Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tallkottar i brasan  (läst 16965 gånger)

vävaren

  • Inlägg: 29
tallkottar i brasan
« skrivet: 14 maj-09 kl 12:14 »
Kan man elda i braskamin med tallkottar? Har hör att det är jättefarligt! Om det var för giftig rök eller skorstensbrandsrisk vet jag inte. De borde ju vara utmärkta att starta upp med!
Vad säger ni som vet?

Huggorm

  • Gäst
SV: tallkottar i brasan
« Svar #1 skrivet: 14 maj-09 kl 12:41 »
Har aldrig hört att det skulle vara några problem. Förr i tiden var det barnens syssla att samla kottar som man sedan hade och eldade i spisen med

vävaren

  • Inlägg: 29
SV: tallkottar i brasan
« Svar #2 skrivet: 14 maj-09 kl 13:13 »
Det känner jag igen när du säger det! Har massor av kottar som ligger runt huset...

malines

  • Gäst
SV: tallkottar i brasan
« Svar #3 skrivet: 14 maj-09 kl 13:24 »
Men var det inte ett sån´t där "LARM" för några år sedan om att kottar var canserframkallande och att folk skulle ge f*n i att lägga kottar på grillen? Eller är jag ute och cyklar?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: tallkottar i brasan
« Svar #4 skrivet: 14 maj-09 kl 17:34 »
Det enda jag vet är att kott blir jävligt varmt när man eldar. När brorsan gjorde lumpen och var ute på övning så hittade dom ett gäng kassar kottar som nån snäll beväring hade glömt där en tidigare övning. När dom satt eldvakt så slängde dom i en kotte i minuten ungefär. Och nog för att man har hört om glödgade kaminer i militärtält, men här var det inte bara kaminen som var glödgad, även skorstenen var röd ca en meter upp från kaminen. Helt sjukt!  :o

Och cancer får man väl av allt nuförtiden, så det är ju bara att elda och vara glad.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Henrik.S

  • Inlägg: 44
SV: tallkottar i brasan
« Svar #5 skrivet: 14 maj-09 kl 20:01 »
Har en bekant som räfsar ihop ett gäng kottar från gräsmattan varje sommar och lägger i mjölpåsar, perfekt att stoppa in i kaminen  ;)
//Henrik

sjötorpet

  • Gäst
SV: tallkottar i brasan
« Svar #6 skrivet: 14 maj-09 kl 20:55 »
intresant,det går under allemansrätten att plocka kottar?  hur funkar det med att elda grankottar?

vävaren

  • Inlägg: 29
SV: tallkottar i brasan
« Svar #7 skrivet: 15 maj-09 kl 15:16 »
Ja, man får plocka grenar och kottar från marken!
Kollade allemansrätten på google..

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: tallkottar i brasan
« Svar #8 skrivet: 15 maj-09 kl 20:13 »
jag fick också plocka kottar till min farmor när jag var liten så hällde hon dom i kaminen i hallen  den blev tokhet och så kokade vi kaffe till farfar kram praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

alo

  • Inlägg: 128
SV: tallkottar i brasan
« Svar #9 skrivet: 16 maj-09 kl 13:34 »
Vi värmde vårt hus ett och en halvt år med kottar, mest gran. Vi kunde hämta så mkt vi villle på en frökläng på en plantskola, det blev åtskilliga traktorlass, väldigt torra. Det gick att elda med men var inte bra.
Vi eldade i en liten kökspanna utan accumulatortank. Kottarna utvecklar enormt mkt tjock rök innan de brinner och har inte mycket energi per volymenhet. Det innebar att man fick fylla på i pannan ofta, en på fyllning per 15 min. Annars fick man för mkt rökutveckling i förhållande till syret, det bolmade tjock rök ur skorstenen och efter ett tag så fick man en liten explosion när röken i skorstenen och spisen plötsligt tände. Resultatet blev en rök och eldkvast in i köket från luckorna som for upp och sedan vädring för att få ut dimman ur huset. Vi lärde oss hantera det någotsånär men ibland misslyckades det. Det hände ett par gånger att folk kom och knackade på och sa att vi hade skorstensbrand för att det kom så svart och tjock rök ur skorstenen.
Vi hade kottar överallt och vårt älsta barns första ord bortsett från mamma och pappa var "totte".
Så fort vi hade fått tag på riktig ved åkte kottarna ut för att aldrig återkomma trots att vi hade fri tillgång.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: tallkottar i brasan
« Svar #10 skrivet: 16 maj-09 kl 14:21 »
Det låter som om man bör ha en eldstad med sekundärluftintag (alltså modern vedpanna/kamin eller försvarets gamla tältkaminer) om man ska elda kottar. Då får nedre delen av eldstaden gå med visst luftunderskott och fungera som gasgenerator, där de flyktiga beståndsdelarna i kottarna drivs ut och bildar brännbara gaser, sedan bränns de gaserna längre upp där sekundärluften släpps in. Det skulle säkert också gå utmärkt att elda kottar i en panna med förugn.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: tallkottar i brasan
« Svar #11 skrivet: 17 maj-09 kl 16:26 »
man kanske skulle bygga ett kottinkast till pelletsbrännaren  ;D
En kotte var annan minut utblandat med pelletsen.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Neiklot

  • Gäst
SV: tallkottar i brasan
« Svar #12 skrivet: 18 maj-09 kl 17:52 »
Men var det inte ett sån´t där "LARM" för några år sedan om att kottar var canserframkallande och att folk skulle ge f*n i att lägga kottar på grillen? Eller är jag ute och cyklar?

Ja, det är det mesta.

Var det inte något larm för flera årsen att köpta potatischips var cancerframkallande?
(Vid en konsumtion av ca 2kg om dagen..)


Att elda med kottar är finnemang.
Men man får ha många för att uppväga ved.



torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: tallkottar i brasan
« Svar #13 skrivet: 18 maj-09 kl 18:29 »
Det finns ju somliga som verkar leva på och för att skapa cancerlarm.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_65307.svd


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser