Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta ruvade ägg?  (läst 2640 gånger)

Hornborga

  • Inlägg: 9
Äta ruvade ägg?
« skrivet: 19 maj-09 kl 11:22 »
Hej!

Kan man äta ägg som ruvats till och från under en veckas tid? Jag har lyst dem och jag ser ingen spindel.

Eftersom hönan ändå legat på äggen ganska långa stunder bör de vara lite "halvkokta", eller kan man äta dem som om de var nylagda?

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Äta ruvade ägg?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-09 kl 11:26 »
Det är nog inget vidare att äta dessa ägg!
Tänk på att de har legat i värme under en längre tid.
Det är ju ett livsmedel, och för att det ska vara så fräscht som möjligt så ska det ju förvaras svalt/kallt.
Släng bort dem och ät nylagda istället!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Äta ruvade ägg?
« Svar #2 skrivet: 19 maj-09 kl 11:30 »
Näe phi såna ägg äter inte jag dom kastas.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Imina

  • Inlägg: 288
    • Skåne
SV: Äta ruvade ägg?
« Svar #3 skrivet: 19 maj-09 kl 12:07 »
Jag har ätit såna ägg...av misstag! Och jag lovar att det tog ett tag innan jag med god aptit kunde äta kokt ägg igen.

Efter upptäckten att äggplockaren råkat plocka ägg från ett ruvrede, och blandat med färska ägg, så blev det omelett och stekta ägg istället. Hellre knäcka slabbäggen i en bunke än att leka rysk roulette vid frukostbordet.

Ge du de där äggen till någon som inte har så höga krav på innehållet (grisen, katten, eller skatorna).
Mamma, myskankskötare och svinaherde.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 2 användare
magnus n, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser