Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning måste all ny ull bort?  (läst 1263 gånger)

Susanne & Martin

Klippning måste all ny ull bort?
« skrivet: 12 maj-09 kl 15:09 »
Vi har klippt tre av våra 4 tackor för första gången. Vi klippte bort all gammal ull så dom har en "matta" av den nya ullen kvar. Kan man göra så eller måste vi klippa dom intill skinnet. Iså fall varför. Tacksam för svar omgående. Susanne

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Klippning måste all ny ull bort?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-09 kl 15:25 »
Lägger till en fråga.

Någon som vet den lagliga definitionen av ett klipt får.?
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Helt Normal

« Svar #2 skrivet: 13 maj-09 kl 07:52 »
^^Jag har lämnat lite ull någon gång - kanske 1-2 cm - men då tyckte jag att det blev svårare att klippa nästa gång, dvs. efter ett halft år. Det blev liksom en plyschmatta... det kan ju vara att det beror på ullkvalitetet. Eller kan den där plyschmattan helt enkelt vara t.ex. vinterull, mycket tät?
Jag har märkt detta både hos finska får och ålandsfår, dock inte hos varje individ.
Numera brukar jag alltid klippa ullen alldeles kort.

Susanne & Martin

« Svar #3 skrivet: 13 maj-09 kl 08:03 »
Detta har vi fått veta också. Vi ringde runt lite o det blir som en matta när man ska klippa nästa gång. Så vi ska ge oss på våra får igen o klippa bort resten. Susanne

Fåraherden

• -
« Svar #4 skrivet: 15 maj-09 kl 09:27 »
Det är ju så att ny ull börjar växa under den gamla, som succesivt släpper, speciellt om det dröjer av innan klippning. Det gör inget om den blir kvar, åtminstone anser inte jag det.

Det lagliga definitionen, utan att vara säker, är att nog att man helt enkelt får bort merparten av fjolårsullen. Klipper man två gånger per år, i syfte att ta rätt på ullen, är det ju lite annorlunda.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 5 användare (1 dolda)
Radar, Tiomilaskogen, ärt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser