Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus i Nygård  (läst 7828 gånger)

Kulan

Hönshus i Nygård
« skrivet: 18 maj-09 kl 13:19 »
Gör som Lövbacken, lägger ut en ny tråd med lite bilder på vårt hönshusprojekt!

Hoppas jag får mycket tips och ideér från er som har mer erfarenhet av att ha höns än vad vi har.

Det blivande hönshuset är på ingång...

Insidan (fönster skall sättas in, det skall målas och inredas....)

//Kulan

Sothönan

• Skåne
SV: Hönshus i Nygård
« Svar #1 skrivet: 18 maj-09 kl 17:02 »
 :D  Det ska bli kul att följa eran bod-förvandling.  Lägger tråden i minnet.   8)

Oavsett vilken typ av hönshus man har, så är det alltid lika intressant!  ... Se hur andra har det och deras lösningar på ett & annat. 
Och precis som du skrev,  möjligtheten till tips och idéer +  att man kan ju alltid fråga nån här inne.  :D m.a.o. väldigt givande forum.

Önskar också er  LYCKA TILL  ;D  med  förvandlingen.

ps:   ::) Vad ska ni ha för höns? 

Kulan

« Svar #2 skrivet: 18 maj-09 kl 19:04 »
Om vi får tag på så skaffar vi gärna Hedemora.

Annars gillar jag oxo Wyandotte (stavning)

//Tina

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-09 kl 20:34 »
Gör som Lövbacken, lägger ut en ny tråd med lite bilder på vårt hönshusprojekt!
Hoppas jag får mycket tips och ideér från er som har mer erfarenhet av att ha höns än vad vi har.
Det blivande hönshuset är på ingång...

Insidan (fönster skall sättas in, det skall målas och inredas....)

//Kulan

Hej!
Vilken intressant planlösning! Vad har det använts till tidigare? Det går alla gånger att få till det så som ni och ffa. hönsen önskar. Lycka till önskar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Kulan

« Svar #4 skrivet: 19 maj-09 kl 20:22 »
Det är nog tänkt att vara någon slags sovkabyss (fanns två st bodar den andra mer öppen), lådan längst in är inte ett dass utan en förvaringslåda. Den ena halvan av lådan kommer troligtvis att bli två reden och på den andra halvan kommer ljugarbänken att monteras (sittpinnarna)  ;D

Där fotografen står kommer det att bli en innervägg (halva tät och halva som en nätdörr) direkt till vä innanför nätdärren hamnar restaurangen!

Ut/insläpp hamnar mitt på väggen på höger sida.

I golvet finns idag stora luckor, de kommer att fyllas med isolering samt målas och beläggas med plastmatta.

//Kulan

Kulan

« Svar #5 skrivet: 29 maj-09 kl 21:43 »
Lägesrapport från Nygård

Hönsarbo är isolerat, fönster insatt, reden påbörjade, hålet ut klart, målat en gång.

Utsiken från hönsarbos tak mot stallet kan man stå ut med!

//Kulan

Kulan

« Svar #6 skrivet: 27 jun-09 kl 12:45 »
Det var ett tag sen jag uppdaterat !

Här kommer dagsfärska bilder, förhoppningsvis får vi hämta veckogamla kycklingar nästa helg.

"Ny" dörr monterad

Farstun för oss mattar och hussar

Hönsens tillhåll

Rede av en gammal trälåda

Hönsgården på G

Kycklingarnas första bostad oxo på G

//Kulan

mizen2

• Östergötland
    • Mizens_sida
« Svar #7 skrivet: 27 jun-09 kl 16:37 »
Det blir ju jättefint ;). De kommer nog att tycka om sittpinnen med utsikt. Så kul och se hur andra har det i sina hönshus.
Lycka till med dina kycklingar sen.
Har hund, hästar,afrikanska dvärggetter, dvärgsilkeshöns,dvärgkochin,orpington och cayugaankor

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 30 jun-09 kl 11:42 »
Det ser jättefint och fräscht ut. Men nyfiken som jag är kan jag inte låta bli att undra över de runda hålen i väggen? Ska de tjäna som ventilation eller vad är det för något?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #9 skrivet: 30 jun-09 kl 11:58 »
Det har blivit jättefint!
ofrivilligt hönslös

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 30 jun-09 kl 13:30 »
Jag e nyfiken på vilken ras ni bestämt er för, blev det Hedemora?
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Kulan

« Svar #11 skrivet: 01 jul-09 kl 18:17 »
Japp Hedemora skall det bli! Hoppas bara att det kläcks tillräckligt många så det räcker till oss.

De runda hålen ser för d_ävliga ut tycker jag, "boden" är byggd av några designstudenter för ett par år sen som något slags utbytesprojekt, därav det designade utseendet med runda hål (med plexiglas i).

På sikt skall de byggas bort så boden bättre smälter in bland våra övriga faluröda byggnader.

Om en stund tänker jag påbörja byggandet av utgången med lucka, farstu osv...

//Kulan

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 04 jul-09 kl 20:54 »
Japp Hedemora skall det bli! Hoppas bara att det kläcks tillräckligt många så det räcker till oss.

Kul!

Ska ni skaffa med genbanksintyg eller blir det utan?
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Kulan

« Svar #13 skrivet: 04 jul-09 kl 22:01 »
Jag är lite stamtavlanörd, så gärna genbank om jag får bestämma. Vet inte om de tingade har det eller ej, det tänkte jag kolla upp när vi hämtar dem...hoppas dock på det...

//Kulan

Kulan

« Svar #14 skrivet: 08 jul-09 kl 12:10 »
KLART !

Inflyttning igår!

Pappa Tupp1

Pappa Tupp2

//Kulan

Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser