Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk? Jätte sjuk? Finns hopp?  (läst 798 gånger)

Gika

Sjuk? Jätte sjuk? Finns hopp?
« skrivet: 14 maj-09 kl 10:51 »
Har en dräktig hona som beter sig underligt! När hon sitter still i buren så glider huvudet fram och tillbaka saaakta. Det ser väldigt konstigt ut. Så har hon gjort nu i en vecka. Har inte sett det tidigare.
Jag har haft henne i 5 veckor och hon var från början lugnare än de andra från samma ställe. De var inte värst hanterade och både kissade och bet mig till en början. De är överlag lite skygga men det är bättre nu. Men den här honan sa jag på skämt att hon var lobotomerad. Hon kröp bara ihop och blev stel istället för att som de andra bitas och kissa. Tänkte inte så mycket på det då utan kaniner är ju olika i beteende de med.
Men nu börjar jag undra... Vad kan det vara? Gissar på något fel i hjärnan. Alt. att hon är blind? Reagerar på solljus när jag öppnar stalldörren men det är svårt att veta om hon verkligen ser något. Hon hör ju väldigt bra också  ;)
Blir osäker på hur jag ska göra med henne. Ska hon få föda sina ungar och hoppas på det bästa. Eller ska jag ta bort henne direkt? Jag har andra honor som ska föda samtidigt som kan adoptera ungarna om det skulle gå illa, men jag vill inte utsätta honan för mer lidande än nödvändigt. Vill verkligen inte hitta henne död i buren en morgon och veta att jag dragit ut på avslutet. För ett avslut får det väl bli? Eller?
Sen är det smitta. Det beror ju förståss på vad det är för fel på henne. Men jag vill inte att fler ska drabbas. JAg är verkligen inte bra på kaninsjukdomar då jag varit väldigt förskonad från dessa.

Mycket tacksam för svar.
Ps. De andra honorna har börjat plocka päls vilket inte denna har. Tecken på att hon är sjuk eller inte dräktig? Det enda lilla tecken hon visat är att vilja gräva i halmen hon har. Och hon flyttar halm från bolådan till toalettlådan.

Lena123

SV: Sjuk? Jätte sjuk? Finns hopp?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-09 kl 11:16 »
Hej.

Är hon vit, rödögd?

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 14 maj-09 kl 11:16 »
 Vad är hon för färg?
Låter kanske som en konstig fråga ;) Men rödögda kaniner gör ofta så, de har fokuseringsproblem och "scannar" lite hela tiden. "Vanliga kaniner" gör ofta så om du bär dom tex.
                         Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 14 maj-09 kl 11:17 »
Jag gissar att hon är vit med röda ögon?

I så fall väver hon, det gör kaniner/djur med dålig syn för att urskilja omgivningen och dess konturer, när hon får solljus i ansiktet så ser hon plötsligt ljusskiftningarna och reagerar.

Jag har 3 sådana köttavelshonor och de har alla skött sina kullar utmärkt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gika

« Svar #4 skrivet: 14 maj-09 kl 11:28 »
Åh!!! Ni anar inte vad glad jag blev!!! ;D JA hon är vit rödögd! Jag som inte trodde det fanns något hopp kvar för henne. :'(
Har förberett dottern på att hon kanske ska avlivas vilket inte är kul eftersom hon är "lobotomerad" och därför favvoriten hos barnen.
Men nu ska hon såklart få leva. Tänk vad mycket man får lära sig hela tiden. JAg är så glad!!!!! ;D

Kerstin Linnea

« Svar #5 skrivet: 14 maj-09 kl 13:10 »
Bra att veta, jag har själv haft funderingar då albino kaniner betett sig lite skumt och suttit och vaggat med skallen....Men jag har misstänkt att det inte var så "farligt" då dom ätit och växt som dom ska....
Mina nya vit lant gör lika dant..Men det ser lite flummigt ut.. ;)..

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 14 maj-09 kl 13:16 »
Jag tänker "Stevie Wonder" när jag ser dem  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser