Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sommarhus  (läst 5563 gånger)

Kajsa Kavat

• Värmland
Sommarhus
« skrivet: 07 maj-09 kl 11:25 »
Har tänkt bygga sommarhus till mina höns som de kan bo i under sommarhalvåret så de kan gå ut och in som de vill.Undrar därför när man kan låta dem bo "ute" dygnet runt och inte behöva ta in dem i hönshuset på natten?Hur brukar ni göra?

MVH/LYS

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Sommarhus
« Svar #1 skrivet: 08 maj-09 kl 13:02 »
Jag önskar att jag hade haft plats och möjlighet att ha ett sommarhus till mina hönor, då hade jag kunnat göra en rejäl storrengöring varje sommar och låta huset stå tomt ett tag. Nu funkar det inte, så jag har mina hönor i samma hus året runt.

Men även om jag hade ett sommarhus hade jag nog stängt om dem på natten, det känns tryggast så, även om det är hönsgård runt huset, rävar jagar väl mest på nätterna, man har ingen koll. Sen börjar tupparna gala så tidigt på morgonen om de kan komma ut tidigt, lika bra de får vänta till sju i alla fall tycker jag... bara vi som blir störda i och för sig.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 08 maj-09 kl 13:23 »
Har funderat på att ha automatisk lucköppning,då kan man bara ställa in tiden när den skall öppnas och stängas.Man kan ordna så att flera luckor styrs av samma apparat.Sedan skall jag gräva ner nätet en bra bit i marken och ha ordentligt nät på taket.Det skulle underlätta betydligt om jag kan lösa det på det här viset,så jag kan städa hönshuset ordentligt och låta det stå och lufttorka någon vecka och så har man chans att bättra på inredningen utan att det står höns och tuppar som vill in.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-09 kl 14:55 »
Jag har sommarhus,
men låser ordentligt in dem i dessa på kvällen.
Hedemorahöns

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 16 maj-09 kl 16:16 »
Har funderat på att ha automatisk lucköppning,då kan man bara ställa in tiden när den skall öppnas och stängas.Man kan ordna så att flera luckor styrs av samma apparat.Sedan skall jag gräva ner nätet en bra bit i marken och ha ordentligt nät på taket.Det skulle underlätta betydligt om jag kan lösa det på det här viset,så jag kan städa hönshuset ordentligt och låta det stå och lufttorka någon vecka och så har man chans att bättra på inredningen utan att det står höns och tuppar som vill in.

Kom på själv va dumt jag svarade.Självklart kan jag inte ha automatisk stängning.Tänk om någon blir kvar på utsidan  :-[

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #5 skrivet: 16 maj-09 kl 16:18 »
Vi har en av våra grupper ute i "sommarhus". De kom ut förra veckan och får vara ute till oktober, när nya hönshuset är klart. Det är en ombyggd kaninbur (med bl a rede) och som inhägnad är det elnät. Strömmen är på under natten och hönsen går fritt ut och in i kaninburen hela dygnet. (Tuppen bärs in i hönshuset under natten eftersom jag inte uppskattar väckning vid 5-tiden.)
I fjol gjorde vi likadant med kycklingarna, som kom ut när de var fullfjädrade och var ute till september-oktober, när det nämade sig värpstart. Det har fungerat bra och vare sig räv, fågel eller hund har tagit något djur.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #6 skrivet: 18 maj-09 kl 10:37 »
Våra pullor ska få bo i en lekstuga fram till oktober, den har vi satt upp inne i hönsgården. Det är där dom kommer att gå gå när vi jobbar oxå, annars kommer dom få gå lösa på tomten när vi är hemma.(hoppas vi) och på vintern bor dom i vår ombyggda friggebod. Vi hoppas iallafall innerligt att det ska fungera  :)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #7 skrivet: 20 maj-09 kl 15:40 »
här kommer bilden på hönsens "sommarstuga", till höger i bild. Till vänster ligger friggeboden som ska bli "vinterboa"...Obs, inget är klart än, i grönsakslandet kommer det växa massa grönt + höns  ;D

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 20 maj-09 kl 17:07 »
Wow vilket projekt ni har på G. Där får hönsen det toppen!

Det låter som om flera tar med sig sina höns till sommarstugor. En hundkompis jag har berättade att "nu är tuppen och hans damer här igen, jag hör honom gala. Med andra ord får jag tillfälle att vara hönsvakt igen ;-)"

Är det möjligen någon på Forumet som har sommarstuga i Furuögrund?

Trevlig och avkopplande helg önskar vi er alla från Kolbäck

Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #9 skrivet: 20 maj-09 kl 17:31 »
Måste ju bara tillägga att vi själva bor i ett sommarstugeområde i en liten stuga - fast permanent.  :-*
Litet men mysigt - precis som för hönsisarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser