Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Musproblem  (läst 11012 gånger)

HildaM

Musproblem
« skrivet: 15 dec-05 kl 17:28 »
Jag har möss överallt i stugan. I sängen, garderoben, på matbordet, i skafferiet, överallt hittar jag mus-skit!
Jag vill inte använda grymt gift, både av etiska orsaker och pg a att lukten av döda möss under golvet är lika äckligt som bajset.
Fällor är lite läskigt, ta hand om döda möss skulle jag inte fixa.
Levandefällor passar inte riktigt heller pg a att jag är hemifrån några dagar ofta, och vill inte hitta några kroppar utan inälvor runt en stor, fet mus som hunnit äta upp de andra medan jag var borta och inte vaktade buren.
Suck.
Tittade på sådant här högfrekent ljud som de inte gillar men det är dyrt, dyrt, dyrt.

Har ni några idéer? Jag pallar snart inte äta vid matbordet så äckligt är det.
De springer nästan framför fötterna på mig, är framme mitt på dagen.

Hjälp mig!

manna

• -
Re:Musproblem
« Svar #1 skrivet: 15 dec-05 kl 18:31 »
Katt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Bondmoran

« Svar #2 skrivet: 15 dec-05 kl 20:03 »
Oj då har du massor om de är så fräcka.
Du kan fånga dem i en hink eller nått högre. Lägg nått ätbart i botten, när du jobbar kan du ställa i en liten skål med vatten så dör de inte. Men var du ska göra med dem sen är ett annat problem. Ställ hinken bredvid nått så mössen lätt klättrar upp för att komma åt maten i hinken.

Sen bör du se till att de inte kan få tag på annat ätbart.
Gäller även soppåsen.

Nu återstår bara vad du ska göra med mössen i hinken.
En katt hade varit suverän nu. Släpper du ut dom i skogen svälter/fryser de ihjäl.

Eftersom du har så många möss kanske du skulle prata med anticimex eller prova slagfällor ändå. Tyvärr så förökar de sig i altför stor takt så det går inte att låta dem vara.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #3 skrivet: 15 dec-05 kl 22:16 »
Ja KATT!!! Känner mössen lukten av katt så går dom inte in. Sen kan man köpa en liten elmanick att sätta i eluttaget som ger ifrån sig högfrekventa ljud som bara smådjur hör. Det ska tydligen irritera dom så mycket att dom inte flyttar in... Kanske värt att testa? Hoppas du får en musfri och god jul. KarinLinnea
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

HildaM

« Svar #4 skrivet: 16 dec-05 kl 11:21 »
Jo, katt är ju onekligen det allra bästa, men jag lämnar stugan i tre månader för Italien i januari, så det är inte så mycket idé.
Jag börjar bli mordlysten.
Annars lät hinken bra, jag får ta bilen och åka en mil så de inte hittar tillbaka.
De får bo i någon annans hus  ;D Hahaha.

Tack för alla tips, jag börja bli desperat.

HP

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 16 dec-05 kl 12:38 »
Kompisen hade en sån där högfrekvens-grej... som funkade bra tills pojkvännen flyttade in!
Han fick nämligen ont i huvudet & kunde inte sova!
He,he
If You Run You'll Just Die Tired

Bondmoran

« Svar #6 skrivet: 16 dec-05 kl 12:43 »
Och med tanke på brandrisken bör du sätta in snabba åtgärder SNARAST. I synnerhet om du ska resa bort.

Jag står som åsnan mellan hötapparna här. "Mina" möss äter glatt allt de kommer åt, går utan rädsla in till kaninerna och äter ur skålarna samtidigt som kaninen äter eller så låter kaninen musen äta först  >:( Det gör att det frodas i kullarna. Det märks när jag fångat en mamma för efter nån dag sitter en drös med små sööööta plirande mörka ögon i hinken och sägar JAAAA här kommer hon som kommer med maten, djurens vän nu slipper vi ur den här träliga hinken  :'(

Och så nödgas jag att hämta katterna   :o :'( :'( :'( :'(

För får de hållas blir kaninerna utan mat och då ....... :'(
Och fler o fler blir de hela tiden. Inte nog med det de gör sina mindre trevliga besök in i vårt hus också.
Vi har ständigt en fångsbur ståendes i soppåsskåpet och det är nästan alltid en mus däri.

Så hur söta de är måsta jag stålsätta mig och låta katterna få äta dom.

Hoppas det löser sig.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Bo

Möss är rätt tanklösa
« Svar #7 skrivet: 16 dec-05 kl 21:18 »
och hoppar ner i en hink om där finns något ätbart utan en tanke på hur de sedan skall komma upp igen. Ofta drullar de ner i mina vattentunnor också och dränker sig. Kanske provocerade av sin spegelbild.

Annars dränker jag dem om jag inte är på väldigt godsint humör. Då häller jag ut dem på en ö som ligger lämpligt till.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 dec-05 kl 21:33 »
Har  du fått upp antalet, så det är väldigt svårt att få bort dem utan att använda gift. De kan ställa till så mycket att det blir frågan om du eller mössen ska bo där.

Vi hade musskit på köksbordet varje dag, tills vi skaffade katt,
nu finns det inte en enda skit där, men katten får sig en mus då och då.

I uthuset måste jag då och då ta till gift, för att inte etablera en allt för stor population, och då får katten inte tillträde.

Det ingår normalt i hemförsäkringen att få hjälp med skadedjur.

Vi har haft kortslutningar i elkablar pga möss, huset kunde i värsta fall fått brandskador.

Se till att inte "musmat" är lättåtkomligt (om det nu går).

I år är mössen många många fler än vanligt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

lilleulv

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 dec-05 kl 10:06 »
Möss
Enligt SVT 1 förbrugerprogram täcker inte försäkringsbolagene för skador av möss och råttor.
De låter Anticimex ställe upp giftlådor, som -kanske - får bort dom.
Lilleulv

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 18 dec-05 kl 20:23 »
Rätt Lilleulv, som jag skrev får du hjälp att bli av med skadedjuren, det koster inget extra, men blir huset förstört och skadedjuret inte är en insekt, får du stå på bar backe eller betala själv.

HildaM

« Svar #11 skrivet: 05 jan-06 kl 19:29 »
Nu är det mindre möss i min stuga!
Jag skaffade faktiskt två dödsfällor och en levandefälla.
Hittade dessutom deras bo, i min sängkläderlåda hade de rufsat och bitit upp en liten håla i tygen  där de legat och sovit. Beviset var en liten nöt de släpat dit. Såg ganska gulligt ut.
Mina möss var nog inga vanliga husmöss utan skogsmöss eller liknande.
De hade väldigt stora öron , var lite ljusare, nästan beiga och mindre.
Men det är skönt att jag är kvinnan i huset igen istället för musmor.
Tror att snön kan ha hjälpt till lite, nu kan de ju vara ute och göra gångar och hålor under snötäcket.
« Senast ändrad: 05 jan-06 kl 19:34 av VildaHilda »

Fjällsäter

« Svar #12 skrivet: 15 jan-06 kl 17:08 »
Vi har oxå börjat få problem med möss... och trotts att vi har tre katter.. de måste vara ena väldiga latmaskar..  ::)

Målle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 jan-06 kl 20:06 »
Sätt upp en uggleholk. Har man tur flyttar ett kattugglepar in sen tar de hand om mössen. Gratis och giftfritt.

Bo

Huggormar
« Svar #14 skrivet: 15 jan-06 kl 20:39 »
äter väl också möss. Jag ser ibland huggormar i och runt mitt växthus. Hur är det med snokens matvanor?

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 15 jan-06 kl 22:44 »
Jag tror huggormen mest äter sork och kanske lite möss, främst skogsmöss. Säkert en och annan småråtta också. Det brukar alltid finnas huggorm där det är gott om sork, särskilt där det finns mullrik mark (lättgrävt för sorken).
Snoken äter mest grodor och paddor tror jag, kanske småfisk.
Den håller mest till nära vatten.
Ugglor mot möss är bra, men dom behöver nånstans att sitta och spana.
Finns det inte träd så kan man sätta upp stolpar ca 4-6 meter höga med en tvärpinne längst upp att sitta på.
Sen ska man förstås hålla undan högt gräs nära husen.
Blir det en snörik vinter kan möss, råttor och sork ha det rätt mysigt i gammal förna med ett tjockt isolerande lager snö ovanpå, ormarna slaggar och inga ugglor ser dom.
Kan alltså också vara bra att få undan snön eller packa ihop den om man vill förpesta tillvaron för de små liven.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 21 jan-06 kl 13:27 »
Om nu inte katten passar, så är ju som sagt ugglor goa vänner i kampen mot möss.
Om du inte vill/kan snickra egna uggleholkar, finns det att köpa på www.bankeberg.com
Dom tillverkar många olika sorters holkar och tar träet ur sin egen skog, inga konstigheter med andra ord.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

HildaM

« Svar #17 skrivet: 22 jan-06 kl 14:43 »
Det som har hjälp mig mest är nog att gå på håljakt. Jag har täppt igen alla små hål jag hittat med aluminiumfolie.
Haha, så får de ilningar i tänderna och flyr därifrån, de krabaterna.
Uggleholk är ju något att fundera på. Låter ju trevligt också.

Målle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 jan-06 kl 15:04 »
Jag har täppt igen alla små hål jag hittat med aluminiumfolie.
Haha, så får de ilningar i tänderna och flyr därifrån, de krabaterna.
Ja, under förutsättning att de har amalgamfyllningar i tänderna ;D
Ska man sätta upp uggleholk är det nog hög tid nu, jag har för mig att de börjar värpa tidigt, redan i februari.

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 22 jan-06 kl 15:06 »
Täpp till med stålull, det går de bet på!

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare
Erik Forsman, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser