Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfrågor....(många)  (läst 2722 gånger)

byggarebobbit

Nybörjarfrågor....(många)
« skrivet: 04 maj-09 kl 00:03 »
  Hej kan nån informera mej om det grundläggande som man behöver för att ha grisar. Tänker mej nog Linderöds, för dom är ganska enkla o blir inte så stora vad jag fattar det som. Skulle vilja ha en sugga el två o kanske betäcka ena. (vet att dom inte ska vara ensamma, men en sugga med kultingar?) Undrar om det går att ha dom ute året runt, med bygge för skydd o ro. Mat, utrymmeskrav, för o nackdelar (de är mer som jordfräsare än gräsklippare va?) samt slakt (på gården?). Kan de gå ihop med minigrisar, höns eller får? O så sist efter alla frågor, om nån I Östergötland/Jönköping har nått passande o sälja? Mvh Lina
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
SV: Nybörjarfrågor....(många)
« Svar #1 skrivet: 29 jul-09 kl 09:54 »
Vi har presic införskaffat linderödare från östergötland och eftsom jag inte vet om du har fått något tillfredställande svar än så kommer här en snabb information om hur vi gör och länk till personen vi köpte ifrån.
Vi började med en att bygga en stor hydda på 5 kvadrat och sedan en astor elhage kring altihop.
Grisar är ju väldigt enkla att stängsla in och egentligen räcker det med en eller två trådar.
Efter att du gjort detta införskaffar du bara en större mängd foder ex. kornkross, större mängder kösavfall m.m.
När både stängsling och foder är lösta så är det egentligen bara att åka och hämta två grisar och jobba på att få de helt tama.
Om man inte haft grisar inan så kommer nog dina flesta frågor dyka upp efter att du fått hem de eftersom det är då man blir helt uppmärksam på alla roliga och stolligfa beteenden som grisar harför sig.
Det hjälper ju inte att dröja när du kan skaffa gris idag!
Följande länk är till annonsen som vi skaffade våra grisar ifrån.
http://www.blocket.se/ostergotland/Linderodssvin_linderodsgrisar_22111226.htm?ca=14&w=1
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

byggarebobbit

« Svar #2 skrivet: 29 jul-09 kl 21:52 »
  hej o tack för svar! ni fick det onekligen att jåta som en baggis!!! Hah. Ja jag inser att jag äntar med grisarna men skicka gärna nån bild! dom är ju så söta!
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 30 jul-09 kl 00:46 »
Följande länk är till annonsen som vi skaffade våra grisar ifrån.
http://www.blocket.se/ostergotland/Linderodssvin_linderodsgrisar_22111226.htm?ca=14&w=1

Men inte är det där några renrasiga linderödare väl? Ser jättekonstiga ut!  :-\

Imina

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 jul-09 kl 06:06 »
Men inte är det där några renrasiga linderödare väl? Ser jättekonstiga ut!  :-\
Tycker du?! Jag tycker de ser ut som de ska.
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 jul-09 kl 08:46 »
jodå de har renrasiga och genbanksanslutna grisar.
Hej alla Alternativa!!

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
Hej alla Alternativa!!

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 31 jul-09 kl 12:51 »
....hittar 12 linderöds-annonser på blocket just nu. Alla annonserar ut linderödsgrisar. 3 av dem är genbanksanslutna, flera av de andra annonserar ut "genbanksdjur" eller "med härstamningsintyg", men grisarna är inte anslutna...

Och jag tycker fortfarande inte att grisarna i annonsen du länkade till ser ut som rastypiska linderödare  8)

Luff

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 aug-09 kl 17:22 »
Vi har presic införskaffat linderödare från östergötland och eftsom jag inte vet om du har fått något tillfredställande svar än så kommer här en snabb information om hur vi gör och länk till personen vi köpte ifrån.
Vi började med en att bygga en stor hydda på 5 kvadrat och sedan en astor elhage kring altihop.
Grisar är ju väldigt enkla att stängsla in och egentligen räcker det med en eller två trådar.
Efter att du gjort detta införskaffar du bara en större mängd foder ex. kornkross, större mängder kösavfall m.m.
När både stängsling och foder är lösta så är det egentligen bara att åka och hämta två grisar och jobba på att få de helt tama.
Om man inte haft grisar inan så kommer nog dina flesta frågor dyka upp efter att du fått hem de eftersom det är då man blir helt uppmärksam på alla roliga och stolligfa beteenden som grisar harför sig.
Något man icke får glömma är lerpölen - Mina bekanta ringde i panik till mig för några år sedan - Luff, vad ska vi göra dom bara klättrar i vattenbaljan och  lägger sig i den...vi får göra rent den flera gånger om dagen...och så har dom fått några konstiga sår på öronen o ryggen...kan det vara skabb?
Luff gjorde en akututryckning och konstaterade brännsår på grisarna och avsaknad av lerpöl - grisarna fick vad dom behövde och levde sen lyckliga till se blev slaktfärdiga. Familjen skffade dock aldrig mer hushållsgrisar då de 3 döttrarna i familjen vägrade äta upp sina goa grisar.
//Luff

saint206

• Småland
« Svar #9 skrivet: 06 aug-09 kl 17:28 »
ha, jag var bekymrad över de där med leran i våras, mina grisar har en egen damm(stor, det bor även en andfamilj(vild) i den) men dom attarna badade inte alls..
fast sen kom värmen, och när jag smög mig fram så såg jag deras egen strand, uder grenarna hade dom ett badparadis..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 aug-09 kl 21:54 »
Hur menar du att en linderödare ska se ut? Så har i stort sett alla jag tittat på sett ut, utom några som var helt avvikande genom att de såg väldigt vildsvinsaktiga ut.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 07 aug-09 kl 00:21 »
Hur menar du att en linderödare ska se ut? Så har i stort sett alla jag tittat på sett ut, utom några som var helt avvikande genom att de såg väldigt vildsvinsaktiga ut.
Tja... jag tyckte väl mest att de här var väldigt röda... och att det ser konstigt ut att både de rödsvarta och gråsvarta har lika stora fläckar. Annars brukar de röda vara småprickiga och de gråsvarta ha stora fält/fläckar. Jaja... de är säkert jättefina och helt normala.  :P

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 okt-09 kl 15:20 »
Det där med lerpölen stämmer definitft.
Grisarna talar väldigt tydligt om när den har torkat upp för mycket genom att slänga sig i vattenhinken.
Under sommaren slände vi en hink i pölen och en att dricka som minimum.
Egentligen borde man ge grisarna en egen sjö :)
Har sett film på simmande grisar i söderhavet och de verkar älska vatten.
Hej alla Alternativa!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser