Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem dödade alla duvor?  (läst 3579 gånger)

Mysse

Vem dödade alla duvor?
« skrivet: 12 maj-09 kl 20:31 »
Hmm, svårt att veta under vilken rubrik denna fråga passar?
En som jag känner hade brevduvor. För några dagar sedan kom något djur in och dödade alla utom två, dagen efter hittades de två sista också döda. De skyller på en katt de sett i ladugården, men jag undrar om katter massmördar på det viset. Hon misstänker också att en katt har tagit deras tupp och börjat dra bröstfjädrar av den för att sedan lämna den när den blev skrämd. Gör katter så? Skulle ens en katt kunna förflytta en normalstor tupp ca 100m.
Jag gissar på två andra rovdjur som finns i trakten, men vad säger ni?
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Charlotte

• -
SV: Vem dödade alla duvor?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-09 kl 20:33 »
Finns det mink? Jag skulle hellre gissa på det.         Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mysse

« Svar #2 skrivet: 12 maj-09 kl 20:39 »
Ja det finns mink, det är precis vad jag tror om duvorna - och så räv på tuppen.
Välkommen hem till oss på en kopp te!

peppz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-09 kl 20:47 »
Ja inte är det katt inte, visst kan dom lätt få med sig en tupp, dom är starkare än man tror. Men katt massmördar inte på det sättet, och spec. inte flygande djur, som borde kunna rädda sig undan.
Mink är känd för sin blodtörst och jag håller med Charlottes gissning..

Lösningen är att stänga in djuren till kvällen i ett rovdjurssäkert utrymme, det brukar vara det säkraste för tex höns.
Men med bra flygare som tex. duvor så kan det räcka med en såbillig livförsäkring som en nattlampa som ger så bra ljus att dom törs flyga, och gott om sittpinnar.  Då kan dom rädda sig undan och minken får bara något/några enstaka djur om den har riktig tur...
Den typen av rovdjur är dessutom ganska lätta att ta i fälla, vilket löser många problem. Men tror det finns regler för fällor egentligen...
Borde finnas gott om folk här inne med jägarexamen som kan svara på det..
Kennel SweetCaileanz

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 12 maj-09 kl 20:57 »
Jepp, gissar också på mink, en katt har inte den uthålligheten och snabbheten att döda så många duvor. Den tar 1 och drar den med sig och äter upp den. Minkar dödar sålänge det finns nåt som rör sig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 nov-09 kl 08:08 »
Lite sent kanske att ge en förklaring vad jag tror, men bättre sent än aldrig.

Iller och mink kan gå in och ta både duvor och höns, likaså mården som är en aning större än dom båda andra.

Iller och mink kan ta flera duvor åt gången, är duvorna i ett trängre utrymme där dom inte behöver klättra så tar dom allt och återkommer för att äta av det tagna. Dom kan även dra undan och gömma sitt byte.

Mården klättrar som en ekorre och tar sej in i ventiler odyligt eller där det finns ett hål på ca. 6cm. eller mer. Kommer den in i ett duvslag med normal takhöjd tar den så gott som allt och kommer tillbaks en eller högst två gånger efteråt, den kan även dra/bära undan byten som den gömmer undan i t.ex. vedtravar.

Det var lite om beteende hos mink, iller och mård.
Jag skulle tro att det är en mård som varit framme och tagit duvorna

Det här med massmördandet har alla rovdjur, även katten, lodjuret, varg, räv, grävling, hökar osv. fast man kan läsa av vem som varit framme på just beteendet, biotop mm. hur det har utförts på.

MVH
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser