Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Vågar man köpa höns???  (läst 1641 gånger)

LillaLina

Hjälp! Vågar man köpa höns???
« skrivet: 12 maj-09 kl 07:49 »
Håller på för fullt med att få klart hönshuset, så att jag kan fylla det med några hönor å en liten tupp. Men ju mer jag sitter här på alternativ och läser, ju oroligare blir jag...
Överallt står det om ohyra å sjukdomar..
Så nu är jag livrädd för att råka köpa sjuka djur...

Hade igentligen tänkt att köpa ett par hönor/kycklingar på ca 3 månader från ett ställe å några yngre kycklingar från ett annat. men det kanske är bättre att bara ta från ett ställe, och ha tålamod med att flocken ska utöka sig själv med åren, för att inte riskera att dom smittar varandra med nått konstigt..??

Tacksam för tips!

Nybliven hönsägare till:
4Svarthönskorsningar
3Sussex 4RIR 3Maran

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Hjälp! Vågar man köpa höns???
« Svar #1 skrivet: 12 maj-09 kl 07:58 »
Klart du vågar!!!
Visst kan höns bli sjuka, det kan alla djur!
Men jag tycker nog att höns tillhör de lite "friskare" djuren.
Alltså det är ju inte så att de blir sjuka sådär stup i kvarten.
Har själv haft höns i ganska många år nu, och visst det har hänt att en till synes frisk höna helt plötsligt dör, och det är ju tråkigt. Men inte ska du avstå!
Var bara uppmärksam hur de mår så ska du se hur bra det går och hur roligt det är med höns.
Du kan ju hålla nya höns i karantän i några veckor innan du släpper ihop med dina äldre, för att minska risken för sjukdomar.
Lycka till!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #2 skrivet: 12 maj-09 kl 08:01 »
Köp dina höns.
Det är ett väldigt förlåtande okompliserat djur som ger så oerhört mycket tillbaka.
Det finns naturligtvis väldigt mycket olika du kan råka ut för, men........

Ska man måla faan på väggen innan den ens är hemma så blir det mesta besvärligt.

Att ta djur från två ställen är bra för att då får du med dig en större genpool in i flocken, men som du själv säger så får du en stabil flock som du vet fungerar ihop om alla är från samma ställe. Lugnast tycker jag sedan att det är om man inte byter in så mycker djur utan låter dem självföröka. Då riskerar man inte att få in sådant som den egna flocken reagerar på.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

LillaLina

« Svar #3 skrivet: 12 maj-09 kl 08:17 »
ÅH! Nu känns det mycket lättare igen!!
Det borde kanske rimligt vis vara bättre att köpa kycklingar/höns från ett par olika ställen när man dra igång, å sedan låta flocken föröka sig själva.. Då har man ju ett par olika gener  från början så kan dom få vara rellativt ostörda sedan...?

NÄHÄ.. NU SKA JAG UT Å FORTSÄTTA I HÖNSHUSET!!  ;)
Nybliven hönsägare till:
4Svarthönskorsningar
3Sussex 4RIR 3Maran

Therese K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 maj-09 kl 08:23 »
Hej!

Jag tänkte precis som du.. läste på en massa om höns och det var sjukdommar hit och dit.. tod därför ett tag innan jag kom till skott.. men jag ångrar inte mig en dag! ;D Ja, dom kan få sjukdommar men då finns ju forumet till hjälp :D ;) Lycka till!!
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 maj-09 kl 09:10 »
Jag skaffade höns förra våren och läste ockå om alla problem som kunde uppstå! Inte en enda grej har hänt mig (förutom att någon blev tagen av räven)
Måste säga att det ger mycket glädje med höns!

// lycka till!!

LillaLina

« Svar #6 skrivet: 12 maj-09 kl 09:19 »
Lovar! det kommer inte dröja allt för länge innan det går ett gäng höns på min lilla gård!!   ;D
Nybliven hönsägare till:
4Svarthönskorsningar
3Sussex 4RIR 3Maran

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #7 skrivet: 12 maj-09 kl 09:22 »
Klart du ska skaffa höns!

Var bara inte lika naiv som jag. Jag var så ivrig att få hönor till mitt hönshus att jag slog till på första bästa. Hade inte läst så mycket om sjukdomar innan heller. Detta resulterade i att jag fick med mig både benkvalster och löss hem. Ett tråkigt nybörjarmisstag som jag vet att jag inte är ensam om...

Men trots detta så har glädjen hönsen skänkt vida överstigit de tråkiga bitarna!

Vilse

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 maj-09 kl 09:27 »
jag e ståckhålmare å ja har haft höns i nästan 10 år,,inga problem!  ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 maj-09 kl 10:23 »
Ett enkelt och säkert sätt att undvika en lång rad parasiter och sjukdomar är att skaffa ägg och kläcka själv istället för att köpa levande djur.

LillaLina

« Svar #10 skrivet: 12 maj-09 kl 10:45 »
Ett enkelt och säkert sätt att undvika en lång rad parasiter och sjukdomar är att skaffa ägg och kläcka själv istället för att köpa levande djur.
Jovisst..men har ingen äggkläckningsmaskin, å ingen som helst erfarenhet av det... :-\
Nybliven hönsägare till:
4Svarthönskorsningar
3Sussex 4RIR 3Maran

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 12 maj-09 kl 11:00 »
Visst finns det sjukdomar och ohyra och faror med rovdjur, och det kan låta som att det händer stup i kvarten när man läser här inne, men grejen är ju att så länge allt fungerar, hönsen mår bra och så, då har man inga frågor, det är när något dyker upp som man undrar över som man skriver här inne och frågar och då ser det ju större ut än det är.

Jag hade nog köpt höns på ett ställe om jag var du, och där hade jag tittat väldigt noga på hönorna innan, så de har släta fina ben och inga lusbon i fjädrarna i rumpan.

Sen hade jag hoppats att de ville ruva eller skaffat/lånat äggkläckare och kläckt ägg. Jag kläckte i äggkläckare för första gången i år, av fjorton befruktade ägg har vi fått tio friska pycklisar, det var inte så krångligt som jag trodde det skulle vara.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 maj-09 kl 15:45 »
Jovisst..men har ingen äggkläckningsmaskin, å ingen som helst erfarenhet av det... :-\

Känner du ingen som har och kan låna ut? Det här är ett gyllene tillfälle att börja med höns utan fripassagerare och det kommer inte tillbaka.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 12 maj-09 kl 16:59 »
Var bor du LillaLina? Om du inte bor alltför rasande långt bort skulle jag kunna kläcka ägg åt dig? Min äggkläckare är snart ledig och det vore ju synd om den står tom....
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

LillaLina

« Svar #14 skrivet: 12 maj-09 kl 17:46 »
Jag bor strax utanför värnamo..

Nu när jag börjar tänka efter så tror jag bestämt att min allra närmaste granne har äggkläckningsmaskin.. han höll på mycket med höns innan, nu har han gäss.. ska nog ta å fråga honom.. tyvärr e dom på semester nu :(

Tack för erbjudandet! Finns ju så många snälla å hjälpsamma människor på detta ställe!!
Nybliven hönsägare till:
4Svarthönskorsningar
3Sussex 4RIR 3Maran

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #15 skrivet: 13 maj-09 kl 09:52 »
 :) Jag har haft höns i 8 år och på det hela taget har det bara varit enkelt och glädjefyllt!

Att tänka på är att forum ofta handlar om bekymmer för det är då man skriver för att få råd. Tänk på alla som inte skriver (= troligtvis bekymmersfria) också ;)!

Lycka till!!!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 14 maj-09 kl 11:44 »
Jag skaffade höns förra våren och läste ockå om alla problem som kunde uppstå!
Inte en enda grej har hänt mig (förutom att någon blev tagen av räven)

Hmm..  ???

Fick tag på en tupp från ett ställe och två hönor från ett annat.
Alla hönorna var väldigt skygga lika så tuppen.
Den ena hönan dog efter några veckor. Hon lade alldrig ett enda ägg och dog knall fall i hönsgården.
Den andra hönan lade kanske 15 ägg på hela sommaren. En dag kom räven och tog henne.

8) ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 15 maj-09 kl 20:52 »
Hm, har också märkt att det finns ganska mycket folk som säger emot sig själva.  ;D

Lite kul...  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 1 användare
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser