Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket nät i botten på betesbur?  (läst 2914 gånger)

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
Vilket nät i botten på betesbur?
« skrivet: 17 maj-09 kl 15:51 »
Vi håller just på att bygga betesburar till kaninerna, men maskorna i nätet känns lite smått för att ha i botten, dom är 19*19 mm, kan dom verkligen beta genom det? Har inget hemma förutom fårnät vilket känns lite väl stora maskor, och hundgårdsnät som inte är helt slätt. Ska jag köra med mitt småmaskiga eller vänta med botten och införskaffa annat?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Vilket nät i botten på betesbur?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-09 kl 18:27 »
Jag använder kompostgaller som botten i betesburarna.. har man små maskor så är det svårt att få upp nåt gräs igenom och det fastnar bajs på gallret.. :-\
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Harvey

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 17 maj-09 kl 18:43 »
Fasen oxå, det har jag ju hemma och det vore ju perfekt med kompostgaller, men nu är den klar o gubben vägrar byta nät efter att ha hållt på hela dagen med buren. Dessutom häftade han fast det men en klammer i varje ögla så att det skulle hålla bra... Får byta till helgen för då blir det bur nr 2, kaninerna får turas om i den under veckan här.

sjötorpet

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 maj-09 kl 20:49 »
jag har kompost galler i botten,premiär i kväll för kaninen i den ,en nackdel som jag upptäckte efter en stund,han kommer åt att gräva genom maskorna så det blir djupa hål i gräsmattan,kanske lugnar ner sig med det efter en stund när han upptäcker att han inte kan gräva sig ut.

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 17 maj-09 kl 21:21 »
Om man inte har en helt slät gräsyta att sätta betesburen på, kan kaninungar krypa igenom kompostgaller ut under kanten på buren och försvinna (ner i magen på någon förbipasserande katt/hund/räv). Jag använder hundgårdsnät (gunnebonät) med 4x4 cm maskor, tyvärr har ett par små och företagsamma kaninungar ändå lyckats klämma sig ut... Jag letar nu efter nät med 3x3 cm maskor, tyvärr verkar det inte tillverkas något sådant men jag letar envist vidare.
Karin på Sagolika Höö

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 17 maj-09 kl 22:51 »
Jag sätter inte ut kaninungar i betesburar förrän de är 8veckor.. innan dess sitter de i vanlig bur med sin mamma..

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 18 maj-09 kl 06:32 »
Jag sätter inte ut kaninungar i betesburar förrän de är 8veckor.. innan dess sitter de i vanlig bur med sin mamma..

Inte jag heller...
Karin på Sagolika Höö

Harvey

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 18 maj-09 kl 07:04 »
Gunnebostängsel hade jag ju hemma, men eftersom det inte är helt slätt tänkte jag att det kanske inte var så bra. Det blir nog kompostgaller, det känns stabilt och lagom stora maskor.
Stoppade in ena kaninen i sin nya bur igår, jösses vad hon trivdes, särskilt att den har bodel och som en liten balkong gillar hon, hon ligger på sin nya uteplats och kollar läget, ser väldans nöjd ut fastän det ösregnar nu.

Meissner

« Svar #8 skrivet: 18 maj-09 kl 09:24 »
Hönsnät eller fyrkantsnät med små maskor går jättebra, om gräset inte är superlångt. De sliter upp det och betar av det, inga problem. =)
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Krågedal

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 18 maj-09 kl 10:01 »
Såg när jag var på plantagen att de hade något större maskor i fyrkantsnät, kan tänka mig 3*3 eller 4*4, än de jag brukar köpa på jula!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 maj-09 kl 10:34 »
Högberga har nät med 25x50 mm maskor. Det är tillräckligt stort för att de ska kunna beta och tillräckligt litet för att hålla kaninerna inne.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 18 maj-09 kl 23:42 »
Jag skulle vilja ha 25x25 mm. Finns det?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 maj-09 kl 07:33 »
Jag skulle vilja ha 25x25 mm. Finns det?

Finns också hos Högberga.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #13 skrivet: 19 maj-09 kl 08:06 »
Jag har sådant småmaskigt nät i bottnen på mina burar ute. När man flyttar buren blir gräset liggande under nätet vilket jag trodde skulle bli dumt, men kaninerna betar utan problem av det så det går nog bra för dig också.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 19 maj-09 kl 11:09 »
Finns också hos Högberga.

Men huga, va dyrt det var...  :o Vi får se... Det är ju bara till hö-häckar jag ska ha det, så det blir ju ingen våldsam åtgång direkt.
Men hur dyr blir frakten på såna rullar? Dom måste ju väga hur mycket som helst!

/Sara

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 maj-09 kl 12:39 »
Jag kommer inte ihåg vad frakten går på, det var ett tag sedan vi köpte nät. Men ja, rullarna väger multum. Det är 2 mm tråd, så nätet är stabilt och bra.

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 21 maj-09 kl 18:18 »
Jag köpte två rullar nät med med två olika rutstorlekar och så delade jag med en annan kaninuppfödare här i samma by. Då blev beställningen så stor att det blev fraktfritt! Vi är jättenöjda med näten. Men rullarna är astunga och otympliga!
Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 22 maj-09 kl 00:46 »
Jag köpte två rullar nät med med två olika rutstorlekar och så delade jag med en annan kaninuppfödare här i samma by. Då blev beställningen så stor att det blev fraktfritt! Vi är jättenöjda med näten. Men rullarna är astunga och otympliga!
Ylva

Fraktfritt? På Högberga?

/Sara

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #18 skrivet: 22 maj-09 kl 11:38 »
Om marken är mycket ojämn kan kaninerna då skada benen och vilken nätstorlek skall man då välja.
Har funderat jättemycket över detta och kommer hela tiden fram till att jag blir jätteless på nätbottner  >:(
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #19 skrivet: 22 maj-09 kl 13:41 »
Ja, när jag tänker närmare på saken så var det nog på Lantmännens postorderföretag som jag köpte nätet. Det går ju inte att köpa fyrpunktssvetsat galvaniserat nät i större dimensioner på lantmännens affär men via postorder går det och det var nog där jag hade köpt fraktfritt. Kom man över en viss beställningssumma så var det fraktfritt. Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser