Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trä i duschrum?  (läst 13632 gånger)

hustran

Trä i duschrum?
« skrivet: 12 maj-09 kl 07:46 »
Vi renoverar ett gammalt torp och funderar över material på väggarna i ett kombinerat tvätt toalett och duschrum( Duschkabin eller duschhörna). Vi vill inte ha tapet och inte kakel, tycker inte att det passar i ett gammalt torp. Min fundering. Skulle det fungera med trä i hela rummet? man kan ju våtrumspärra ordentligt bakom panelen. Jag tycker det skulle passa så bra, vad tycker ni? Rummet är litet men med fönster så ventilation med fläkt också gör att det inte bör bli så fuktigt. Golvet görs med rejäl våtrumsmatta. Vilket trämaterial vore bäst? Har hört att lärk är extra kådigt men blir dyrt men kanske bara i duschen sedan något annat. Vore glad för tips och hjälp.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Trä i duschrum?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-09 kl 07:57 »
Tänkte samma idé.. men tror nog att det rör sig alldeles för mkt med fukten.. oavsett behandling av träet.. till slut ser allt ut som "när havet är argt", böljande väggar.

Vet ej, men är väl mest pga fukten.. och kanske en glas skiva framför hjälper? Men gäller ju att glasskivan är helt tät liksom så det ej kan komma in fukt bakom denne vilket kanske kan va knepigt att åstadkomma.

Har ju oxå ett hus från 1900 typ.. o bygga badrum i ett sånt, tidsenligt är svårt.. men jag körde kakel.. "New york subway tiles" stilen.. långa, fasade vita.. det är den rätta stilen.. iaf från den tiden kan man säga.. ,  :)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

bennie

• -
« Svar #2 skrivet: 12 maj-09 kl 08:11 »
Du kan kanske köpa en bok om båtbyggeri och där vilka material som passar bäst. Men det är ju en kostnadsfråga. Allt från fura till mahogny.
Är själv byggare och har gjort ett antal badrum och kan inte se varför detta inte skulle fungera. Se bara till att ni gör underarbetet enligt de krav som ställs nu. Och det är också som att bygga båt dvs plastbåt. Är bara underarbetet ok så ser jag ingen anledning till att försäkringsbolagen skulle ha synpunkter.
Lycka till och meddela gärna hur det fortlöper.
Hälsningar
Bennie

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 12 maj-09 kl 08:20 »
Själv gjorde jag badrum i "pigkammaren" hemma. Behöll kakelugn och trägolv. På väggarna satte jag upp pärlspont som målades med linoljefärg. Längst in i rummet (1/4 av rummet) sågade jag av alla golvtiljor och gjorde som ett kar enligt konstens alla regler med fuktspärr och så (alltså även väggarna). Där la jag klinkers och kaklade väggarna.
Inga problem med fukten på träpanelen. Trägolvet (i den delen finns både handfat och toalett) - kräver oljning minst en gång om året (särskilt under toastolen).
Så här i efterhand kan man väl konstatera att det kanske inte är det mest praktiska men det funkar och kostar då bara 1/4 mot att göra hela rummet till våtrum.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 12 maj-09 kl 08:54 »
Luften bör kunna cirkulera nerifrån och upp bakom träpanelen.

hustran

« Svar #5 skrivet: 12 maj-09 kl 09:57 »
Vilka bra tips. Tack! man kan ju låta golvbeläggningen gå upp en bra bit på väggen 10-15 cm. och kapa panelen ca. 10 cm. över golvet. Dessutom finns det väl panel som har "spår" infasade på baksidan,eller? Då blir det luftning. Vill inte gärna måla (mycket skrapa såsmåningom) tänkte bara olja ordentligt. Vad skall man i så fall använda för olja? Linolja eller något renare?                                 

Kanske vitlasera ev. med något.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 12 maj-09 kl 09:59 »
Jag kan tillägga att mitt var ett försök där jag visste att det skulle kunna misslyckas - efter 6 år funkar det fortfarande. Detta även utan luftspalt bakom träpanelen. Men avskilj det våta från övriga rummet! Finns väl inget renare än linolja i sådana sammanhang.

Deepen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 maj-09 kl 10:36 »
Hej!
Visst är det ett dilemma att få ett snyggt badrum i gamla hus. Förr byggde man ju inte precis för vårt sätt att leva med dusch och bad.
Det enda sättet att ha trä runt hela väggarna är nog en dusch-kabin!
Trä i duschen skulle jag aldrig ha, det tar inte lång tid förrän trä möglar. Väljer man bättre trä eller behandlar trät´ tar det kanske lite längre tid men mögel är ohälsosamt och det kan bildas bakom där man inte ser.
Idéen med tätskikt bakom duschen lät först bra, men då man sätter upp panelen kommer man att göra hål på tätskiktet överallt - då är det ju inte tätt längre...
Egentligen är det bara själva dusch-utrymmet (och golvet) man behöver ha helt tätt, kanske glasskiva eller liknande som någon skrev. I äldre hus kan man se någon slags "perstorps-platta" (?) det skulle ju smälta in i en äldre miljö. Annars är det bara plastmatta som håller tätt...
Jag har själv en liten toa med dusch som ska renoveras för andra gången (vi har inte fått kakel och klinker tätt). Huset är från 1918, jag funderar på pärlspont målad med våtrumsfärg, plastmatta på golv och i dusch-hörnan.
Problemet är bara att det inte finns några snygga plastmattor!!! Börja fråga efter det!!! Det är som sagt det enda som är tätt och som man kan känna sig säker med.
På andra våning i wc-dusch ska vi ha målad tapet och plastmatta i dusch och på golv. Får se bara om jag kan få tag på en äppelgrön plastmatta, alla tycks älska relikerna från 80-talet i aprikos och mintgrönt!
Måleribranschen har tagit fram egna riktlinjer för målning i våtutrymme - lita INTE på dem! De har fått kritik för dessa i branchtidningar, deras tätskikt är inte tillräckligt för dusch-utrymmet!

Och om någon annan funderar på kakel och klinker i gamla hus, sätt en plastmatta bakom, det finns speciella mattor för detta!

Hoppas jag inte lät negativ, jag har samma problem - att de fula plastmattorna egentligen inte pryder något badrum varken i gamla eller nya hus. Trots det är det nog det säkraste för att slippa mögel och fuktskador.

Kolla även med försäkringsbolaget ni har vad de kräver - om ni skulle råka ut för fuktskador...

Hälsningar från Martina
(som jobbar med hus och renoverar eget)
« Senast ändrad: 12 maj-09 kl 10:39 av Deepen »
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 12 maj-09 kl 10:37 »
Vi har furupanel i vår toalett med dusch som min far byggde ca 1978. Den har ifs inte varit i daglig (men kanske varannan dags) användning hela tiden, men inga problem med fuktskador eller mögel finns. Min far hävdar att trä funkar bättre än många andra material i detta hänseende efetrsom det är ett material som i sig själv "andas". Om man jämför med kakel tex som är ett lufttätt material blir det stora följder om det finns en spricka i fogarna, detta problem får man ej med trä.
Sedan vet jag ej om nutidens byggnormer tillåter trä i våtrum om försäkringar ska gälla och sådant, mend et är kanske en annan fråga.

Intressanta uppgifter om olika träslags (bara lövträslag finns listat) egenskaper vad gäller fukttålighet, täthet, seghet etc finns här:

http://www.tracentrum.se/page.asp?lngID=32&lngLangID=1&extraNav=1

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 maj-09 kl 10:49 »
Jag skulle ställa in en duschkabin, se till så det är ordentlig ventilation i rummet och sedan inte oroa mig alls för träet på väggarna. Inget tätskikt varken framför eller bakom panelen. Måla panelen med lin- eller alkydoljefärg.

Dagens normer är gjorda för att man ska stå och spola vatten på väggar och golv, ett idiotiskt beteende egentligen.

Deepen

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 12 maj-09 kl 11:00 »

Dagens normer är gjorda för att man ska stå och spola vatten på väggar och golv, ett idiotiskt beteende egentligen.
[/quote]

Ha, Ha, hur duschar du om du lyckas att inte spola vatten på väggen? Annars håller jag med dig, kabin är bra och att skippa tätskikt.

/Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 12 maj-09 kl 11:01 »
Duschkabin tycker jag också verkar väldigt smart!  :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 12 maj-09 kl 11:08 »
Jag hade nog satt kakel i alla fall. Om man vill att det ska se gammaldags ut tycker jag kakel, om man tar en vanlig vit platta, ser mer tidsenligt ut än än duschkabin.

De hade visserligen inga badrum i torp förr, men kakel har använts långt tillbaka, både i tvättutrymmen och i kök, så jag tycker inte kakel känns fel.

I vårt torp är badrummet i ett tillbygge till huset, där har vi vitt kakel och duschdraperi, tycker det går bra ihop med resten av huset. Vi har träpanel i taket däremot, målad med vit blank oljefärg. Men där tränger ju inte vattnet in som det skulle gjort i en vägg. Det blir mest ytfukt som torkar.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Tapio

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 maj-09 kl 11:44 »
Halaj!

Jag är också lite inne på ulriks linje.
Dock var ju TS intention att få till något som inte skär sig stilmässigt.
Duschkabin är nog ännu värre än tapet och kakel!

När jag kommer att börja knåpa våtrum i mitt hus kommer jag att använda en ide jag snappade upp på båtmässan.
Ett duschdraperi som blir en duschkabin när man drar ut den.
Den fyrkantiga stången sitter fast i två konsoler monterade diagonalt.
På så sätt omsluts man helt av draperiet.
Genialiskt om ni frågar mig.

//T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 maj-09 kl 15:41 »
Ha, Ha, hur duschar du om du lyckas att inte spola vatten på väggen?

Genom att duscha inne i duschkabinen.

Attis

• -
« Svar #15 skrivet: 12 maj-09 kl 22:03 »
Halaj!

När jag kommer att börja knåpa våtrum i mitt hus kommer jag att använda en ide jag snappade upp på båtmässan.
Ett duschdraperi som blir en duschkabin när man drar ut den.
Den fyrkantiga stången sitter fast i två konsoler monterade diagonalt.
På så sätt omsluts man helt av draperiet.
Genialiskt om ni frågar mig.
//T

En variant på denna som jag själv funderade på var att ha en rund drapperistång som man drar runt en. Sen har man en sån där dusch som strilar ner ifrån taket och därmed förhindrar allt stänk på väggar. Hur man ska nå blandaren återstår att lösa  ;D
/Attis

hustran

« Svar #16 skrivet: 13 maj-09 kl 08:21 »
Jag hade tänkt mig sådana glasdörrar som man kan stänga till. Tycker det är så äckligt när draperiet liksom smiter åt när man duschsar. ;D

TW

• Finland
« Svar #17 skrivet: 13 maj-09 kl 09:34 »
Det förekommer badrum där man fuktspärrat allt och sedan kaklat de delar av väggarna som är hårdast utsatta och panelat resten med stående spontad panel. Det fungerar bra i synnerhet om man har dushkabin.

Så där gjorde vi då vi renoverade här hemma för 12 år sedan och en bekant har haft det sedan de byggde i slutet på 70-talet. På båda ställenba har det fungerat perfekt.
Därimot håller det inte all panela allt. Vid dushen och ovanför handfatet ruttnar panelen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #18 skrivet: 14 maj-09 kl 08:47 »
Det fungerar att ha panel i badrummet även med tätskikt bakom men det kräver lite extra utrymme. Jag har aldrig testat själv men läst om det flera gånger. Man tätskiktar som vanligt och sen limmar man upp lister på väggarna som man spikar panelen i...då har man inte perforerat tätskiktet och man kan ändå ha panel.

Men jag tror inte man behöver göra så, det är nog överkurs. Har man en bra panel som är målad med linoljefärg borde det räcka, och frågan är vad försäkringsbolagen säger i alla fall. man får ju inte ha trä överhuvudtaget i ett badrum nu.

Vi har ett gammalt hus och valde att göra ett badrum i sekelskiftesstil även om man inte hade badrum i den bemärkelsen då. Vi har pärlspont i taket men kakel på väggarna och klinker på golvet. Vi tycker det passar in bra även om det är lite "finare" än vad resten av huset kommer bli. Det är inte så torpigt menar jag.

Ett alternativ är ju att sätta panel i hela rummet utom där duschen ska vara, där kan man sätta kakel, antingen de avlånga vita fasade som nämndes ovan eller vanliga standard 15x15 är klassiska och stämmer bra in i stilen på ett äldre badrum. Egentligen stämmer ju inte omålad panel alls eftersom man sällan hade omålade väggar eller tak förr, om man inte målade tydde det på att man inte hade råd och ingen ville framstå som fattig.

Jag hade målat panelen med riktigt linoljefärg, den kommer hålla bra och tål en hel del vattenstänk, dessutom kan den ju sitta hur länge som helst utan att behöva skrapas eller målas om...och när man tycker den behöver fräschas upp kan man halvolja den (stryka på en blandning av balsamterepentin och linolja) så vinner man flera år till innan ommålning.

Så här blev vårt badrum: http://ekenasgard.wordpress.com/2009/01/05/badrummet/
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Dolvis

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 14 maj-09 kl 12:48 »
en OT-fråga till Lilla Sophie: Var får man tag på duschpåsar om man inte lånar dem av mamma?

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser