Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man tjära tryckinpregnerat?  (läst 5819 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Kan man tjära tryckinpregnerat?
« skrivet: 27 apr-09 kl 15:25 »
tjo,
Jag håller på och ska bygga en brygga i min damm . En lite L-formad sak på ca 170*160.
Har en trall i tryck redan som jag ska använda. Men tycker att det skulle dofta som gott om man kunde lägga på tjära..Då undrar jag ; kan man blanda Tjära och olja? Eller vad tror ni?
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Kan man tjära tryckinpregnerat?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-09 kl 17:27 »
Vi har behandlat trä (även tryckimpregnerat) med marstrandsbets (på baksidan kallar man det roslagsmahogny).

Lika delar trätjära, rå linolja och terpentin.

Edgar

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 27 apr-09 kl 17:42 »
Baksidan, det var det jävvligaste!  >:(

Fast du kanske kan tjära undersidan på trallbräderna, då luktar det utan att klibba mot byxbaken.  ;)
« Senast ändrad: 27 apr-09 kl 18:33 av Foppas fot »

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 27 apr-09 kl 18:29 »
Går säkert utmärkt men det finns en risk att det "blöder" - så ska man sitta där direkt på trallen så är det bättre med pigmenterad olja. Sen kan man ju alltid "fuska" och tjära annat intill - det sprider doften tillräckligt.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #4 skrivet: 27 apr-09 kl 19:58 »
Baksidan, det var det jävvligaste!  >:(

Fast du kanske kan tjära undersidan på trallbräderna, då luktar det utan att klibba mot byxbaken.  ;)

hehe, ja, den kanske inte var så dum   8)
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser