Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstængsel mot rovdjur  (läst 2453 gånger)

Nina W

• Värmland
Elstængsel mot rovdjur
« skrivet: 08 maj-09 kl 23:34 »
Går det att skydda høns mot grævling och ræv med elstængsel? Jag funderar på att køpa en flyttbar sommarhønsgård men dær jag bor finns bevislingen grævling.
Dom ær inte nøjda med att gå i sin trygga hønsgård med grus och skuggande plåttak utan suktar efter det hærliga græset utanfør.
Så hur stark el ska det i så fall vara? Hur långt mellan trådarna? vilken slags tråd?
Tacksam før goda råd.

Strajder

• Aspegården
SV: Elstængsel mot rovdjur
« Svar #1 skrivet: 09 maj-09 kl 08:51 »
Enklast är att köpa lamm/hönsnät (http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1171903&Ggart=175458). Det är ganska dyrt men enkelt att sätta upp och flytta och håller i många år. Det går att koppla ett litet elstängselaggregat till det om man vill, de allra minsta batteriaggregaten räcker för denna typ av stängsel.
Vi har två sådan här stängsel för att hindra hönsen att gå till en granne.

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-09 kl 18:07 »
Tack før svar.
Men ær ett ger ett litet agregat tillræckligt starka støtar før att skræmma rovdjuren?

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 09 maj-09 kl 20:38 »
Javisst. Med så kort stängsel så är det enda man behöver tänka på att slå ner ett rejält jordspett. Det är ofta här det brister när man sätter upp elstängsel. För ett litet aggregat räcker det med ett jordspett på cirka 80-100 cm som man slår ner i marken, gärna på ett fuktigt ställe. Våra häststängsel (flera kilometer tråd) har fyra långa jordspett nedslagna. Tar man i det stängslet domnar armen!

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 maj-09 kl 22:11 »
Jag håller med, elstängsel/ fårnät... är bra. Vi har det runt vår fårhage för att hålla fåren inne men har även 5 gäss gående där. Först var jag nervös för räven men en natt så ( när jag komit över chocken - rävfobi) så vid två tiden så hörde jag rävarnas bjäbbande...... bjäbb bjäbb . och sedan något högt smärtfullt skrik.... sen om igen ett par gånger och sedan försvann de och har inte kommit tillbaka.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 09 maj-09 kl 22:16 »
Jag vågar påstå att de flesta rovdjur - precis som hundar och katter - är bra mycket mer känsliga för stötar från ett elstängsel än vad de djur man oftast brukar försöka stänga inne är.
Åtminstone tamhundar brukar ju kunna känna elektriska fält, även en hund som aldrig har fått en rejäl stöt av ett elstängsel brukar hålla sig på någon meters avstånd från det när strömmen är på.

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #6 skrivet: 20 maj-09 kl 07:45 »
Våra häststängsel (flera kilometer tråd) har fyra långa jordspett nedslagna. Tar man i det stängslet domnar armen!
Ursäkta trådkapningen, men jag måste bara fråga, ökar strömstyrkan om du jordar fler spett? Jag har aldrig tänkt i den banan nämligen, jag har bara ett spett på mitt stängsel.. :D

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 21 maj-09 kl 20:14 »
Nej, strömstyrkan ökar inte. Många har mycket förvirrade tankar om hur elstängsel fungerar!

Pluspolen på aggregatet är anslutet till tråden, minus till jordspettet. När djuret rör vid tråden så flyter strömmen från pluspolen, genom djuret, ner i marken, genom marken fram till jordspettet och tillbaka till aggregatet. Om ett stängsel fungerar dåligt så kan det vara följande problem:

* Dålig spänning ut från aggregatet (minst 6000 volt)
* Trådarna är av någonstans, dåliga skarvar är ett vanligt problem
* Gräs och buskar ligger mot tråden och strömmen tar en genväg ner i marken
* Torrt i marken (strömmen kan inte gå från djuret ner i marken)
* Torrt och sandigt där jordspetten sitter, rostiga spett eller för få spett

Det finns en gammal tumregel som säger att för varje Joule energi som aggregatet ger ska man ha ett meterlångt jordspett. Små batteriaggregat är ofta på cirka 1 joule, det innebär ett jordspett. Många litet större aggregat är på 5-6 Joule och då går det åt 4-6 spett.
Min personliga tumregel är att om man själv tar i stängslet så ska det göra fruktansvärt ont och armen ska nästan domna! Vågar du ta i stängslet så är det i dåligt skick.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 22 maj-09 kl 10:16 »
Ett litet påpekande (om man nu ska vara petig) : Det finns faktiskt en del stängselapparater som skickar ut negativ puls i stängslet, t ex brukar Gallagher vara kopplade på det sättet. Anledningen lär vara att de anser att det är lättare att göra stängselapparaten tålig mot åska på så vis.

Om man anser att det behövs flera jordspett till elstängslet så ska man slå ner dem långt från varandra. 10 jordspett inom en halvmeters radie ger inte bättre jordning än ett eller två spett, det bör vara minst 2-3 meter mellan spetten. Längre avstånd ju torrare och sandigare jorden är.

Om man har tillgång till en stängselvoltmeter finns det ett bra sätt att avgöra hur många jordspett man behöver och hur långt ifrån varandra de ska sitta:
Utgå från den befintliga jordningen av stängselapparaten (kanske bara ett enda jordspett).
Börja med att kortsluta stängslet till en pålitlig jordpunkt (t ex vattenledning eller ett jordtag för åskledare).
Kontrollmät med stängselvoltmeter mellan den punkten och elnätets skyddsjord att det är max 500 V däremellan.
Mät sedan spänningen mellan jordspettet och elnätets skyddsjord, den bör normalt vara högst 1 kV.
Om spänningen är högre så behövs det fler jordspett.
Mät då mellan elnätets skyddsjord och en skruvmejsel eller annan några dm lång pinne som du sticker ner i marken på olika ställen i närheten av jordspettet. Se hur långt från jordspettet du måste gå för att spänningen på skruvmejseln ska vara högst en tiondel av spänningen på jordspettet. Där kan du slå ner nästa spett, och koppla ihop det med det tidigare spettet. Och fortsätt på det sättet tills spänningen på de hopkopplade jordspetten är under 1 kV.

När det gäller max 1 kV på jordspetten så är det ett riktvärde. Om det är mycket torrt i markerna när man gör mätningen kan man få acceptera högre spänning, likaså på vintern när det är tjäle och marken leder ström dåligt.  Å andra sidan, om det har varit riktigt blötväder länge när man gör mätningen så bör man se till att komma ner en bit till med spänningen för att vara säker på att inte få jordproblem när det är torrt.

Var noga med att alla jordspett är av samma material (vanligtvis galvat stål). Om man slår ner jordspett av olika material eller med olika ytbehandling och kopplar ihop dem, så får man galvaniska strömmar mellan dem som får de mindre ädla materialen att korrodera bort medan de mer ädla kan få en isolerande beläggning. Se upp med den typ av jordspett som används i elanläggningssammanhang, de är ofta av förkopprat stål.

Lillan

• Allt är möjligt!
    • Uppland
    • Kaoskvinnan
« Svar #9 skrivet: 12 jun-09 kl 08:12 »
Hej. Jag undrar om någon vet hur stark ström man kan/får ha på elstängsel till höns?
Vi har fått ett aggregat till skänks som är på 6 Joule och jag är rädd för att det är för stark ström för hönorna. Någon som vet?
Förändra världen genom att förändra dina tankar. www.kaoskvinnan.se

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 12 jun-09 kl 22:03 »
Antalet joule som anges för en stängselapparat anger energin i en stängselpuls, det har inget med spänning eller strömstyrka att göra.
När stängselapparaten går lätt belastad som det blir med ett kort stängsel och ganska "högohmiga" djur, som höns, så är det ingen större skillnad på svaga och starka stängselapparater. Alla modeller, oavsett hur starka de är, brukar ge 7-9 kV obelastad och 3-5 kV vid 500 ohms last. Föreskrifterna har i många år sett likadana ut och tillåter max 10 kV obelastad och 5 kV vid 500 ohms last.

Om du är orolig för att toppströmmen blir för hög så kan du koppla ett motstånd i serie med utgången från stängselapparaten, från 500 ohm och upp till några kiloohm. För att klara spänningen bör man använda 9 W effektmotstånd och seriekoppla 2-3 stycken.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 31 aug-09 kl 20:36 »
Fundera ¨på att skaffa el nät runt gården för att slippa alla hemska rovdjur. Men ska man sätta el nätet emot hönsnätet man har? eller kan man sätta upp det ett par cm ifrån så att hönsen inte får några el chocker? Kyckligarna får nämligen också gå ute i gården ibland och är jätte orolig att dom ska få någon el stöt och dö om el nätet ligger emot. Man vill ju inte ha så låg volt att räven bara går igenom. Någon som vet mer om detta? hittade ingen info om det och vill gärna få upp det så fort som möjligt...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 31 aug-09 kl 21:47 »
Sätt elstängslet en bra bit ifrån hönsnätet så att det inte finns möjlighet till överslag mellan dem, eller för den delen att någon eller något kan fastna mellan näten.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 31 aug-09 kl 22:13 »
Tack :) just det. när man har hönsen ute, hur gör man då? då kan jag ju inte se till att dom inte går in i elen. Jag vill ju sätta el nätet så lågt som möjligt så att ingen försöker krypa under  :-X

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 31 aug-09 kl 22:26 »
Jag har haft både höns och kaniner i elnät utan skador eller dödsfall, just nu har jag ankorna i elhägn. Strömmen i näten verkar inte vara farligare för små djur, huvudsaken är att dom inte kan fastna i näten, för då dör både små och stora djur.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
Lynell41T

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser