Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta rökkanal  (läst 1833 gånger)

Weasel

• Skåne
Byta rökkanal
« skrivet: 08 maj-09 kl 16:29 »
Vi fick besiktning av vår kamin i vår sommarstuga. På papperna stod det att insatsfoder sönderbränt i två sektioner. Detta är alltså en färdig skorsten, med rostfri plåt på in och utsidan med någon pulverisolering inuti.
Åtgärden var att byta rökkanal. Menar de att vi måste byta ut hela skorstenen?? Ska ring apå måndag, men någon som vet något enklare och framförallt billigare sätt?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

ersam

• -
SV: Byta rökkanal
« Svar #1 skrivet: 08 maj-09 kl 20:21 »
Är det lösa insatsrör kanske? Att man får tömma på isolering och sticka ner ett nytt rör helt enkelt? Tyvärr får du ju inte nytta av värmen i skorsten på det viset då det isoleras bort. Kanske du ska ha dit nån och kolla efter en "gedigen" skorsten när du ändå måste fixa till det?

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #2 skrivet: 08 maj-09 kl 20:34 »
Om du har gott om pengar så kan du sätta upp en keramisk historia, dom ståremot sotbrand och sura rökgaser och rostar inte. Kolla den här länken dom snackar om det.  http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/69834-bygga-skorsten.html  hoppas att det var till någon hjälp. För du måste nog fodra om din skorsten och det kostar ju en del så varför inte dra till det med en riktigt bra pjäs.
MVH DeadMan  8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 maj-09 kl 20:38 »
Om du har gott om pengar så kan du sätta upp en keramisk historia,

Det är där haken är...

Stugan är uthyrd nu, och efter det ska den säljas. Så jag vill bara ha den godkänd billigast möjligt, något annat bryr jag mig inte om.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #4 skrivet: 08 maj-09 kl 20:54 »
Det finns reprationsrör som man sätter in i gamla skorstenar och det kan man komma undan relativt billigt. Det bästa är att ringa runt till murare och fråga om pris. Det är stora pris differanser på samma produkt så kolla runt. MVH DeadMan  8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 09 maj-09 kl 07:53 »
Oki! Då ska du ju inte mura en "riktig" skorsten iallafall... Finns ju enkla plåtrör som inte kräver nån egentlig skorsten. Besök bygghandeln och fråga dig fram.

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser