Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  RIR Dvärg?  (läst 3999 gånger)

Intricate

RIR Dvärg?
« skrivet: 11 maj-09 kl 10:25 »
Finns det RIR dvärg och går det att få tag på?
Finns det lohman dvärg eller funkar det kanske inte när det är en hybrid?

Försöker hitta höns som är relativt små, ej över 1 kg men som ändå värper bra.
Verkar vara så att de flesta dvärgarna värper både små ägg och dåligt.
Antwerpen är ju söta men man får väl knappt några ägg.
MES samma sak.

Hur mycket värper svarthönsen och hur stora ägg?

har ni något tips på en liten höna som ändå värper bra?
Queen silvia värper ju stora ägg men hur stor är själva hönan? Har bara sett den som hastigast.

Kom gärna med tips.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: RIR Dvärg?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-09 kl 10:47 »
Leghornshönor är inte jättestora, men de värper massor, de är ju inga dvärgar men inte speciellt stora som sagt. Jag tycker de värper väl så bra som lohmann, som dessutom är större.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 11 maj-09 kl 10:53 »
RIR finns som dvärg i Sverige. Så omöjliga är de nog inte att få tag på, även om man kanske får vänta lite på ägg eller djur.

Intricate

« Svar #3 skrivet: 11 maj-09 kl 11:35 »
Leghornshönor är inte jättestora, men de värper massor, de är ju inga dvärgar men inte speciellt stora som sagt. Jag tycker de värper väl så bra som lohmann, som dessutom är större.

Leghorn har jag haft, de är jättefina men lite för stora. De väger iofs inte så mycket men är rätt stora ändå. Vill ha små söta höns =)
Har holländska dvärgar nu och de är ju verkligen puttenuttiga.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #4 skrivet: 11 maj-09 kl 12:50 »
Kolla med Jonas som är med i knallebygden under styrelsen. han har RIR dvärgar.

Melica

« Svar #5 skrivet: 11 maj-09 kl 22:35 »
Jag har sett en uppgift på180 ägg per år, men det måste ju vara om de inte ruvar.

Dvärgfaverolle och dvärgbrahma verkar värpa lika bra.

Själv har jag just nu dvärg-leghorn i kläckaren, ska bli mycket intressant att se hur de värper. Jag tror att de kommer att värpa sämre än raserna här ovanför.

Jag tror att dvärg-RIR vore bra för dig. Själv har jag länge varit sugen på att skaffa några,men det finns ju så många andra trevliga raser man också vill ha...
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 11 maj-09 kl 22:37 »
Finns det dvärgleghorn! Kul! Har de inte ärvt äggläggningsegenskaper från sina större förfäder då? Hur ser de ut? Samma färger?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

hnsmamman

• -
« Svar #7 skrivet: 19 maj-09 kl 13:30 »
Hej!
Jag har 3 dvärg rir höns och 1 dvärg rir tupp. Jag kan samla lite ägg till dig om du vill. Jag tycker att de värper bra, jag får mellan 1-3 ägg/dag, oftast 2 ena dagen och 3 ägg nästa dag. De är trevliga och inte så flaxiga. Jag bor i Kode, norr om Göteborg, var bor du?

MVH Katharina

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #8 skrivet: 07 jul-09 kl 11:41 »
 8) Ok - förälskat mig i RIR :-[ och funderar på dvärgvarianten. Någon som har erfarenhet av dem? Temperament, flygförmåga, äggläggande? Är det samma som för de stora tros? Ja, hoppas någon kan och vill svara!

/M
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

hnsmamman

• -
« Svar #9 skrivet: 08 jul-09 kl 14:55 »
Hej igen!
Mina värper ca 2 ägg på 3 dagar (minst)

Katharina

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 08 jul-09 kl 21:54 »
Verkar inte vara många som har erfarenheter av RIR dvärg, eller som i alla fall  vill dela med sig av dem!
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #11 skrivet: 09 jul-09 kl 21:53 »
 :) Fick info an annan väg också och den sa att de flyger.... Och jag som gärna vill att man ska kunna stänga in dem med kompostnät om det behövs... :P Så, kanske stor RIR istället ;)!?
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

_olfi_

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 10 jul-09 kl 17:16 »
Flyger gör de flesta höns  :P Men jag tror inte de hör till de bästa flygarna, de är tyngre än t ex holländsk och tysk dvärg som båda är väldigt kapabla flygare.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 12 nov-09 kl 23:02 »
Jag har RIR dvärg (tyvärr har räven i dagarna tagit nästan hela flocken  :'() jag är helförälskad i rasen och ska absolut ha tag i nya, de är lugna, tama och värper bra. Jag tcker inte att de är så värst flygbenägna utan håller sej på marken.

Jag tar gärna emot tips om var jag hittar dessa att köpa.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 12 nov-09 kl 23:11 »
Vi har 1 dvärg RIR och hon flyger som värsta duvan. Hon flyger lätt över kompostgaller på höjden utan att ta sats. Så nu hoppar hon fram och tillbaks mellan de olika kycklingarna i den box jag delat av med kompostgaller  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 13 nov-09 kl 09:18 »
Vi har 1 dvärg RIR och hon flyger som värsta duvan. Hon flyger lätt över kompostgaller på höjden utan att ta sats. Så nu hoppar hon fram och tillbaks mellan de olika kycklingarna i den box jag delat av med kompostgaller  ;D

Fast ärligt, att ta sej över ett kompostgaller kallar inte jag för att flyga, det är ju att hoppa...............
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 16 nov-09 kl 08:02 »
Fast ärligt, att ta sej över ett kompostgaller kallar inte jag för att flyga, det är ju att hoppa...............
Förmodligen är det det hon gör, har ju inte sett det själv. Men hon verkar trivas med att ha full frihet  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #17 skrivet: 09 feb-10 kl 07:25 »
jag har en RIR höna tillsalu  :P
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 09 feb-10 kl 10:48 »
Jag har en kompis som har dvärg RIR. hon säger att de värper väldigt bra, är trevliga och hon hade nån som ruvade också i somras. Hon gillar dem skarpt.

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 09 feb-10 kl 13:49 »
Jag hade RIR dvärg tidigare. De värpte bra, men jag tyckte att de var för nervösa och flaxiga för mig. Nu jämför jag med dvärgbrahma och dvärgkochin som ju är väldigt lugna. De var VÄLDIGT duktiga på att flyga.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser