Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inspektera + isolera trossbotten som inte går att krypa under  (läst 14693 gånger)

louise

• Gäst
Jag har ett hus där torpargrunden är så låg att det är omöjligt att krypa under. Nu vet jag inte hur jag ska kunna inspektera den innan jag sprutar in kutterspån i trossbottnen. Innergolvet är spontant, känns inte lockande att försöka riva upp det. Det kan ju vara plank som trillat ner så att det inte går att fylla med spån utan att hela utrymmet ända ner till marken fylls.

Eventuellt har jag också en syll som behöver bytas eller bättras på på nåtgot sätt. Det lutar en aning i ett hörn, som är vid ett tillbygge som gjordes för tio år sen. Själva timmerhuset är från 1880 ungefär.

Det är i köket, och planen är att renovera köket, men jag anar att jag borde få ordning på golvet först.

Förslag på rimlig lösning?

Huggorm

• Gäst
SV: Inspektera + isolera trossbotten som inte går att krypa under
« Svar #1 skrivet: 09 maj-09 kl 10:51 »
Inspektera med videokamera monterad på en lång pinne eller stör

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 maj-09 kl 11:31 »
shit... så avancerat.

Men om jag nu skulle hitta nåt, hur fan lagar jag? Då är det bara att bryta upp golvet eller?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 maj-09 kl 11:41 »
Ja.
Kommer du inte åt underifrån måste det bli ovanifrån, beroende på hur golvet är konstruerat så kan det gå att plocka upp golvplankorna hela så att man slipper köpa ett nytt golv..

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 maj-09 kl 12:40 »
usch fy fan..

Men, det borde väl räcka ganska långt med en ficklampa? I och för sig ser jag inte hur ruttet nåt är med den.. men jag ser ju om nåt har trillat ner.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 maj-09 kl 15:39 »
Jag skulle avråda från att bygga ett nytt kök på ett golv som man inte vet är bra.. Ägaren innan oss till vårt förra hus gjorde så, han byggde ett helt nytt kök, nytt laminatgolv, väggbekländad, ja rubbet.. Köket var bara 4 år när vi flyttade in men det var bara riva ut hela skiten och göra om rubbet från början, fast denna gång ordentligt med renovering av trossbotten och golvbjälkar.

Så kolla det hela ordentligt innan du börjar bygga, annars är det bara ogjort arbete och massa pengar/tid kastade i sjön.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 maj-09 kl 21:36 »
Jag ha rväl inte knystat om några andra planer? Det är ju därför tråden är här, för att komma på bästa sättet att gå igenom golvet först.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 maj-09 kl 21:47 »
jag förstår inte hur min andra kökstråd motsäger denna. I min eventuella köksrenovering ingår att börja med golvet.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 09 maj-09 kl 22:01 »
Vet du något om markfuktförhållandena under huset?
Lutar marken mot huset i någon riktning eller ligger det på en höjd?
Är det nära till grundvattennivån, vilken jordart - lera, grus, morän?
Sånt kan ha betydelse för vilken typ av golvrenovering som är bäst.
Är det fuktigt kan det vara bästa att gjuta platta.
Men troligen är det rätt ok eftersom huset stått i 130 år.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 maj-09 kl 22:26 »
Jag följer nog bara de rådgivande antikvariernas råd - dvs endast kutterspånsinsprutning å aldrig något annat i en trossbotten på ett timmerhus.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 09 maj-09 kl 22:57 »
Hur pass lätt kan det gå att blåsa in kutterspån?
Det förutsätter väl att isolerutrymmet är tomt eller nästan tomt, och det är det sällan.
Du blir nog tvungen att bryta upp golvet.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 maj-09 kl 23:09 »
Nä man fyller på. Att det ligger gammalt spånkvar gör inget. Man borrar hål i stockarna å sprutar med tryckluft.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 09 maj-09 kl 23:25 »
Har du nån länk eller så?
Jag har svårt att tro det skulle fungera bra, risk att spånen packas ojämnt med luftfickor, om man inte gör en schweizerost av golvet.
Eller menar du att man borrar hål i timmerväggen och för in långa rör i trossbotten?
Måste väl vara ganska grova rör i så fall? Åtminstone 5 cm diameter?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 10 maj-09 kl 07:23 »
Vi har en liknande krypgrund här. Har fått olika tips men, ett var att fylla utrymmet med lecakulor. Någon annan som hört något om det? För- och nackdelar?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 maj-09 kl 10:29 »
ja i timmerväggen borrar man. Har inte koll på diameterna på rören, inte heller hur de pluggar igen. Men jag litar fullt på det eftersom det är de rådgivande antikvarierna/byggnadsingenjörerna i länet som har det som enda "godkända" lösning.

Lecakulor.. tll vad? Det måste väl vara isolering i trossbottnen, inte minst för dragets skull.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 10 maj-09 kl 10:48 »
Har kollat på nätet men inte hittat nåt om inblåsning av kutterspån.
Vad jag begriper så är det iaf inte lite lättblåst som cellulosafiber, som också brukar blåsas in ovanpå hopsjunken kutterspån i trossbottnar.
Finns nåt som heter Cuttercut, kutterspån vattenglasbehandlat för brandskydd antar jag, men det går förstås med obehandlat också.
En fördel med kutterspån tror jag är att det (nog) inte är så poppis som musbomaterial, vilket mineralull och troligen också cellulosafiber är.
Lecakulor runt insidan av grundmuren eller i hela krypgrundvolymen brukar rekommenderas ibland.
Det ger ju mindre utrymme för fuktig luft att komma in, kondensera och orsaka röta, samtidigt som kulorna isolerar i sig själva.
Antar att man då helst ska ha fuktspärr mot markytan.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 maj-09 kl 10:52 »
Jag ha rväl inte knystat om några andra planer? Det är ju därför tråden är här, för att komma på bästa sättet att gå igenom golvet först.
Varför så sur??
Vad jag menade var att jag inte tycker att det räcker med att med ficklampa kika in för att se om någon är nedrasat, personligen skulle jag ha tagit upp golvet, i.a.f. delvis om det går, för att kolla så allt verkligen är OK innan man gör ett nytt kök.

Men det beror ju i.o.f. på hur bra man kan se in i grunden också, ser man in så pass bra att men kan vara säker på att allt är OK så är det väl bara köra på antar jag..

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 maj-09 kl 11:40 »
nja sur... kanske var å ta i. Men du började ju utgå från att jag skule ehoppa över golvrenovering. Å det är ibland rätt tröttsamt på nätet när folk läser in annat än det som står (tyvärr även jag gör väl det...), ville bara tydligt för tillbaka på rätt kurs.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 10 maj-09 kl 15:29 »

Lecakulor.. tll vad?

För att minska drag och för att isolera som jag har förstått det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 maj-09 kl 16:31 »
men det hjälper ju inte om trossbottnen är tom.. det ska ju blåsa under trossbottnen, så att fukten kommer ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

895 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser