Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låna ut får  (läst 1381 gånger)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
Låna ut får
« skrivet: 10 maj-09 kl 17:39 »
Jag har blivit tillfrågad om jag vill låna ut några får och tänkte låta dem "låna" två tackor med lamm. De har lite mark, som de vill ha betad, mycket sly och buskar men även mycket gräs. Dessutom tycker de att det är trevligt att se fåren och roligt för barnen. Finns det någon här som har erfarenhet av sådan verksamhet och i så fall: Vad behöver man tänka på? Något särskilt som är viktigt att ta med i planeringen?
Åsenfår, hundar och katter

Charlotte

• -
SV: Låna ut får
« Svar #1 skrivet: 10 maj-09 kl 18:40 »
Jag har lånat ut små flockar så förr. Numera är det så krångligt. Hagen måste ha ett produktionsplats nummer, jag och den som har betet ska fylla i dokument om förflyttning, behövs transport ska det också dokumenteras... Allt är byrokratiskt till förbannelse! Och har man inte alla papper i ordning om man får koll blir det problem. Jag fick just höra av en kompis som har 7 tackor att två kontrollanter tog ett par timmar på sig att räkna lamm och kolla öronnummer och journal... Jag vet heller inte hur det fungerar med bidrag för hållande av hotad ras om man skulle få kontroll just när djuren är borta? Det kanske kan lösas genom att man 'arrenderar' marken som ska röjas?                Så jag lånar inte ut får längre även fast det var mycket uppskattat.           Mvh Charlotte 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-09 kl 18:52 »
Har man sökt EU-stöd ska man vara jätteförsiktig med att låna ut djur!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 10 maj-09 kl 21:29 »
Vad jag har fattat när jag frågade hos länstyrelssen .Var att man fyller i journalen tillfälligt ute,förflyttningspapper behövs inte om det är i närheten (några mil),produktionsplatsnr är bra men inget krav ,man kan skriva deras namn och adress i journalen.Så har jag gjort .
Skall man göra att det andra som det skrivs om så blir det ju omöjligt att ha får ute på andras beteman flyttar ju djuren flera gånger per säsong inte minst vid avskiljningen .
Jag undrar om inte de flesta kontrollanter är lite flexibla det skall ju funka i verkligheten också och inte bara i teorin.

Jag minns hur det var vid vaccineringen mot blåtunga ,hade man inte alla märken så var det en "krissituation".
Jag hade en tacka med blodöra jag hade tagit bort märkena och hade fått nya som låg hemma .Sa det till vetrinären och det var inga problem han följde inte med hem (200 m) för att kolla på märkena,sedan hade jag ett par st med ett märke (inköpta) extramäket låg också hemma det var han inte heller intresserad av att se.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 2 användare
praktejder, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser