Vad jag har fattat när jag frågade hos länstyrelssen .Var att man fyller i journalen tillfälligt ute,förflyttningspapper behövs inte om det är i närheten (några mil),produktionsplatsnr är bra men inget krav ,man kan skriva deras namn och adress i journalen.Så har jag gjort .
Skall man göra att det andra som det skrivs om så blir det ju omöjligt att ha får ute på andras beteman flyttar ju djuren flera gånger per säsong inte minst vid avskiljningen .
Jag undrar om inte de flesta kontrollanter är lite flexibla det skall ju funka i verkligheten också och inte bara i teorin.
Jag minns hur det var vid vaccineringen mot blåtunga ,hade man inte alla märken så var det en "krissituation".
Jag hade en tacka med blodöra jag hade tagit bort märkena och hade fått nya som låg hemma .Sa det till vetrinären och det var inga problem han följde inte med hem (200 m) för att kolla på märkena,sedan hade jag ett par st med ett märke (inköpta) extramäket låg också hemma det var han inte heller intresserad av att se.
Lars