvet än plastmatta. Väggarna hade jag haft ljusa, vitt brutet till någon trevlig nyans. Varför inte riktigt ljus latte? Vill man ha mer färg så kan man få det med hjälp av gardiner, tavlor och andra inredningsdetaljer.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 20 maj-09 kl 15:08 »
Rosa och guld är jävligt snyggt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

uffeoanette

« Svar #6 skrivet: 22 maj-09 kl 21:23 »
Tack för alla förslag. Funderingarna fortsätter. Men är helt klart inne på ljusa väggar och ett häftigare golv...

Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser