Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandskaniner  (läst 1250 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Gotlandskaniner
« skrivet: 01 maj-09 kl 10:23 »
Jag har två funderingar som jag gått och klurat på ett tag... Och nu vill jag inte att nån ska ta åt sig eller bli stött eller nåt annat, det är bara funderingar...  ;)

Varför använder inte föreningen Gotlandskaninen "korrekta" färgbenämningar när man beskriver kaniner? Ett par exempel är "snöhare" som inte finns alls, "black & white" används både för svart white och svart otter, och "scheck" (och "brokad") används när det är brokat. (Scheck är ju den speciella teckningen som tex tysk jättescheck har, med den distinkta ålen och sidofläckarna.)

Och sen undrar jag om det är allmänt känt bland genbankerna att man bör undvika att para två brokade kaniner med varandra eftersom man då riskerar att få så kallade "vit-scheckar" som har stor risk att få tarmproblem (med dödlig utgång). Det är ju ganska ofta man ser att man har ungar efter den och den kaninen och att båda dessa är scheck-färgade...

Så... det var mina funderingar... Hoppas att nån kan bringa klarhet i dom.  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Gotlandskaniner
« Svar #1 skrivet: 01 maj-09 kl 20:50 »
Det första kan jag svara på :) Gotlandskaninen är en lantras ingen utställningskanin och man försöker använda så mycket enkla och svenska ord som möjligt när man beskriver dom, ungeför som man gjorde förr. Och för att förenkla även för dom genbanksinnehavare som inte är så jätteinsatta inom rasaveln. En färgatlas finns framtagen som en slags "guide" (som är på gång att förnyas) men folk väljer ändå olika benämningar på samma färger. Ska vi få alla att skriva "rätt" måste kurser anordnas för varje ny genbanksinnehavare och det finns inte med i budgeten! Föreningen lägger större vikt på bevarandearbete och kaninernas egenskaper än korrekta färgbeskrivningar helt enkelt!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #2 skrivet: 01 maj-09 kl 23:01 »
Färgatlasen och de beskrivningar som finns är ganska gamla. En omtryckning av färgatlasen är som sagt på väg och förmodligen kommer föreningen ha tydligare beskrivningar av färger. Detta kommer ev. bli viktigare nu än förr om man ska kunna identifiera kaninen på enbart utseendet.

Föreningen Gotlandskaninen riktar inte in sig på färgavel vilket SKAF gör (som har de ”korrekta” benämningarna?). Många ute i stugorna bryr sig ofta inte ett jotta om vad deras kaniner har för ”korrekta” färgbenämningar. Detta kan vara anledningen till att man tills nu inte tagit färgbeskrivningar lika allvarligt som SKAF, men som sagt, kanske blir det lite ändringar om man inför nya identifieringsmetoder.

Sedan kan jag ju tillägga att jag tycker detta med färger är lite spännande så visst sticker det lite i ögonen när ex en klart viltblå kanin bennämns som "grå" på g-intyget  ;) Däremot älskar jag namnet "snöhare" hur okorrekt den än är enligt SKAF ;D

Allmänt känt vet jag inte om det är men personligen är jag väl medveten om vitscheck diskussionen. För ett tag sedan skrev om ämnet och mailade runt till ett par genbanker för att höra om de upplevt några problem med ungar efter brokad+brokad parningar. Fick inte mycket respons men de få som svarade hade inte upplevt några konstigheter. Personligen skulle jag inte para två brokiga djur.

Inte så mycket konkret fakta direkt men lite av mina tankar i alla fall :)
« Senast ändrad: 01 maj-09 kl 23:06 av FridaH »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 02 maj-09 kl 00:00 »
Okej... Ja, att man inte "färgavlar" vet jag ju... Men bara för att man inte aktivt försöker få fram en viss färg så kan man väl försöka färgbestämma dom man får så rätt som det går så att en annan genbanksinnehavare kan förstå hur kaninen ser ut utan att se den...
Och jag kan ju inte påstå att "black & white" känns som en särskilt "svensk" benämning. Då är ju "svart white" i alla fall halvsvenskt.  ;D  ;)
Men jag ska inte hålla på och gnälla, jag är bara nyfiken...  ;) Den enkla förklaringen är väl helt enkelt att man inte bryr sig så mycket om färgerna. Friska och sunda kaniner är väl prio ett kan jag tänka mig.  ;) Men det ska bli spännande att se den nya färgatlasen!  :D

Men det där med vit-scheck kanske man ska informera lite mer om... Just eftersom gotlänningarna ofta är brokade. Fast det är ju bra om det inte har blivit så mycket problem av det ändå. Eller så har man bara tänkt att det är en "vanlig" diarré som ungkaninen dött av och så har det egentligen att göra med att den är vit-scheck... Kanske...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #4 skrivet: 02 maj-09 kl 09:13 »
Då vandrar genast tankarna till melleudskaninerna som alltid är sv/vita eller albino.. Kommer samma fenomen uppstå där?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 02 maj-09 kl 10:22 »
Mellerudarna är väl Holländar eller Wiener tecknade? Fenomenet hör ihop med brokat inte att kaninen är vit.                   Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #6 skrivet: 02 maj-09 kl 21:13 »
Mellerudarna är väl Holländar eller Wiener tecknade? Fenomenet hör ihop med brokat inte att kaninen är vit.                   Mvh Charlotte

Stämmer! Gissningsvis holländare (de svart/vita), jag har iaf inte hört talas om blåa ögon.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #7 skrivet: 03 maj-09 kl 13:49 »
Blåa ögon? Vart kommer dom in i bilden? :-[

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 03 maj-09 kl 14:11 »
  :) Det är nog jag som virrar till det.
  Jag har inte funderat på Mellerudare på länge och om jag inte minns fel så var man i början (när man nyss hittat kaninerna) inte helt säker på om Holländarteckningen var 'äkta' eller berodde på Vitblåögdanlag som ger en likadan teckning  (eller bara lite vitt, tex en klo, en vit tass eller nån fläck)och brukar då kallas Wienertecknad.
  Men om inga Mellerudare fått blå ögon ännu så borde det vara Holländaranlag. 
   Ingen av teckningarna bär på Vitschecksproblemet, så det ska inte vara nån fara för det:)
           Mvh Charlotte   
« Senast ändrad: 03 maj-09 kl 14:28 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 2 användare
skogskälla, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser