Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husvagnsregler, Camping & MiniHome  (läst 2371 gånger)

Stormhierta

Husvagnsregler, Camping & MiniHome
« skrivet: 12 maj-09 kl 08:33 »
Hej!

Jag har en liten fundering som ni på Alternativ.nu kanske kan hjälpa mig med. Jag har en diffus tanke om möjligheten att bygga en mindre by runt MiniHome-konceptet (www.sustain.ca). En MiniHome är byggd enligt ekologiska principer, menad att vara energi-effektiv osv och dessutom byggd för att räknas som husvagn.

Det jag undrar just nu är dels vilka bestämmelser som gäller för husvagnar i Sverige (vad räknas som husvagn exempelvis, var får man ställa dem) samt vad det är för bestämmelser som gäller för att hålla i vad som skulle räknas som en camping.

Har ni några tankar, idéer och information om detta?

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Husvagnsregler, Camping & MiniHome
« Svar #1 skrivet: 12 maj-09 kl 08:48 »
Det här är ungefär så långt man kommit i Sverige:  http://www.overlope.nu/index-filer/Page853.htm

Kan bli svårt att komma över tröskeln med jättehusvagnar liknande dem i USA, men det ligger i tiden.

Stormhierta

« Svar #2 skrivet: 12 maj-09 kl 09:34 »
Jo, fast med tanke på diskussionerna jag har hört här om vad som kvalificeras som vagnar med LGF (dvs max 30km/h) så verkar de kunna bli ganska stora. Tanken här är ju egentligen inte att köra runt med dem, utan att bygga en definitiv by med MiniHome's (eller lokalt konstruerade varianter, beroende på kostnad). Denna by är då tänkt att vara permanent, men jag vill undvika ekologisk påverkan (MiniHomes påverkar inte marken de står på och väger ofta ganska lite) och dessutom förstår jag det som att man kan undvika en stor bunt med skatter och liknande om det räknas som vagn?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 12 maj-09 kl 10:17 »
Just skatterna är skäl för myndigheterna att vilja bromsa.
Fastighetsskatten är en av få skatter man inte kan komma undan, kryphål kommer att täppas till.
Förresten är den skatten i nuläget ganska marginell, men det kan ju snabbt ändras.

Stormhierta

« Svar #4 skrivet: 12 maj-09 kl 12:48 »
Jojo, de kan ju VILJA bromsa så mycket de bara vill, men vad säger de lagar och regler som gäller idag är ju frågan. Jag funderar även på möjligheterna att få EU-bidrag för ett liknande projekt - det uppfyller ju en MASSA idéer som EU har. Nån här med erfarenhet om att söka EU-bidrag?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-09 kl 17:56 »
Det där med fastighetsskatt tycker jag dom kan ta och spola istället. Varför i hela friden ska man betal skatt på nåt som man betalat med skattade pengar?? Då kan man ju ha piano-skatt, ylletröja-skatt, dator-skatt, bokhylle-skatt osv, osv... Vad GÅR alla dessa pengar till?! Det är tame fan störtlöjligt!  >:(

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 maj-09 kl 18:10 »
Det där med fastighetsskatt tycker jag dom kan ta och spola istället. Varför i hela friden ska man betal skatt på nåt som man betalat med skattade pengar?? Då kan man ju ha piano-skatt, ylletröja-skatt, dator-skatt, bokhylle-skatt osv, osv... Vad GÅR alla dessa pengar till?! Det är tame fan störtlöjligt!  >:(

/Sara

Eftersom dom redan tar mer än 50% av inkomsten i skatt kan dom inte höja mycket mer utan att till och med den mest inbitne kommunist börjar grumsa. Därför är dom tvungna att få in skatteslantar på andra saker, och med fördel då sådant som folk inte kan undvara, tex. boendet. Störtlöjligt är fel ord, motbjudande passar bättre.

ollebolle

« Svar #7 skrivet: 14 maj-09 kl 08:23 »
Beträffande skatter så är det samtidigt en drivkraft för vissa tjänster i samhället som vi ofta tycker det finns för lite av.
Jag har t.ex hört att man drar in på personal på äldreboende. Skolan och sjukvården blir inte heller bättre av att man betalar mindre i skatt.

Fastighetsskatten har dessutom nästan försvunnit. Max 6000 per år tror jag det är. Tidigare var det väl 30.000. Kanske inte konstigt att det blir personalminskningar av sådana tapp.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 14 maj-09 kl 21:29 »
Som jag förstår det så kan det krävas bygglov om man skall skapa en "by".
Detta då man kommer att ställa upp sina vagnar på ett mer permanent sätt..

Man måste även lösa avloppet och vart man skall göra av fekalierna..
För detta kan det krävas bygglov...

Blir jätteglad om du redovisar dina framsteg och mptgångar i denna tråden
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 15 maj-09 kl 18:19 »
Grundprincipen är användningen. Alltså använder du en husvagn som ett hus så krävs bygglov om den är uppställd på samma ställe.
Är du seriös i dina tankar så knata in på det lokala byggkontoret och presentera din idé och rapportera här sen vad de säger.

Stormhierta

« Svar #10 skrivet: 24 maj-09 kl 23:41 »
Aha, så vad det hela ska användas till är principiellt det avgörande. Ska tala med det lokala Byggkontoret, även om jag inte tror att att detta koncept skulle må bra just i Gävletrakten. Vi må ha varma somrar, men vintrarna är också fyllda av hög nederbörd (som de flesta känner till efter 1998). Tror det finns bättre platser i landet för detta projekt. Just nu undersöker jag de EU-bidrag som finns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser