Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många här föder upp till slakt i skåne och hallands län?  (läst 3245 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Enkel fråga, ni behöver inte berätta var ni bor eller vad ni heter.
Är bara intresserad av hur många ni är, hur mycket ni föder upp och hur mycket ni kan tänka er att föda upp på regelbunden basis/har plats till för att skicka till slakteri?

1. I vilket län finns du?
2. Hur många föder du upp per år?
3 Hur många kan du föda upp maximalt per år?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

enebacke

• Blekinge
Hejsan. Jag har precis börjat med stora kaniner, så jag har inga exakta siffror än. Men siktar på tre till fyra kullar per år/hona. Har nu 7 honor med ungar, mina har stora kullar. Genomsnitt ca 10 ungar/kull. Så enkel matte kan jag handha ca 70 ungar per gång. Vissa går till kött, andra avel, kel eller utställning. Vi är bosatta i Blekinge(Tätt intill skånska gränsen). Funderar du på slakteri? Eller vad är din fundering ;)
« Senast ändrad: 15 maj-09 kl 18:44 av enebacke »
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

edde_1

Jag har honor 15 nu, men kan utöka MYCKET om jag bara får avsättning för ungarna och ser att jag får ekonomi på dom.
15 honor 400 till 500 ungar per år kanske.
Skåne, mitt i.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
Hejsan. Jag har precis börjat med stora kaniner, så jag har inga exakta siffror än. Men siktar på tre till fyra kullar per år/hona. Har nu 7 honor med ungar, mina har stora kullar. Genomsnitt ca 10 ungar/kull. Så enkel matte kan jag handha ca 70 ungar per gång. Vissa går till kött, andra avel, kel eller utställning. Vi är bosatta i Blekinge(Tätt intill skånska gränsen). Funderar du på slakteri? Eller vad är din fundering ;)

Inför ev bygge försöker jag få en uppskattning av vad som finns här i skåne och halland. hur många slaktdjur man skulle kunna få ihop på månadsbasis.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
Jag har honor 15 nu, men kan utöka MYCKET om jag bara får avsättning för ungarna och ser att jag får ekonomi på dom.
15 honor 400 till 500 ungar per år kanske.
Skåne, mitt i.

Hur mycket, hur många honor har du plats till?

enebacke

• Blekinge
Att skicka djuren till skåne hade ju underlättet betydligt då jag nu transporterer till Öland. Min tanke är att utöka dessa 7 till i alla fall det dubbla inom någon månad. Har oxå plats till fler, men börjar smått.
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
Okej, bra att veta. Öland är ju lite långt ja  8)

ila

vi är många uppfödare här i skåne som kan komma i fråga, jag själv tar fram ca. 400 ungar per/år.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
vi är många uppfödare här i skåne som kan komma i fråga, jag själv tar fram ca. 400 ungar per/år.
Nu börjar det likna nåt  :D

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Legoslaktar gärna ca 15-20 kaniner i månaden sett över året. Lite mer höst och mindre på vårkanten/sommar
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
Så sammanställningen ser ut fram tills nu:

Enebacke: 280 ungar/år
Edde_1: 500 ungar/år
Ila: 400 ungar/år
Jag själv: 12-1600 ungar/år

Summa: 2380-2780st

Det behövs många fler!

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!

Det behövs många fler!

Du når väl inte ut till så många här på forumet ändå heller? Jag tror att det finns fler. Finns säkert många som kan tänka sig att utöka också om det finns mer intresse.......

Agnetha (bor i Hälsingland och har bara små-fis-pluttar som inte passar i grytan  ;) )
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
Du når väl inte ut till så många här på forumet ändå heller? Jag tror att det finns fler. Finns säkert många som kan tänka sig att utöka också om det finns mer intresse.......

Agnetha (bor i Hälsingland och har bara små-fis-pluttar som inte passar i grytan  ;) )
Jodå jag söker inte bara här. Har en del kontakter IRL också som jag talat med men jag ville veta vad folket här på forumet ev kan tänkas åstakomma. Det finns många som vill men inte vågar för att det inte finns slakteri ännu men om det finns så vill jag gärna veta hur många som kan levereras på årsbasis. Om det är lönt att bygga ett slakteri alltså.  :)

enebacke

• Blekinge
Bygg för sjutton ;D ;) Jag utökar gärna mycket mer. Som jag sa innan, närmare till skåne ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
Bygg för sjutton ;D ;) Jag utökar gärna mycket mer. Som jag sa innan, närmare till skåne ;)
Bra det är sånt jag vill höra  ;D

Liam

• Gäst
blekinge då?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
blekinge då?
De är självklart också välkomna  :)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
Och ni längre upp i landet, föd också upp mer! Har just nu akut brist till nästa vecka!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Attes matte

• Jämtland
Och ni längre upp i landet, föd också upp mer! Har just nu akut brist till nästa vecka!

Längre upp i landet, hur långt upp menar du då?  ;)

Ibland är det jävligt trist att Sverige är så långt...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
Längre upp i landet, hur långt upp menar du då?  ;)

Ibland är det jävligt trist att Sverige är så långt...

/Sara

Lite högre än skåne dvs Västra Götaland, Norra Halland och upp till Enköpingstrakten...

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser