Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höns o buskar  (läst 7426 gånger)

Myrka

• -
höns o buskar
« skrivet: 29 apr-09 kl 23:13 »

Vilka sorter buskar uppskattare höns i sin hönsgård?

Finns de buskar som är farlig för dom???

Intricate

SV: höns o buskar
« Svar #1 skrivet: 30 apr-09 kl 08:26 »
Hallon och röda vinbär torde uppskattas.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 01 maj-09 kl 12:10 »
Enbuskar är väldigt populära. Likaså taggfria björnbär.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lövbacken

• Västmanland
SV: Höns o Buskar
« Svar #3 skrivet: 06 maj-09 kl 08:49 »
Hej!

Jag håller på att bygga hönsgård för tillfället och där finns ingen naturlig skugga alls :-\
Jag funderar på att gräva upp Vildvin som vi har på tomten och låta den klättra på hönsnätet, det borde ju ge fin skugga, plus att det är vackert, speciellt på hösten.

Någon som har erfarenhet av Vildvin?
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 07 maj-09 kl 11:37 »
Jag skulle också vilja sätta något som skuggar i min hönsgård. Hängde upp en presänning förra året, men det ser inte så trevligt ut tycker jag. Egentligen vore det väl bäst med något som hönsen inte vill äta på, så det får växa ifred. Inget giftigt förstås... Lutar åt syren för min del, eftersom jag blivit erbjuden uppgrävda buskar.

Tror föresten det fanns en lång tråd för ett tag sen om växter i hönsgården?
Fanns visst flera, men denna tänkte jag på:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=7206.0
« Senast ändrad: 07 maj-09 kl 11:40 av Soshila »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 08 maj-09 kl 12:09 »
Hönsakräken lär äta upp det mesta som växer, inklusive buskar, skulle jag tro. Vill en ge dom sysselsättning och gömställen kan en ju slänga in lite ris och grenar. Vill en ge hönsen skugga går det att sätta upp träskivor, kanske plantera träd eller buskar utanför hönsgården.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #6 skrivet: 16 jun-09 kl 23:26 »
Hur är det med krusbärsbuskar? Tror ni att någon klantig höna skulle kunna skada sig på taggarna?
ofrivilligt hönslös

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jun-09 kl 01:15 »
Välj en buske som är tålig, den kommer få stå ut med en hel del i en hönsgård. Bär eller inte spelar ingen roll, det är ju bara några dagar om året det har någon betydelse ändå. Huvudsaken är att busken ger lite skugga och är något att gömma sig under.

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #8 skrivet: 17 jun-09 kl 12:08 »
Vilken tid på året är det bäst att plantera buskar för att de skall "ta sig" bra?
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 jun-09 kl 12:19 »
Våren eller hösten är bäst, nu på sommaren behöver dom mycket vatten om dom skall klara sig. Dessutom måste du nog låta busken vara i fred ett år innan du kan släppa lös hönorna på den, annars är det risk att den inte orkar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 17 jun-09 kl 12:44 »
I vår hönsgård har vi en hel del med hallonbuskar. Jag trodde efter första året att de hade lyckats ta död på dem eftersom det bara var några småblad längst upp, resten helt avätet.

I år är de frodigare än någonsin så de mådde tydligen bra av det, de blev nog rätt så gödslade också...

Jag har mina halvstora kycklingar i hönsgården nu, de trivs med att kila fram och tillbaka mellan hallonsnåren och nappa åt sig de blad som de når.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 17 jun-09 kl 14:39 »
Hur är det med krusbärsbuskar? Tror ni att någon klantig höna skulle kunna skada sig på taggarna?

Jag vill också veta det här. Tar hönsen skada av taggar? Jag plockade bort några taggförsedda björnbärsbuskar härförleden, för hönsens skull. En björntjänst?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Therese K

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 17 jun-09 kl 14:49 »
Mina hönor fullkomligt ÄLSKAR röda vinbär.. dom har redan nu börjat käka på buskarna.. undrar om det blir något över till familjen :-[
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

kluck

« Svar #13 skrivet: 18 jun-09 kl 12:29 »
japp röda o vita vinbär e en riktig höjdare för de :)skulle nog satsat på det

Dagg

« Svar #14 skrivet: 05 jul-09 kl 08:18 »
Jag har en hel del krusbärsbuskar i trädgården, björnbär- både med och utan taggar och massor av gammaldags rosor. Nyponrosorna har rejäla taggar...t.o.m. jag är skraj för dem  ;. Inga höns har skadat sig på någon av dem...däremot jag!

Mvh Dagg

putte95

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 jul-09 kl 09:29 »
jag fick sätta staket runt mina krusbär för kycklingarna fick jätte stora sår. såg ut som något försökt döda dem >:(

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #16 skrivet: 05 jul-09 kl 18:07 »
Så hemskt! Tur att du varnade innan jag hann råka ut för samma sak själv.
ofrivilligt hönslös

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #17 skrivet: 05 jul-09 kl 18:33 »
Perfekt nu vet jag var nya hönsgården ska ligga, det finns massor av vinbärsbuskar bakom uthuset som säkert behöver höns gödsel.  :D

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 05 jul-09 kl 19:20 »
Tror jag ska flytta dit en "gröna" vinbärsbuske. Den står illa till redan nu och jag chansar gärna ännu en gång med vinbär. Den svarta tog sig aldrig nämligen. Hallonen hålls i herrans tukt och förmaning, liksom flädern, pepparroten, parksliden, vinstocken och humlen ;-))
Nässlor och en annan växt jag aldrig minns namnet på (ev. heter den lungört) kommer upp, men ffa. ligger går´n i skugga av rönn och lönn och andra stora träd i närheten. Kycklingarna har fått gamla dräneringsrör i lera att gömma sig i och för extra svalka och vindskydd. Kan rekommenderas!

Antar att jag ska plantera vinbären senare i höst. Troligen ska den klippas ner inför vintern......... Berätta gärna om ni lyckas med era planteringar!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #19 skrivet: 05 jul-09 kl 19:34 »
Rör till kycklingarna var ju smart!
ofrivilligt hönslös

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 2 användare
Rosanne, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser