Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ålder vid första parning?  (läst 1429 gånger)

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
Ålder vid första parning?
« skrivet: 05 maj-09 kl 21:04 »
Ja, av mina FV. Honan har varit sugen länge nu, men hon är knappt ett halvår. Funderar på att para henne i slutet av månaden, då är hon drygt ett halvår men det skulle passa så bra i tid och grönbete tycker jag. Dessutom har jag redan ett par eventuella köpare till ungar innan dom ens är på g.
Har förstått att man gärna väntar tills dom är 7-8 månader, men går det bra ändå tror ni? Även hanen som inte fattade något för en månad sedan var hemskt intresserad nu senast dom sågs.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Ålder vid första parning?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-09 kl 09:01 »
7-8 månader gäller för större kaniner så som tysk jätte scheck, belgisk jätte osv. En FV kan du utan problem para vid 5-7 månaders ålder.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Harvey

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 06 maj-09 kl 09:48 »
Ok, jag trodde att dom räknades till större raser det var därför jag trodde det var 7-8 mån som gällde. Honan är iofs 25% jättecheck men den biten räknas väl inte. Då skall dom få en liten date om ett par veckor här så får vi se vad det blir. Spännande värre, jag kommer att vara helt hysterisk som när alla mina djur skall få ungar.
Om hon får en kull i mitten av juni, när parar man henne gången efter det? Jag antar att man vill ha fram så många ungar som möjligt under sommaren för att sedan ta ett uppehåll under vintern, eller hur gör ni?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 06 maj-09 kl 10:10 »
Du kan para henne igen vecka 9, alltså veckan efter ungarna flyttat ifrån henne.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Harvey

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 06 maj-09 kl 11:42 »
Ok, tack för hjälpen. :)

Dillen

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 06 maj-09 kl 13:48 »
Får jag flika in med en anknuten fråga? När är det försent att para en hona för första gången? Efter ett år?
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 06 maj-09 kl 17:16 »
Beror på kondition. Jag har börjat vänta med en del honor. Parade min första 2 åring i år, utan problem. Viktigt är att de inte ska vara tjocka.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser