Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minirex - intressetråd  (läst 1589 gånger)

Jonaflax

Minirex - intressetråd
« skrivet: 16 maj-09 kl 11:22 »
Istället för att "kapa" Nysses tråd om de nya kaninerna så gör jag en ny tråd om Minirex.

Minirex är inte en godkänd ras i Norden, och i Sverige är det inte så långt kommet med projekt.
I Norge däremot finns några entusiaster.
För dem som är riktigt "på" kan det vara en idé att gå med i Norsk Minirex Klubb (ett forum).
http://z8.invisionfree.com/minirex/index.php?
Där finns en del info att ta del av. Man måste registrera sig för att kunna läsa.

I Norge har man satt storleken på Minirex till 1,1-1,9 kg, med idealvikt på 1,3-1,7.
Minirexen ska se ut som en vanlig Rex, fast liten.
I Europa är storleken större. Maxvikten ligger precis i underkant av min-vikt för vanlig Rex.

Jag har just återupptagit ett gammalt kaninintresse. Mitt mål är små kaniner med fin rexpäls. Återstår att se hur långt intresset kommer. Jag är inte precis någon föreningsmänniska, så steget till att försöka få fram en godkänd ras är långt.
De kaniner jag föder upp kan dock mycket väl användas som avelsmaterial för andra intresserade.

Ska man arbeta riktigt målmedvetet med Minirex gäller det att sortera ut och använda ungar utan dvärggen. Korsandet har såvitt jag förstår börjat med hermeliner och Rexar. Hermeliner utan dvärggen är således guld värda.

På min hemsida finns mitt lilla "startkapital". Leif är till utseendet en "riktig" Minirex.
http://www.idrefix.se/jonaflax.htm

Dillen

• Östergötland
SV: Minirex - intressetråd
« Svar #1 skrivet: 16 maj-09 kl 13:42 »
Verkligen fascinerande! Hm, har läst någonstans att dvärgkaniner oftare har fel med bett, födslar osv än "stora" kaniner. Är det isåfall dvärg-genen som kan orsaka det, och som man därmed slipper vid avling på små kaniner utan dvärggen? Eller är det storleken på kaninen som kan orsaka sådana"defekter"?

Din Leif är ju verkligen helt underbar! Visst är han castor också? Ser verkligen ut som en "vanlig" rex :)

Vi kommer satsa på en normalstor rex här hemma, men i framtiden skulle det vara kul att ta fram minirexar! Visst har hermelinrexar funnits ett tag och är relativt "utbredda"?
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Jonaflax

« Svar #2 skrivet: 16 maj-09 kl 14:05 »
Jag är inte så väldigt kaninkunnig, men dvärganlagen ger tydligen en del problem, t ex "dubbeldvärgar" (små missbildade ungar).

Leif är castor. Vet inte om han är korrekt i färgen, men det gör detsamma, eftersom han inte ska ställas ut. Och så bär han på viltgult  :D
Hermelinrex är vanligare. Verkar dock vara si och så med pälsarna på många av dem. Julie's päls är inget vidare, men Kiwi´s är plyschig och fin.

Du får hojta till om du råkar få någon Rex som är alldeles för liten  ;D

Meissner

« Svar #3 skrivet: 18 maj-09 kl 09:34 »
Det kan uppstå problem på de små raserna som har ett "kompakt" huvud, tex dvärgvädur och hermelin, där själva skallens form kan orsaka att tänderna växer fel och de får bettfel. Det är dock inte så himla vanligt. Jag föder upp hermeliner och har aldrig haft ett bettfel på mina ungar under de tre år jag har hållit på.

Det man däremot kan se är att de små raserna får färre ungar i sina kullar (inte så konstigt, de har ju inte plats för lika många foster som stora kaniner) och så förekommer ju ungar med dubbla dvärganlag, sk dubbeldvärgar eller muppar. Mupparna har i regel missbildad bakdel, den ser otroligt liten ut för kroppen, och så är de ju pyttesmå. De dör inom några dagar. Jag skulle inte tro att dvärggenen är något man avlar in på minirexen. Alla hermeliner bär inte på dvärggenen, de blir då något större, och väger som vuxna upp mot 1,5kg, och det är kanske sådana man hellre använder till minirexprojektet och inte de allra allra minsta hermelinerna. Men allt handlar ju om selektiv avel. =)
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

NorCec

• Myosotis Kaninstall
« Svar #4 skrivet: 19 maj-09 kl 09:35 »
Hei!

Det er jeg som er grundare av Norsk Minirex Klubb, numera "Klubb for satin- og rexpelsede dvergkaniner". Jeg har selv flere minirex, og begynner å få rett storlek og typ :)

Dette er en minirex avlshane, 1.6kg. Hans typ og storlek er perfekt :)

Son av hanen ovan, blå minirex. På bilden 4.5mnd.

Mitt mål er en ras med samme kvalitet og egenskaper som den stora rexen, men i mindre storlek.

For att komma inn på forumet Jonaflax linket (minirexforumet) til måste användarnamnet være ditt navn (fornavn + efternavn).

Mvh Cecilie
Norsk jente med drøm om et torp/småbruk med selvberging!
Har enn så lenge kun kaniner

Jonaflax

« Svar #5 skrivet: 19 maj-09 kl 13:39 »
Åh, du har så fina kaniner Cec!
Nån gång kommer jag nog att vilja köpa en av dig. En hona till Leif kanske  :)
Jag har ju "bara" 33 mil till Oslo.

Här bidrar jag med en bild på vackre Leif:

Och en på hans dotter (hoppas jag har rätt att det är en hona) Gullviva, 3 veckor gammal:

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser