Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självhushållning i lägenhet  (läst 2399 gånger)

Dakrish

• Skåne
Självhushållning i lägenhet
« skrivet: 26 apr-09 kl 19:02 »
Såhär ser vår balkong ut idag:

http://i286.photobucket.com/albums/ll103/Dakrish/PICT3993-1.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll103/Dakrish/PICT3996-1.jpg

Den är ungefär 120cm bred och drygt 2.5-3m lång, så det ser mycket mindre ut på bilderna än det egentligen är. Bakom gardinerna till höger finns en inglasning med 4 glid-fönster. Jag vill näta in fönstren så katterna kan vara därute, täcka betonggolvet, och lyckas använda balkongen som ett litet växthus. I huvudet finns idéer om att bygga djupa lådor och tunnor, att odla tomater, gurka, potatis, etc. Om jag fick upp spaljeer eller krokar, så skulle jag kunna hänga rader av örtväxter och små bärbuskar (blåbär, jordgubbar, etc.) längst väggarna, i balkongkrukor. Lägenhets-smallholding, typ.

Problemet är att göra det här samtidigt som jag måste hålla sovrummet, vars fönster vätter mot balkongen, så svalt som möjligt. Som ni ser står det en A/C ute på balkongen, och den är mer än nödvändig om sommaren. (Fönstret är öppet för att fläkten om nattetid blåser in den kalla luften från A/Cn in i sovrummet.) Vi har sol från 11-solnedgång under alla soliga dagar, mellan April-September. Eftersom vi bor på fjärde våningen - dvs högst upp i huset - så samlas värmen hos oss. Dessutom är jag förbjuden att borra över huvudtaget på balkongen, så jag vet inte hur jag ska fästa nät, spaljeer, etc. Tanke om att slå fast stolpar mellan golv och tak finns, det skulle kanske funka.

Så... hur ska jag hålla hans rum svalt, medan jag släpper in solsken till växterna? Balkongdörren är i vårt vardagsrum, och även fönstren i vardagsrummet kan användas som växtplatser. I år är det i princip redan försent att sätta växter, om man vill utnyttja hela sommaren, men planera och införskaffa saker kan jag ju göra. Samt ta reda på om det är möjligt, ens en gång.
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

caena

SV: Självhushållning i lägenhet
« Svar #1 skrivet: 26 apr-09 kl 23:06 »
låter absolut gå bart! eller självhushållning kanske blir lite väl att ta i, men att minska inköpen genom att kunna ha tex kryddor och kanske jordgubbar, potatis på balkongen! absolut..

sök på balkongodling så har du rätt många tips att gå efter. Frågan är vad som finns tillgängligt och hur du ska göra det så energieffektivt som möjligt..
 vilka grödor kan samsas i krukan tex?
www.permakultur.se/intro har en liten balkongfilm från australien.. borde ju absolut fungera även för din del!

största frågan är kanske hur du ska försöka hålla svalkan .. får du bara upp en stadig stomme för nätet, stabilt nät!, så borde det gå att "täcka" till viss del med kanske murgröna eller så och släppa in sol mot de grödor du vill ska ha sol.. skugga skapar ju även svalka..

förstår du hur jag tänker? ..
http://kirkemandragora.blogg.se/2008/july/utkast-en-av.html
kanske nått sånt här?

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 2 användare
Biggee, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser