Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barnvänliga höns +hyffsat bra värpare?  (läst 6126 gånger)

solidpoints

• Västergötland
Barnvänliga höns +hyffsat bra värpare?
« skrivet: 14 maj-09 kl 14:06 »
Hej,
Är helt ny här på forumet och totalt novis vad det gäller höns. Har suttit och sugit i mig massor av information i ett par veckor från alternativ.nu innan jag idag registrerade mig för att få er hjälp.

Är väldigt sugen på att skaffa några hönor sedan vi besökt en liten gård här i trakten där vi köpt underbart goda matägg.
Förälskade mig i deras två vithättor och det är en given ras än så länge.

Hade tänkt mig ca 5 st till att börja med så får vi se senare om antalet växer med intresset :)

Jag hade tänkt mig för att få en bra blandning av "sällskapshönor" och värphöns att köpa

1 vithätta, 3 Lohman + 1 höna av t ex Holländsk dvärg (eller annan trevlig sällskapsras utan benfjädrar). Tips?

Är detta en bra blandning eller bör jag bara hålla mig till två raser?

Frågorna är många så jag spaltar upp dem och jag vill gärna ha så mkt tips från er erfarna hönsägare som jag bara kan få.

*Brukar det funka att ha en liten flock utan tupp, eller är tupp att föredra? (inga avelsplaner än så länge)

*Vilken tupp skulle passa till de raser jag nämnt ovan?

*Tips på lättskötta (inga benfjädrar),trevliga, lugna, runda, goa hönsraser som man lätt kan få tama?(nybörjarhöns till barnfamilj)

*Hur varmt skall det vara i ett hönshus vintertid? (räcker det att isolera eller skall man tillföra värme också)

*Vad kan vara lämpligt isoleringsmaterial?

*stämmer det att hönsdrar till sig råttor och möss?

Det kommer säkert fler frågor från mig, men det tar jag sedan så ni inte hinner tröttna på min frågvishet direkt ;-)

En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Barnvänliga höns +hyffsat bra värpare?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-09 kl 16:27 »
Min erfarenhet, fast det kanske bara är mina hönor, är att de gärna går rasvis, mina gör det trots att de växt upp tillsammans sedan de var dagsgamla. I så fall är det ju bäst att ha minst två av varje ras.

Beroende på hur stora hönor man vill ha, australorps gillar jag, de är runda och fluffiga och lugna, vår ena är lite försiktig, den andra är rätt framåt. Lohmann tycker jag är en bra nybörjarras, de är relativt lätta att få tag i unghöns klara att börja värpa, vi började med fem sådana, dröjde inte många dagar förrän barnen bar runt dem. Jag har brun lohmann och tycker de är lugna och fina, både mot oss och de andra hönorna, jag har hört andra säga att de kan vara elaka mot andra höns.

Hönorna bör vara i ungefär samma storlek tycker jag, speciellt om man har en tupp i storlek med de större raserna. Men jag kan tänka mig även om hönorna gruffar, att en dvärghöna inte har mycket att sätta emot, men jag kan ha fel, har ingen erfarenhet av dvärghöns utan har lagt mig på 'mellannivå' på storlek.

I vilket fall som ska inte tuppen vara för stor för hönorna. Det borde fungera med vilken sort som helst av någon av samma ras som hönorna.

Vi har tio centimeter isolering i vårt hönshus, och element när det är som kallast så det aldrig blir kallare än 5 plusgrader i hönshuset. Det är inte så ofta elementet måste vara igång.

Hönsmaten kan dra möss om man har otur, nu efter två år har mössen hittat vår hönsmat, sega kräk eftersom den stått relativt öppet i ett gammalt utedass... kan ha att göra med att vi har katt också.
« Senast ändrad: 17 maj-09 kl 22:00 av Rakadero »
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 14 maj-09 kl 23:40 »
Hej,
Är helt ny här på forumet och totalt novis vad det gäller höns. Har suttit och sugit i mig massor av information i ett par veckor från alternativ.nu innan jag idag registrerade mig för att få er hjälp.

Är väldigt sugen på att skaffa några hönor sedan vi besökt en liten gård här i trakten där vi köpt underbart goda matägg.
Förälskade mig i deras två vithättor och det är en given ras än så länge.

Hade tänkt mig ca 5 st till att börja med så får vi se senare om antalet växer med intresset :)

Jag hade tänkt mig för att få en bra blandning av "sällskapshönor" och värphöns att köpa

1 vithätta, 3 Lohman + 1 höna av t ex Holländsk dvärg (eller annan trevlig sällskapsras utan benfjädrar). Tips?

Är detta en bra blandning eller bör jag bara hålla mig till två raser?

Frågorna är många så jag spaltar upp dem och jag vill gärna ha så mkt tips från er erfarna hönsägare som jag bara kan få.

*Brukar det funka att ha en liten flock utan tupp, eller är tupp att föredra? (inga avelsplaner än så länge)

*Vilken tupp skulle passa till de raser jag nämnt ovan?

*Tips på lättskötta (inga benfjädrar),trevliga, lugna, runda, goa hönsraser som man lätt kan få tama?(nybörjarhöns till barnfamilj)

*Hur varmt skall det vara i ett hönshus vintertid? (räcker det att isolera eller skall man tillföra värme också)

*Vad kan vara lämpligt isoleringsmaterial?

*stämmer det att hönsdrar till sig råttor och möss?

Det kommer säkert fler frågor från mig, men det tar jag sedan så ni inte hinner tröttna på min frågvishet direkt ;-)

Du har pm!! :)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 15 maj-09 kl 01:14 »

ISA Brun! De har inga benfjädrar (varför vill du inte ha det förresten?), och de är så tama att man bara kan gå och plocka upp dem. Nackdelen är att de är bruna värphybrider, med alla de nackdelar som kommer med bruna värphybrider: de lägger MASSOR med ägg, så de löper större risk att få äggledarinflammation; de kommer troligen aldrig att ruva; och de KAN vara riktigt elaka mot andra höns, både varandra och av andra raser.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #4 skrivet: 17 maj-09 kl 19:15 »
Jag har 2 flockar med vithättor. Jag tycker att hönorna är supertrevliga.MEN tupparna har lätt för att bli aggressiva.De har dessutom långa sporrar så de gör skada när de attackerar en människa. Vi nackade en vithättetupp förra veckan för att han blev aggressiv.
Man bör ha samma storlek på hönor och tuppar som går i samma flock. Annars blir man bara olycklig när de skadar varandra.
En ras som kan stämma in på dina krav är Orpington. De är stora sävliga ,godmodiga och lätta att få tama. Supertrevliga med andra ord.
Vi bor i Norrland och vi har INGEN värme i stallet. Bara en värmelampa ovanför vattnet. Mycket spån och räcker. De trivs förträffligt. Ibland har det gått ner mot 20 minus men det bekommer inte våra hönor alls. Har hört att tupparna kan förfrysa kammen men inte ens här i kalla norden har det hänt.
Lycka till!!!  :D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #5 skrivet: 17 maj-09 kl 20:05 »
Vad är problemet med benfjädrar? Jag har dvärgkochin, som är otroligt trevliga och sociala höns och är barnvänliga både till storlek och temperament. Värper bra gör de också.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 18 maj-09 kl 10:53 »
Jag har haft höns i många år och provat 14 olika hönsraser. Jag kan liksom "älghund" rekommendera Orpington, tjocka o goa och väldigt lugna, lätta att göra tama. Bor man på ett ställe där det finns mycket rovfågel kan tunga raser vara att föredra. Har man stora och små raser blandat ska man försöka hålla ner storleken på tuppen. Om du kunde tänka dig dvärghöns så är silkeshöns snälla lugna och sociala. Lägger skapligt med ägg för att vara dvärg. Är också väldigt roade av att ruva, rena kläckmaskinerna.

Jag har aldrig haft någon värme i hönshuset. Har hönsen dragfritt, torrt och gott om foder klarar dom kyla bra. Det är värre med värme eftersom höns inte kan svettas. På sommaren kan det bli för varmt i hönshuset om man inte har ordentlig luftgenomströmning och skugga i hönsgården.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

solidpoints

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 maj-09 kl 00:09 »
åh vilka bra tips. Tack allihop.

Det där med att jag vill ha höns utan benfjädrar har att göra med att jag hört och läst att de lättare kan få benkvalster och att de försvårar att upptäcka "ohyra" om de har befjädrade ben. Detta kanske inte stämmer?

Jag vill helt enkelt inte ha en hönsras som kräver en massa extra "underhåll".

Ett exempel;

Har 5st katter med varierande underhållskrav  tex en huskatt som inte behöver ngn form av pälsvård, hon är alltid ren och fräsch, glansig och mjuk i pälsen,fäller obetydligt osv. Nästa, en långhårig  kattras med lockig lätttovad päls som kräver en hel del kamning, alltid gojs i ögonen pga lockiga morrhår som kan irritera ögonkanten och öron som skall topsas då och då, fastnar ofta skit i rumppälsen efter toabesök osv.

Huskatten är nästintill underhållsfri och hon får mkt mys medan man får pyssla en hel del med katt nr 2 :s dagliga måsten så när man är klar med underhållet har vi båda tröttnat ;) .

Jag kan definitivt tänka mig dvärghöns och har blivit väldigt förtjust i bl a Holländsk dvärg. Finns det möjligtvis ngn som har den rasen och vill berätta lite om dem?
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Liam

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 maj-09 kl 06:03 »
börja med dvärghöns.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 19 maj-09 kl 10:21 »
Jag kan rekommendera en bok som heter "hönsraser" skriven av Anette Grandin, där står det om de flesta hönsraser, egenskaper utseende osv. Man kan också läsa om hönsens ursprung och lite om hönsens skötsel.

ägg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 maj-09 kl 11:27 »
...
Har 5st katter med varierande underhållskrav  tex en huskatt som inte behöver ngn form av pälsvård, hon är alltid ren och fräsch, glansig och mjuk i pälsen,fäller obetydligt osv. Nästa, en långhårig  kattras med lockig lätttovad päls som kräver en hel del kamning, alltid gojs i ögonen pga lockiga morrhår som kan irritera ögonkanten och öron som skall topsas då och då, fastnar ofta skit i rumppälsen efter toabesök osv.
...

Din huskatt sköter sin päls, sina ögon och sin bakdel själv, det går utmärkt för ingen har försökt avla fram konstlade vackra utseenden. Det som naturligt format din katts egenskaper är överlevnadsförmåga i många generationer. När människan går in och styr avel efter andra kriterier uppstår oftast komplikationer och i viss mån har djur fått lida för detta.

Vill du ha en tålig och välanpassad höna som är självgående till stor del så passar en lantras bra. En del tycker dom är fula i jämförelse med de vackra rashönsen. Här får man välja vad man är ute efter! Själv har jag bara erfarenhet av orusthöns. Det är inga höns som man kan kela med och på så sätt är dom barnvänliga genom att dom kommer att springa ifrån barnen. Mina värper ett ägg om dagen (ljusa årstiden) när dom inte ruvar eller tar hand om kycklingar. Orusthöns har också vad jag läst klarat sig bättre vid rovdjursangrepp än andra höns, kanske tack vare sin vaksamhet. Orusthöns finns bland annat på Nordens Ark och på Borås Djurpark där de utsätts för massor av barn kan jag tänka. En lantrashöna kan man väl säga är lite av hönsens egna huskatt (bondkatt), eller?  ;D

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 19 maj-09 kl 12:10 »
Sitter med boken "hönsraser" framför mig och där står det bl.a om Holländsk dvärg : "En nyfiken ras som lätt blir tam, kontaktsökande, en ras som passar att ha mer som sällskapsdjur. De har en sprittande energi och flyger bra, vital och käck liten ras med stor personlighet". Kanske det finns någon på forumet som har erfarenhet från denna ras och kan bekräfta om det stämmer.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 19 maj-09 kl 13:05 »
En lantrashöna jag tycker är trevlig, med de egenskaper 'ägg' nämnde ovan men som även är riktigt social är blommehönsen, jag har en söt höna som gärna sätter sig på min arm när jag kommer ut med godsaker.

Om nu barnen vill kunna umgås lite närmare med hönorna alltså. Sen är det ju inte säkert att alla blommor är såna bara för att Linnea är det... har bara fyra att studera, en tupp och tre hönor...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 19 maj-09 kl 15:03 »
Har märkt att vissa blommor kan vara riktigt elaka höns... Alltså, de mobbar andra raser.  :o

T.ex. så hade en bekant till oss blommehöns... Eller, de hade fler sorter än blommehöns till en början. Tills blommorna hade totalt mobbat ut de andra.

Sedan så har vi en före detta granne till oss som skaffade en ensam blommehöna. Hon började med att hacka vithättan som var där före henne blodig... Och tog över hela hönshuset. Vilket skata va?  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

solidpoints

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 19 maj-09 kl 23:44 »
Jag får nog ta och skaffa den där boken märker jag :) De hollänska dvärghönsen låter ju faktiskt som om de skulle passa oss i alla fall.
Med barnvänliga menar jag nog snarare att de inte skall vara för flaxiga och nervösa utan att det faktiskt skall gå att plocka upp och bära, att de vågar komma nära hellre än håller sig undan barnen ;)

wyandotte och dvärgcochin låter också trevliga när jag läser runt lite. Någon som kan säga ngt mer om dem?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 20 maj-09 kl 06:16 »
Chabo är jättetrevliga små höns som lätt blir tama! De värper bra också (min pojkväns pappa får ca 2-3 ägg om dagen utav 3 hönor) och ruvar gärna har jag märkt. =) Dock så får de inte plats med så många ägg under sig om man inte hjälper till med redet åt dem så inga ägg kan rulla undan från deras små kroppar.  ;D

Dvärgkochin har fjädrar på benen... Det har inte Wyandotte.  ::) :P (hinner inte skriva så mycket mer, för nu måste jag kuta till bussen!)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Anna

• -
« Svar #16 skrivet: 20 maj-09 kl 23:07 »
Dvärgkochin brukar vara en "nybörjarvänlig" ras. De är naturligt lugna och blir väldigt lätt tama. De finns i över 20 färger och är lätta att få tag på då de är så populära och finns överallt. De ruvar gärna fram kycklingar så många har med som ruvhönor åt andra raser som mindre gärna ruvar själva. De är runda i formen som en fotboll och många som har lite fågelfobi brukar kunna ha problem för bla benen och då kan det funka bättre med benbefjädrade höns. Det där med benkvalster tror jag är lite ärftligt. Alla kan få det men jag har hört av folk som haft rasen länge att vissa stammar verkar stå emot bättre. Att de inte haft problem med det på flera år för att de avlat på de som inte haft problem. Vet inte om det fungerar så att det går att avla bort det, men om du hör med den du köper av om de haft problem med det eller inte och tittar efter så de inte har det när ni köper dem så är det ju inte säkert att det behöver bli ett problem.

Rent allmänt så är det lättare att få tama höns om de är så unga som möjligt när ni köper dem. Sen är det väl som med de flesta djur att vägen till deras hjärtan går via magen... Man får lättare tama höns om de inte har mat jämt utan vet att du kommer med maten och genast blir du populär. Finns maten där jämt dygnet runt så behöver de ju inte dej till nå't.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 3 användare
skräptanten, Genomsnittswannabe, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser