Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen cement?  (läst 14438 gånger)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
Göra egen cement?
« skrivet: 26 apr-09 kl 20:47 »
Kan man göra cement själv? Alltså inte blanda en säck pulver med sand och vatten utan helt från grunden med innehåll från naturen?

Någon som vet?

jenses

• Gäst
SV: Göra egen cement?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-09 kl 20:54 »
Kan man göra cement själv?

I princip ja,
i praktiken nej  :D
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cement

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #2 skrivet: 26 apr-09 kl 20:56 »
Hehe, nej det där tänker jag inte ge mig på ;)

Tack för både svaret och länken!

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 apr-09 kl 08:35 »
Portlandcement är väldigt svårt och dyrt i mindre skala, inget att ge sig på!   Vill du testa annat så gör prover med  släckt kalk, grus och vedaska.  Vulkanisk jord är väl svårt att hitta lokalt, men med detta och kalk gjorde romarna betong som står sig än idag. Beskrivning finns för den som läser latin under sökordet  "opus caementicium", och förmodligen även i översättning.

Jag har experimenterat med gips, kalk, sand och vedaska. Resultatet blev hyfsat för byggstenar, men så lite som 5% portlandcement i gjorde det mycket tåligare.  De byggstenar jag gjort av sand(stenmjöl), papper och portlandscement(8%) blir mycket tåliga och lätta, med bra isoleringsegenskaper. Det blir oxå mycket billigare än köpta lecablock (10% av priset).

Vad ska du föresten göra med cementen?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #4 skrivet: 27 apr-09 kl 09:19 »
Cementen ska jag ha till att gjuta en avdelare mellan gräsmatta och grusgång, ev gjuta in lite stenar i.

Dina byggstenar lät spännande; har du något "recept" på hur du gjorde? Kunde ju vara ett spännande alternativ till att gjuta på plats så att säga (eller bara experimentera och leka med ;))

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 apr-09 kl 12:55 »
Skytten har en gammal tråd på ämnet : bygga billigt

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 01 maj-09 kl 18:39 »
Svar: Nej

Det är onödigt att slösa tid på att försöka. För att kalkstenen skall bli cement måste den sintras i en ugn och sådana temperaturer klarar man inte av själv.
Man borde kunna bränna kalk och våtsläcka den i ett år och blanda i tegelmjöl för att få den svagt hudraulisk men kalkbruk går bara att mura med och inte att gjuta.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 maj-09 kl 19:59 »
SVAR JA!
Det finns mer än kalkbruk som alternativ till portland, har man inte åstadkommit gjuten betong före den moderna cementen, gjordes detta inte av hantverkare?  Hur var Ostas hamnanläggningar beskaffade, gjutna och utan armering, kan beses ännu, dock inte i sitt yppersta skick.

Jag har provat många sätt att göra cement i den betydelsen att det kan användas som byggnadsmaterial och även att gjuta, det bättre är att ta ett recept från gamla Rom. 

Det går att göra hydraliska bruk med antika metoder!

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 01 maj-09 kl 20:13 »
Ja det går om man har tillgång till pozzolana jordarter. Alltså i klartext en viss sorts vulkanisk aska. Det var det som romarna använde.

Flygaska från kraftverk lär ha vissa pozzolanliknande egenskaper men jag vet inte om den är ett fullgott surrogat.

Jag tänkte på cement som går att använda i armerade konstruktioner. Ursäkta att jag var för kategorisk. :-X
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 maj-09 kl 20:17 »
Jag har provat med gips,vedaska och släckt kalk, bulkat med stenmjöl. stenarna har varit ute i vinter, och klarat det, men ännu har jag inte testat klart.

Jag har testat med lera, vedaska och gips, har haft stenen under vatten i ett halvt år, den har inte mjuknat så man taktilt kan känna det, men även här behöver jag prova mer.

kurt

« Svar #10 skrivet: 05 okt-12 kl 19:00 »
Frank Erichsen (Bonderøven) bygger i  Sæson 9 avsnitt 5 en kalkugn för att bränna kalk, som han sedan skall använda till bottenplattan (eller i alla fall grunden) till det nya huset:

http://www.dr.dk/dr1/bonderoeven#/56855

Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser