Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggätare  (läst 1293 gånger)

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
äggätare
« skrivet: 25 apr-09 kl 10:24 »
Fy vad besviken jag blev. Igår var alla femton äggen i redet utknuffade, sönderhackade o uppätna. Precis när det äntligen verkade som om någon tänkte lägga sig o heltidsruva... jag är bra nära att sälja hela flocken just nu

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: äggätare
« Svar #1 skrivet: 25 apr-09 kl 12:28 »
Är du 100 på att det är ankorna som gjort det ,så det inte är något annat djur som varit i farten menar jag ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: äggätare
« Svar #2 skrivet: 25 apr-09 kl 20:38 »
Nej, när jag lugnat mig lite misstänker jag att det kan vara skateländena som varit inne...

Putte

  • Inlägg: 62
SV: äggätare
« Svar #3 skrivet: 25 apr-09 kl 22:10 »
Skatorna har jag haft MASSOR med problem med.

Råkade ut för samma sak som du och om någon la ett ägg utanför ankhuset var jag tvungen att plocka in det innan kl 07.00 annars tog skatorna det... Det är ju mycket bättre att äta upp de själva än bjuda skatorna.

Det slutade med att jag fick stänga in ankorna på natten och inte släppa ut dem för tidigt för då la de ägg så skatorna kom åt dem före mig.

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: äggätare
« Svar #4 skrivet: 26 apr-09 kl 10:05 »
här har de ju på nått sätt hittat vägen in i ankhuset så jag måste klura ut nån bra lösning (eftersom kattenas taktik med att sitta på skatboet o vänta på dem inte verkar så effektiv)

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: äggätare
« Svar #5 skrivet: 26 apr-09 kl 23:48 »
Hade megaproblem med äggtagande skator förra året och löste delvis problemet genom att inte utfodra i ankhuset. Skatorna hittade först till foderautomaten och sedan till äggen... Mer nät och andra skatskrämmande åtgärder löste problemet i ankhuset men ägg som värptes på andra ställen försvann i ett nafs.

Suck, är också lite smådeppig.

Förlorade precis en underbar ällingkull till sannolika fiskmåshuliganer och idag bytte en ruvande myskhona ägghög med två veckor kvar till kläckning... Men det finns hopp då den nya högen är "intressant" och så har jag precis hittat ett äggfyllt rede från "special" paret, den ljuvligt blå honan och ljusbruna hanen.

Livet går vidare! ;D

Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

arnesson

  • Inlägg: 79
SV: äggätare
« Svar #6 skrivet: 27 apr-09 kl 06:32 »
Det kan inte varit en hermelin, iller, vessla eller råtta som varit framma? Hermelinen är ju mycket liten och tar sig in i ett hål som är jätte litet. Tro mig: de kan äta ägg. Och ta död på ankor och höns.
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: äggätare
« Svar #7 skrivet: 27 apr-09 kl 22:29 »
En bekant hade en bra men enligt mitt tycke inte så trevlig metod att hålla skatorna borta. Han sköt en skata och hängde den döda skatan utanför ank och hönshuset. Inte en gång kom skatorna dit. Han hade tidigare stora problem med ägg och kycklingätande skator som tog ägg och ungar från både höns ankor och påfåglar.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: äggätare
« Svar #8 skrivet: 01 maj-09 kl 08:48 »
jaha, nu hade de hittat in igen, jag får bygga om det till ett fort.. :(
det finns ingen mat stående framme i ankhuset, de får kvällsmat när jag släpper in dem o om de av nån anledning inte får gå ut så är ju dörren ändå stängd när de käkar...
Funderar på att gillra nån fäla med ägg för att bli säker på att det är skatorna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser