Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstig hona  (läst 1238 gånger)

skogstrolla

• Jämtland
Konstig hona
« skrivet: 03 maj-09 kl 10:48 »
Min hona blev betäckt den 20/4 men fick ungar idag.. ::)
Så hon har varit ute på egen hand antar jag :o
Men dom enda hon varit med var några ungdjur där en var hane på 12 veckor..
Kan han verkligen få till spermier som duger??

Hon brukar få kullar på mellan 8-11 ungar å nu fick hon 2  :-[
Nån som vet hur det blir med betäckningen som blev den 20-onde??
Dom fick till det flera gånger då så jag fattar inte mycket*S*
Mvh/Erika
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Konstig hona
« Svar #1 skrivet: 03 maj-09 kl 11:21 »
12 veckor, det är tidigt men fullt möjligt.
Tror inte det blir något efter parningen den 20. (Det pratas ibland om dubbla kullar, jag har aldrig råkat ut för det. Sällsynt)

Edgar

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 03 maj-09 kl 14:35 »
Jag prövade att betäcka med en 16 veckor gammal hane en gång (hermelin dock) och det tog sig. Blev 3 eller 4 ungar har jag för mig men tyvärr var det tidigt på våren och honan hade inte bäddat så bra så de frös ihjäl. Har hört folk som fått ungar från ännu yngre hanar också (än 16 v) så det är fullt möjligt, är ju individuellt hur fort de utvecklas.

Kaniner har två livmödrar så de kan bli dräktiga med två kullar samtidigt, har hört om några fall men det är nog väldigt ovanligt. En jag känner hade en hermelinhona som fick två kullar med två veckors mellanrum, men jag tror att båda eller ena kullen var dödfödd. Oftast tillbakabildas nog den yngre kullen i det fallet.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 03 maj-09 kl 15:00 »
Kaniner har två livmödrar så de kan bli dräktiga med två kullar samtidigt, har hört om några fall men det är nog väldigt ovanligt. En jag känner hade en hermelinhona som fick två kullar med två veckors mellanrum, men jag tror att båda eller ena kullen var dödfödd. Oftast tillbakabildas nog den yngre kullen i det fallet.

Du läser till husdjursagronom ser jag.  Kan du via dina kontakter försöka utröna om fenomenet med dubbla kullar finns vetenskapligt belagt?

Jag har hört talas om det, men det är alltid någon som hört det av någon annan osv. Själv har jag hittills inte råkat ut för det.

Jag antar att det är något fel i hormonsystemet på en hona som kan råka ut för detta.

Edgar

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 03 maj-09 kl 17:12 »
Jag kan höra mig för lite. Tyvärr när man fråga föreläsarna om kaniner så brukar man få svaret "Eh, ja det är ju inte ett djurslag som jag har riktigt koll på, men det kanske är som så...".
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.

enebacke

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 03 maj-09 kl 18:52 »
Hejsan. För mig är detta inte konstigt alls. Har en dvärg hona som alltid får dubbla kullar. Med ca tre veckor i mellan. Det jag gör är att jag låter hanen vara hos honan så pass länge att hon börjat bygga boet. Tar då ut honom. (Har en väldigt snäll hona å hane som går jätte bra tillsammans) Har aldrig varit fel på ungarna, inte heller dödfödda. Mellan 5-9 st i varje kull får hon.
//Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 03 maj-09 kl 21:17 »
Hejsan. För mig är detta inte konstigt alls. Har en dvärg hona som alltid får dubbla kullar. Med ca tre veckor i mellan. Det jag gör är att jag låter hanen vara hos honan så pass länge att hon börjat bygga boet. Tar då ut honom. (Har en väldigt snäll hona å hane som går jätte bra tillsammans) Har aldrig varit fel på ungarna, inte heller dödfödda. Mellan 5-9 st i varje kull får hon.
//Anna

Hm, de fallen som jag har hört om har också varit på dvärgkaniner. Kanska är kopplat till det.
Hur gör hon med diandet?

enebacke

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 04 maj-09 kl 21:29 »
Jag inbillar mig att det är samma med stora, men har inte provat ännu. Varför skulle deras anatomi skilja sig från dvärgen ;) Att dia är inga problem. Som vanligt... Tar den första kullen i en annan bur lite tidigare utan problem.
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 04 maj-09 kl 22:17 »
Jag inbillar mig att det är samma med stora, men har inte provat ännu. Varför skulle deras anatomi skilja sig från dvärgen ;) Att dia är inga problem. Som vanligt... Tar den första kullen i en annan bur lite tidigare utan problem.

Dvärgkaniner har ju generellt sett mer defeker. Dvärggen, maxfactor, stor andel bettfel mm. Så jag tänkte att detta kanske oxå är något sånt. Borde ju inte vara något som ska fungera egentligen.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 05 maj-09 kl 08:56 »
Fenomenet med foster i olika utvecklingsstadier hos samma moder kallas (åtminstone) på engelska för superfoetation (även kan det stavas superfetation).

Jag har i kaninproduktionslitteraturen hittat uppgift på att det aldrig förekommer hos kaniner men väl på harar. 

När man nu googlar på detta finns uppgifter att det förekommer, och att det inte förekommer hos kaniner, från källor som verkar seriösa.

Därav min fråga hur det senaste från vetenskapligt håll ser ut.

Edgar

enebacke

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 05 maj-09 kl 17:49 »
 :)Ja min kanin är ju ingen hare. Vetenskapligt eller ej, hos mig händer det i allafall. Seriöst.
Anna

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 05 maj-09 kl 19:13 »
Knepigt är det.

För tydlighetens skull vill jag påpeka att båda svaren kommer, naturligtvis från olika källor, men som det verkar seriösa källor. (Kanske mitt föregående inlägg kan missförstås).

Edgar

enebacke

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 05 maj-09 kl 19:21 »
Ja djurens värld är knepig. Missförstod då ditt inlägg, men nu kan jag utläsa det bättre. På något sätt går det. Har inte bara en hona som gör så, utan tre. Har även haft andra med samma fenomen. Har inte provat med mina stora kaniner ännu. Men hade ju varit intressant att kolla om min teori stämmer ;)
//Anna

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser