Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindkrafts litteratur  (läst 2749 gånger)

Menteverde

Vindkrafts litteratur
« skrivet: 17 maj-09 kl 13:30 »
Hej!

Jag är intresserad av tips på bra litteratur om vindkraftverk. Böckerna ska helst gå att beställas från Sverige.

Boken ska ha helst ha ganska djupgående teoretiska analyser kombinerat med hur kraftverk kan byggas i praktiken.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Vindkrafts litteratur
« Svar #1 skrivet: 20 maj-09 kl 22:29 »
Vet inte om den går att få tag på, kanske på antikvariat. Bengt Södergårds "Vindkraftsboken" finns på Eslövs bibliotek se länk: http://opac.eslov.se/pls/bookit/pkg_www_misc.print_index?in_user_id=opac-e-e&in_password=opac-e-e1&in_encoding=utf-8&in_ccl_query=vindkraft*

Finns tydligen även i Kalmar.
« Senast ändrad: 20 maj-09 kl 22:32 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Menteverde

« Svar #2 skrivet: 21 maj-09 kl 20:44 »
Är den aktuell då? Gammal bok  :)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 maj-09 kl 20:57 »
Ja de fysiska och aerodynamiska lagarna har inte ändrat sej sedan dess. Det finns däremot andra och starkare material nu. Men boken är mycket lättförståelig och ger en komplet beskrivning på ett hemvindkraftverk. Det finns tabeller beskrivningar på hur man ritar och beräknar verket och vingarnas form, tordering och reglersystem.

K.A.J

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 jun-09 kl 22:34 »
För den som vill ha lite senare information kan jag skicka en avhandling om hembyggda vindkraftverk.

K.A.J

Ptr

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 jun-09 kl 15:45 »
Avhandlingen låter intressant!

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 jun-09 kl 17:05 »
Har Du E-post? Om Du inte vill lägga ut den här så finns min på min profil.

Jag kan maila kompendiet till Dej.

Mvh K.A.J

K.A.J

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 01 aug-09 kl 22:40 »
Andra varianter finns att köpa här http://www.otherpower.com/  eller http://www.scoraigwind.com/ ingen är vidare svensk men bra !!

Jag är också intresserad av kompendiet !!

Lars A

Per Nilsson

• Småland
« Svar #9 skrivet: 07 nov-09 kl 18:41 »
"Vindkraft i teori och praktik" av Tore Wizelius är en tegelsten man bör läsa om man är intresserad av vindkraft. Här behandlas alla aspekter man kan tänka sig som har med vindkraft och vindkraftverk att göra.  En slags förhandsvisning av den engelska översättningen finns på följande adress: http://books.google.com/books?id=eTaNk1VaQTYC&pg=PA88&lpg=PA88&dq=windmill+centrifugalregulator&source=bl&ots=z_TKAWNqK8&sig=zAXnj1lc0Mf_hUxhat1FT6xbN50&hl=sv&ei=OnXrSumvC8GZjAePo_XHAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CBYQ6AEwAg#v=onepage&q=&f=false

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser