Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur har min kanin skadat sig?  (läst 1617 gånger)

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
Hur har min kanin skadat sig?
« skrivet: 12 maj-09 kl 07:41 »
Nu när jag kom ut så har hon ett jättesår på örat, det ser faktiskt ut som om det är en bit borta!  :'( JAg fattar inte hur detta har kunnat gå till, hon bor ensam i buren, det farligaste skulle kunna vara gnagpinnarna! Försöker hitta någonstans där hon kan ha fastnat med örat men ser inget, men en massa blodstänk i buren dock. Finns det något vanligt sätt som vädurskaniner skadar sig på? Kan dom gnaga på sig själva?? Trampa sig själv så hårt på örat så att det går av en bit  :-[ Hon verkar dock ganska nöjd nu när jag kom med maskrosor, jag antar att det läker av sig själv, såret är kanske 4*3 cm.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Hur har min kanin skadat sig?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-09 kl 08:32 »
Vid något tillfälle hade jag ungdjur som låg vid gallret och slöade. Ett öra stack delvis ut genom gallret. Sedan kom katten, och bet av örat. Kan det vara något sådant?

Edgar

Harvey

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 12 maj-09 kl 11:09 »
Nja, buren är hög, det skulle kunna var min Grand danois, men han brukar vara väldigt snäll även mot kaninerna. Var ute och kollade igen, det ser faktiskt ganska äckligt ut, örat är likson avskavt så att halva tjockleken är borta (inte hela örat utan såret då) ser faktiskt ut som om hon hade suttit i kläm och fläkt loss örat. Vi får se om det dyker upp någon lösning, vill ju inte att det skall hända igen.

Harvey

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 12 maj-09 kl 19:16 »
Jag kom på en annan sak, vi har skator som har byggt bo i vårdträdet, kan dom göra kaniner illa? Dom är ju ett sattyg i allmänhet tycker jag, men vet inte om dom kan skada en kanin som är i en bur 80 cm över backen. Nu har även gubben kontrollerat buren om den är säker och han kunde inte hitta någon fara i den, han trodde också på något djur, hund el räv.

Kerstin Linnea

« Svar #4 skrivet: 14 maj-09 kl 13:13 »
Man kan inte lita på att hund och katter uppför sig "väl" när husse och matte inte ser, det kan vara den egna hunden som naffsat eller en grannkatt....Jag har set katter klättra upp tre våningar på en skrovlig betongvägg för att kolla in en katt tjej... :-[...

Harvey

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 14 maj-09 kl 13:19 »
Näe, jag vet hur en hund kan bli när jaktinstinkten sätter in. Skall byta ut nätet i dörrarna (nu är det kompostnät och dom är inte helt täta runt dörren heller) så att inga öron kan hänga ut. Hur det än är med hundar så hälsade hon så glatt på dom idag, så antingen är hon dum, dom är oskyldiga eller så är hon ännu tuffare än jag trodde ;-) Hon verkar må bra såhär några dagar efter, fast jag måste nog måla buren inuti för det ser bedrövligt ut med allt blod upp efter väggarna :-(

Meissner

« Svar #6 skrivet: 18 maj-09 kl 09:44 »
Det är inte alls ovanligt att skator attackerar kaniner om de kommer åt. Speciellt inte om de har ett bo i närheten, även om kaninerna egentligen inte utgör ett hot då de är vegetarianer...
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Harvey

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 18 maj-09 kl 14:07 »
Jag skall åtgärda boet, så fort äggen har kläckts.

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser