Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönnsirap  (läst 11537 gånger)

emmapemma

Lönnsirap
« skrivet: 02 maj-09 kl 21:46 »
Hur är det egentligen med lönnsirap kan man göra det i sverige eller e det specielle lönnar som bara finns i canada?

Huggorm

• Gäst
SV: Lönnsirap
« Svar #1 skrivet: 02 maj-09 kl 23:21 »
Det blir bäst med den riktiga sockerlönnen som finns i sydligaste Kanada och en stor del av östra USA, men vår svenska lönn funkar också. Dom är nära släkt, men svenska lönnen är lite sämre. Dock skadar man lätt trädet genom att ta sav, så det skall göras varsamt. Lönnar är känsligare än björkar!

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 nov-09 kl 18:40 »
Jag har en stor sockerlönn på tomten, och får därför även många små.
Ett par har gått upp till Stockholmstrakten, Till vårena 100cm från  visar det sig hur de trivs.
De växer ca 100 cm från frön till tvååringar här i Skåne med bra jord och ingen skötsel.
De skickas till sockersugna mot fraktkostnad, men hämtas på plats gratis. De är som mycket annat lättast att flytta vår/höst.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

emmapemma

« Svar #3 skrivet: 03 nov-09 kl 11:09 »
Va spännande, brukar du tillverka sirap?

emma

kurt

« Svar #4 skrivet: 03 nov-09 kl 18:34 »
Det har gjorts ett examensarbete om björksav (som man kan koka björksirap på), men det handlar också en del om lönnar:

http://www.tracentrum.se/files/publikationer/BJORKSAV.PDF

mr. burns

« Svar #5 skrivet: 10 nov-09 kl 21:15 »
Jag har kokat björksav till sirap, djävligt gott , men det är tidsödande och det går åt massor med sav.
Jag var på kurs för ett tag sedan där sades att man skall inte borra hål i björken utan man skall ta en liten gren eller så. Detta för att skydda björken.

Tinna.m, jag bor i Halland, bor du i västra delen av Skåne?   

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 nov-09 kl 23:50 »
Mitt i Skåne. Hörby.Lönnen i fråga är ganska stor.I mina försök i våras misslyckades
uppsamlingen av saven -rann överallt utom dit jag ville-  men till våren kommer jag att va bättre förberedd, med "bag in box"-plastpåsar o allt jag fått lära mig här. Tack!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

mr. burns

« Svar #7 skrivet: 12 nov-09 kl 19:06 »
Jag skulle jättegärna komma och plocka en lönn eller 2, men jag har fullt upp för tillfället.
Vad kostar det att skicka ett träd? går det överhuvudtaget?
Hur fort växer lönnen? Jag tänkte börja ta sav nästa vår.

NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ Jag tänkte kanske om 10-15 år eller så, Är det för tidigt?

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 nov-09 kl 19:24 »
Jag skulle jättegärna komma och plocka en lönn eller 2, men jag har fullt upp för tillfället.
Vad kostar det att skicka ett träd? går det överhuvudtaget?
Hur fort växer lönnen? Jag tänkte börja ta sav nästa vår.

NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ Jag tänkte kanske om 10-15 år eller så, Är det för tidigt?

Sockerlönnen är nära släkt med vår vanliga svenska lönn. Skulle gissa att dom växer ungefär lika fort. Står den i näringsrik, fuktig jord med gott om sol så kan du nog börja tappa om 10-15 år.

Skicka små trädplantor går bra nu när dom är avlövade. Man skakar av så mycket jord man kan utan att skada för mycket av finrötterna, sedan kan man knyta en påse med lite fuktigt kutterspån eller liknande runt rötterna medan man skickar dom. Hämta ut paketet så fort som möjligt och plantera försiktigt och vattna lite. Vänta sedan till våren, och var inte snål med vattningen de första åren när den har löv. Det behövs vatten framförallt när trädet skall börja bilda nya rötter efter planteringen, men det växer också betydligt bättre när det har gott om vatten.

mr. burns

« Svar #9 skrivet: 12 nov-09 kl 19:33 »
Spännande, jag får göra som Kommunisterna, tänka i 5-års planer. Men den som väntar på nåt gott.... osv.

Går det att plantera i en stor kruka och sedan plantera till våren?

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 nov-09 kl 20:57 »
Spännande, jag får göra som Kommunisterna, tänka i 5-års planer. Men den som väntar på nåt gott.... osv.

Går det att plantera i en stor kruka och sedan plantera till våren?

Absolut. Men ha inte krukan inomhus, sockerlönnar kräver vinterkyla. Optimalt är att förvara krukan i någon enstaka plusgrads värme om du har en sådan plats men annars går det bra att förvara den utomhus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser