Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tycker det blev fint  (läst 7100 gånger)

Vildrosen.

Tycker det blev fint
« skrivet: 19 maj-09 kl 17:45 »
Har fixat lite i hönshuset och tänkte visa er. Det är kycklingarna som bor i "undervåningen", nu har de ett annat hus än på bilden. Då kycklingarna är stora tar jag bort gallret framför så att "alla" kan vara där. Nästa år då en höna vill ruva så flyttar hon in där (med hjälp) och får vara ostörd.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Monica H

• Halland
SV: Tycker det blev fint
« Svar #1 skrivet: 19 maj-09 kl 18:37 »
Fint! Visst är kompostgaller en bra uppfinning, använder dessa själv till mycket.
Halland è bäst

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 20 maj-09 kl 11:10 »
Kompostgaller is the shit!  ;D Jag använder hur många som helst! Några få används faktiskt även till en kompost...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Vildrosen.

« Svar #3 skrivet: 25 maj-09 kl 00:57 »
uff så besviken jag blir att det är så få som skrivit en kommentar  :-\
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #4 skrivet: 25 maj-09 kl 09:04 »
Tycker dte blev jättefint!
Är jätteglad för alla som lägger in bilder på sina lösningar på hönshus-inredningar och dylikt....man får ju många idèer själv till hur man kan göra :)
Håller precis på o bygger mitt eget hönshus innvändigt. :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #5 skrivet: 25 maj-09 kl 09:11 »
Jag tycker att du fått till en bra och yteffektiv lösning! Dina djur ser ut att ha det jättebra!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Taggis

• vänner
« Svar #6 skrivet: 25 maj-09 kl 12:53 »
Det blev ju bra !Du skulle nog tom kunna ha 2 ruvhönor där ,ser ut till att finnas plats för det .
Håller oxå på med mitt nya hönshus fast just nu ligger det på is...igen  :(,behöver sambons hjälp med taket bl a & han har häcken full med jobb så mitt hönshus ligger inte på 1:a plats när han väl e hemma.
Men,men snart så  :) & under tiden så tittar jag på andra höns boende & får ide'er till mina .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 25 maj-09 kl 14:05 »
Jag tänkte också när jag såg det, att det var en toppenide, det är rätt likt mitt hönshus, jättebajsbräda med utrymme under, där brukar mina hönor torvbada iofs, men det är ju ett utmärkt utrymme för höna med kycklingar, eller barnkammare för maskinkläckta, så får de se sina artfränder på nära håll!

Kompostgaller är bra att ha! Vi har det lutat över bajsbrädan så de inte ska gå i skiten.

Såg nu att du hade exakt likadant där också... Jag brukar lägga lite spån, eller senast nu torv på bajsbrädan så är det lättare att skrapa bort skiten sen. Är det byggplyfa du har som bajsbräda? Den är lik min och den är jättebra!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 25 maj-09 kl 18:37 »
Jag suger också åt mig som en svamp. Där kan de väl inte annat än trivas!? I morgon ska jag inhandla en värmelampa eftersom jag tidigare fått för mig att det skulle gå bra utan, men nu kommit på andra tankar trots element och varmare årstid. Den vi har är upptagen av "Paddorna" som bor i växthuset nattetid och ute dagtid.
Våra väntade kycklingar kommer också att bo under bingen. Allt utom lampan finns på plats nu. Nedräkningen har börjat.......

Hälsningar
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #9 skrivet: 27 maj-09 kl 10:51 »
Här kommer lite bilder på hönsens "sommarhus" några kvadrat stort...med tillhörande mindre hönsgård.
Väldigt enkelt invändigt, det är ståhöjd därinne så det ska vara lätt att städa. Sittpinnarna använder de inte än (de är 8 veckor gamla) sitter kanske för högt upp? Som rede har dom en gammal äppellåda, men dom värper ju inte än hönsipönsisarna  :-*

Stugan

Inne mot mat och vatten

Sittpinne och bajsbräda

Hönsgården från håll (+ grönsakslandet nybyggt)

Topptuppen

Osså pycklisarna  :-*
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 27 maj-09 kl 12:54 »
Vad är det för sorts pycklisar? Du har nog nämnt det men jag har glömt...  :-[

Jag tror sittpinnen är lite för högt upp för dem än, kan du fixa en tillfällig lägre tills de kommit på hur de kommer upp till den höga vore det kanske bra. Mina kycklingar från förra året satt inte på högsta pinnen vid den åldern. Då har de ändå en lägre som de skulle kunnat hoppat från.

I vilket fall som kan det vara bra att ha ett par olika höjder på sittpinne, om man har plats till det vill säga...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #11 skrivet: 28 maj-09 kl 10:45 »
Dom är från Inga-Lena här på alternativ. 8 v. Blandisar mellan Isbar, Maran, Faverolle och Lohmann. Man kan se att två liknar som isbar, två liknar maraner (med en hint av araucana, jag tycker mig se örontofsar?) och dom andra två vettetusan ;D
hoppas på en allskön färgblandning på äggen iallafall.

Ja jag ska fixa en lägre sittpinne till dom, nu sitter dom ovanpå redet så jag ska sätta pinne ovanför. Man får väl ta lite högre och högre tills dom klarar det.

Är så stolt över mina små pycklisar! vi har ju haft cirkus hemma när vi försökt få in dom om kvällen, och jagat runt. Men igår kväll runt 21:30 minsann så gick dom in själva! (man är ju glad för lite)  ;D
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Sothönan

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 28 maj-09 kl 19:16 »
Är jätteglad för alla som lägger in bilder på sina lösningar på hönshus-inredningar och dylikt....man får ju idèer själv till hur man kan göra.  :)

Instämmer för fullo!   ;) :D 
 :-\ Just nu ligger vårt hönsa-bygge lite åtsidan pga av andra större projekt...  :P
bl a.  schaktning för ny infart  och tillbyggnad till boningshuset.

Dixiebelle -
Rena rama lyxen med två hus till hönsen och vad gör man inte får sina djur?!  ::)   Joo..  Allt för de ska ha det gött.  :-[  ;D
Såg att ni också har en tupp i topp, tjusigt!

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #13 skrivet: 28 maj-09 kl 22:53 »
Kycklingarna är jättesöta!
Måste passa på att säga att ert grönsaksland ser jättefint ut! Det är väl ett växtstöd i bortre hörnet (höga ramen)?
Kommer bli kanon när era odlingar kommit upp!

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 29 maj-09 kl 07:05 »
Ja, vilken idyll ni har skapat!

Hönsen får en hel del att spana in. Hälsningar från Kolbäck
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 29 maj-09 kl 21:45 »
Här kommer lite bilder på hönsens "sommarhus" några kvadrat stort...med tillhörande mindre hönsgård.
Väldigt enkelt invändigt, det är ståhöjd därinne så det ska vara lätt att städa. Sittpinnarna använder de inte än (de är 8 veckor gamla) sitter kanske för högt upp? Som rede har dom en gammal äppellåda, men dom värper ju inte än hönsipönsisarna  :-*

Stugan

Inne mot mat och vatten

Sittpinne och bajsbräda

Hönsgården från håll (+ grönsakslandet nybyggt)

Topptuppen

Osså pycklisarna  :-*

Otroligt gulligt sommarhus,dessutom ser ju grönsakslandet ut att bli fantastiskt fint,blir så inspirerad i mitt eget byggande.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 29 maj-09 kl 21:48 »
Hoppsan lite onödigt att få med alla bilder en gång till, :-[ fast iofs så är det värda att se igen ;)
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Vildrosen.

« Svar #17 skrivet: 14 jun-09 kl 22:29 »
Nu har jag gjort ytterligare förbättringar  ;D Jag är så stolt över mig som fick till det. Ska bara fixa en liten dörr till sedan kan jag ta en ny bild på förbättringen om ni vill se.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #18 skrivet: 14 jun-09 kl 22:49 »
Klart vi vill se..... Alltid lika roligt att se hur andra löser det!!!
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #19 skrivet: 14 jun-09 kl 22:54 »
Instämmer  :D
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser