Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan det vara för ras...?  (läst 1568 gånger)

tuva-li

• Gäst
Vad kan det vara för ras...?
« skrivet: 11 maj-09 kl 08:39 »
Jag fick med mig en kyckling hem för några veckor sedan, som jag trodde skulle vara en Faverolle. Men ju mer fjädrar den sätter, ju mörkare blir den. Och jag upptäckte att den inte hade fem tår, utan bara fyra. Så en Faverolle är det ju inte.  ::)  ;D

Nu är den drygt fyra veckor.
Någon som har en idé om vad det kan vara?
« Senast ändrad: 11 maj-09 kl 11:47 av Koola Viola »

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Vad kan det vara för ras...?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-09 kl 09:48 »
Ser ut som RIR men vad hade uppfödaren mer för raser? 

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 11 maj-09 kl 10:00 »
Så ser mina RIR ut som små.

tuva-li

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 maj-09 kl 10:26 »
Åhå, RIR hade varit roligt.
Uppfödaren hade en blandad kläckning av allt möjligt, köpta ägg.

Anna

• -
« Svar #4 skrivet: 11 maj-09 kl 14:55 »
Oavsett ras så gissar jag på tupp...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

tuva-li

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 maj-09 kl 16:26 »
Schss, tyst med dig. Jag hade tänkt att det skulle vara en höna.  ;)  ;D

Men allvarlig, tror du det? På de långa benen eller varför tror du det? Den är ju i princip kamlös än så länge. Det hade ju varit motsatsen till helkul att fått med sig en RIR-tupp istället för en Faverolle-höna.  :P

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 11 maj-09 kl 16:36 »
RIR får kam sent. De är bra stora innan man kan se könsskillnaderna. Har man bara en också så blir det ännu svårare. Fick en i höstas som jag hoppades skulle bli en höna men nu går det en väldigt långbent ungtupp omkring här. De kcklingarna som jag kläckte i januari kan jag nu se skillnad på då de är flera men det är inte stora kammar på tupparna så en del kan man ta fel på än.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 11 maj-09 kl 16:39 »
Jag gissar på en RIR höna;D ;D ;D  *måste ju vara lite posetiv i tänkandet*  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Anna

• -
« Svar #8 skrivet: 11 maj-09 kl 23:28 »
Det var inte nå'n jäteseriös gissning, så haka inte upp dej på den. Jag tyckte mest att den såg sådär extra gamig som tuppar i gam-stadiet kan se ut. Dunig på vissa områden medan den samtidigt har fått fjädrar som täcker andra områden. Behöver inte alls vara så, så jag hänger på och håller tummarna för höna jag med, om man får ändra sej  ::)
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 12 maj-09 kl 10:40 »
Ne, för vi har haft en massa gamhönor!  ;D

Så stämmer icke alltid. 

I år fick jag en jämnbefjädrad dv kochintupp... Tänkte först, det där är en höna! När jag såg befjädringen och tänkte på den där teorin... Men nope, det var en pojke.  ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Carmen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 maj-09 kl 11:19 »
Schss, tyst med dig. Jag hade tänkt att det skulle vara en höna.  ;)  ;D

Men allvarlig, tror du det? På de långa benen eller varför tror du det? Den är ju i princip kamlös än så länge. Det hade ju varit motsatsen till helkul att fått med sig en RIR-tupp istället för en Faverolle-höna.  :P

Hej!

Ta kycklingen i fötterna och vänd den upp o ner försiktigt mellan dina fingrar. Om den slappt hänger ner så är det en tupp, om den försöker resa sig/faktiskt reser sig är det en höna...Brukar stämma till ca 80%... ;)

mvh
Carmen

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 13 maj-09 kl 11:21 »
Är det någon speciell ålder de ska vara när man testar det där?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 13 maj-09 kl 12:06 »
Det där har jag också hört!  ;D

Testade faktiskt en liknande metod i år på 3 kycklingar där man skulle lägga dem på rygg i handflatan.

Om benen pekade utåt/eller den höll ena benet över magen och andra hängde slappt så var det en höna har jag för mig.
Om den höll båda benen över magen pekandes mot huvudet så skulle det vara en tupp.

En utav dem pekade med fötterna mot huvudet och resten åt andra hållet (skulle vara hönor då och en tupp)... Och det visade sig... Att det var en tupp och de andra var hönor!  :o Vet dock inte om det var en slump... *hm, man kanske ska gå ut och kolla sin laxfärgade kyckling som visar att det kommer vara en höna (på fjädrarna ser jag nu att det är en höna) om den beteér sig som en hönskyckling ska göra när man kollar dem på detta sätt*  ::)

tuva-li

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 maj-09 kl 12:52 »
Hej!

Ta kycklingen i fötterna och vänd den upp o ner försiktigt mellan dina fingrar. Om den slappt hänger ner så är det en tupp, om den försöker resa sig/faktiskt reser sig är det en höna...Brukar stämma till ca 80%... ;)

mvh
Carmen

Jag smet genast ut och testade det, och han hängde som en kokt spaghetti  ::)

Men jag provade det också på mina svartkoppar maran-kycklingar, kläckta 28 april, och där hängde en men fyra reste sig upp  :)
Tänk OM det är FYRA hönor. Hade ju varit annorlunda och konstigt. Här har det (nästan) bara kläckts tuppar i år  ::)
Så nu blev jag lite försiktigt hönsa-positiv igen, hoppas det stämmer, tack för tipset  :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 13 maj-09 kl 13:05 »
Testade också på min faverollehönekyckling... Hon hängde som en kokt spagetti.  ::) Testade även på andra äldre höns, hängde också som kokta spagetti... Tupparna med både äldre och kycklingen + att de ibland strugglade emot. Men alla hönor var lugna som... Ja.  :)

Så jag tvivlar.  ;D

Däremot så visade faverollehönekycklingen att den var en höna med det andra knepet, att lägga dem på rygg i handflatan.
Ser enligt det knepet ut som jag har 6 hönor och 2 tuppar i kullen.

Tvivlar dock även där lite granna på att det stämmer så ofta.
« Senast ändrad: 13 maj-09 kl 13:51 av Linkoso »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 13 maj-09 kl 13:56 »
Hittade nu på backyardchickens där de snackar om dessa "knep" också att man kan ta ett föremål och viffta över kycklingarna.
De som hukar sig ned ska vara hönor och de som ställer sig upp och ser "tuppiga" och beskyddande ut ska vara tuppar.

Det står även helt tvärtom där... Att det är hönorna som ska hänga slappt medan tupparna kämpar emot... Isf stämmer det mer in på min faverollehöna som hängde slappt OCH visade det där med fötterna... Och då kommer jag fram till att jag har... 6 hönor och 2 tuppar.  :) Får se om det stämmer.  ::)

Kollade även mina pyttesmå appenzellers... Där ska det enligt knepen vara 5 hönor och 2 tuppar. Problemet där är att när man sedan testade samma kyckling senare igen så kunde den reagera på ett annat sätt...  :-\

Näää, kam, slör, behäng är säkrast!  ;D Men ändå kul det här med dessa olika knep.

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare
LimJans, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser