Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skulle du betala för gäddfärs?  (läst 19405 gånger)

Yrmff

• Gäst
SV: Vad skulle du betala för gäddfärs?
« Svar #20 skrivet: 07 sep-09 kl 13:57 »

Jag hade nog betalat minst 50 spänn kilot för klarvattenfångad!
Nu fångar jag ju själv så.....

vi åt gäddfärsbullar igår med äggsås? MUMS!!!

mvh Heikki

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #21 skrivet: 09 sep-09 kl 00:26 »
håller med hallstabonden och blizzard. gädda stinker förskräckligt, smakar inget speciellt men 2/3 av våra hundar äter den med glädje.  :-X farsan skulle nog gråta blod och tårar, gädda är ju en delikatess inte bara i frankrike utan även i tyskland, så han bytte ämne när jag började prata illa om gädda  ;D för att komma tillbaka till den ursprungliga frågan, så skulle jag inte betala för gäddfärs, men jag skulle ta emot den som helfisk gratis eller för max 5 spänn kilot just som hundmat. om den är rensad vill säga.
« Senast ändrad: 09 sep-09 kl 00:30 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Strajder

• Aspegården
« Svar #22 skrivet: 12 sep-09 kl 11:52 »
En orsak till att många ratar gäddan är att den upplevs som svårrensad. I de flesta familjer, speciellt med barn, brukar benfria filéer vara det som krävs. Att filéa gädda så den blir benfri är inte svårt men kräver litet annan metod än annan fisk. Bra instruktioner på hur man gör finns på Youtube:

Så här gör jag (fast jag har ingen elektrisk kniv!):

Har inte provat "5-filémetoden" ännu, verkar dock smart:

hallstabonden

« Svar #23 skrivet: 12 sep-09 kl 21:22 »
Jag skulle inte ens ta emot denna smörja,om jag så fick den gratis.Åt Gäddförsbullar på "fin" restaurang för många år sedan,vi hade klassträff,maten var förbeställd.Fy fan säger jag bara.Dessa gäddbullar smakade satan,precis som gädda luktar.Med andra ord vedervärdigt.Förstår fortfarande inte hur ni är funtade??att ens bara tänka tanken att äta denna asfisk,ni måste väl känna själva hur jäkla illa den luktar?den smakar ju precis lika.Träck skrev någon,håller med fullständigt.Givetvis kan det väl inte finna någon marknad för gäddfärs.Inte ens mina katter äter gädda,det säger väl då allt.

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 12 sep-09 kl 22:43 »
 Antingen har ni fiskat gäddan på något konstigt ställe eller så kan ni inte laga till den ;D
Gädda med äggsås åt vi alltid när familjen varit uppe och fiskat i en tjärn med mycket gädda.
 En kompis gör supergod Gäddpate´av bla gäddfärs och spenat, hur gott som helst!
 Gamla "Storgäddor" blir bra hundfisk. Gäddan verkar het klart vara underskattad.
                            Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Yrmff

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 sep-09 kl 07:19 »

Min far brukade långröka gäddStumpar (från 6+kg gäddor) som han först hade fläkt upp på galler + salt. fyra timmar tror jag han sa..
Skinnet kvar men det åt man inte..

Det som kom  ut ur röken va cmtjocka flak med typ torkad/rökt.. Underbart till Öl !!!

mvh Heikki

ps. Hugh Witting...  ett tips från ett av dessa program i en frågestund.. Var att man avDyade/snorade gäddan genom att fylla den med salt å låta den hänga typ övernatten/dygn.

Jag personligen har ex. svårt för Lax som är stekt i vanlig panna, däremot så tycker jag att den smakar kanon i foliepaket eller ungnsbakad eller grillad.

mvh H

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 04 jan-10 kl 22:53 »
Enligt en vän så tar de 79kr kilot för gädda i feskekörka men om de e hel fisk eller file glömde jag fråga.. själv så gillar jag gädda me pepparot mums, har ätit några hundra gäddor i mitt liv, e man storfiskare så blir de fisk rätt ofta.. i somras drog farsan å jag 7gäddor på en trollingtur på vänern 6.9 vägde den största..
Fjäderfän och kaniner

andtol

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 10 jan-10 kl 13:09 »
Ah.

Man ska bara få lite gädda också. Här är det svårt... ;)

blizzard

« Svar #28 skrivet: 22 sep-11 kl 22:56 »
Att dra upp gäddor på antingen spö eller nät/ryssjor är inget som helst problem.
Vintertid använder jag krokar eller saxar.problemet kommer först då det handlar om att äta skiten...
Jag äter den då inte,jag vet bättre...
Säljer den dock med viss förtjänst , så då är alla nöjda...
Pesonligen skulle jag inte betala ett öre för gädda.

Tännlappen

• -
« Svar #29 skrivet: 22 sep-11 kl 23:16 »
Gädda smakar bra,speciellt bäckgädda=fångad i rinnande vatten. Gädda fångad i grunt tjärn på sommaren smakar ren dy. Själv inte tänkt tanken på att köpa Gädda eftersom jag fiskar själv.

blizzard

« Svar #30 skrivet: 22 sep-11 kl 23:53 »
Oavsett var gäddan är fångad så har gäddan en speciell smak,det går inte att komma ifrån.
Oavsett vars gäddan är fångad skulle jag vilja betala något för den.

Neiklot

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 23 sep-11 kl 07:27 »
Hur fasiken kan ni bara äta GÄDDA??
Denna äckliga fisk är,samt kommer alltid att föbli oätlig.Bara lukten av gädda får mej att rysa,fy så den stinker.Ingen annan fisk luktar som detta otyg,och jaa.Här i Jämtland är detta en skräpfisk,säger du till folk att du äter gädda blir du idiotförklarad.Ingenting går upp mot Öring,de e fisk de...
Dock är gäddan rolig att fiska på våren.Vi torkar den åt hundarna eller matar räven med dom

Vi i resten av landet vet hur man lagat annan mat än just öring.. ;)

Stekt i ugnen är gädda riktigt fint!

Eller filé i all enkelhet med salt och peppar, stekt i mycket smör. (Smör! inte margarin.)

.. :)

På Ica (med fiskdisk) tog dom 129kr kg om jag inte minns fel.

Och undrar jag, vem som blir idiotförklarad när man drar upp fisk och bara slänger till räven..

:)

« Senast ändrad: 23 sep-11 kl 07:30 av Neiklot »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 23 sep-11 kl 08:10 »
Är själv uppvuxen med att äta ganska mycket gädda. Fantastiskt god fisk tycker jag. Tillagad i folie med lök, dill citron serverad med kokt potatis och pepparrotssås, mums. Det finns massor med fina recept på gädda, både den hela fisken och färs.

Jag är äldst, med kinkiga småbröder, så jag har lärt mig att bena ur gädda på rätt sätt. Och gör man rätt får man ut allt köttet utan att få med ben. Det gäller bara att veta hur man ska göra, benen sitter inte på samma sätt i gädda som i många av våra vanliga matfiskar.

Nuförtiden äter jag inte gädda så ofta, min morbror som fiskade mycket har flyttat. Jag skulle definitivt betala en slant för gädda, men kanske helst för hel gädda. Och helst fiskad i rinnande vatten, eller i en klar källsjö, så som min barndoms gäddor fiskades. Vad som är rimligt pris beror såklart på kvaliteten och tillgång och efterfrågan. Men jag skulle tveklöst vara beredd att betala åtminstone 60 kr kilot, eller byta, dock inte utan "växelkurs" mot t ex anka eller gås.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

blizzard

« Svar #33 skrivet: 25 sep-11 kl 19:55 »
Jag tycker det är roligt och spännande och se hur vi alla förhåller oss till Gäddan.En del säger att de är beredd att betala noll kronor(tex jag själv) och en del 60kr eller mer.
Det är ju egentligen helt underbart att det är så här och det ska vi ha förståelse för.
Att alla får en chans att utifrån sina egna värderingar värdesätta en produkt är viktigt och smak och ev minnen har stor påverkan.
Så länge alla är nöjda och glada och respekterar varann så är jag nöjd & glad ;D

pyromanen

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 25 sep-11 kl 20:22 »
Ibland när maken fiskar gös tar han med nån gädda hem också. Om han filéar den går jag med på att den kan få hamna i frysen eller köket.  Tycker det blir rätt gott som danska "fiskefrikadeller". Jag grovhackar filéerna med kniv på skärbräda, blandar med hackat gul lök, salt, peppar, massor av hackat dill, lite mjöl och ett par ägg (ungefär som köttfärs) och stekar i smör. 
Jag skulle dock inte köpa gädda för pengar. Om jag skulle köpa för pengar skulle jag välja annan fisk (havsfisk).

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 29 sep-11 kl 03:17 »
Lik Grimbart så älskar jag gädda med pepparrot, gärna ugnsstekt med mycket gräslök till också. Jag förstår inte varför folk måste bli så upprörda över att alla inte har samma smak som de själva? En del gillar att äta gädda, andra tycker inte om det. Så enkelt är det.

Personligen har jag aldrig lagat något på gäddfärs, men hade nog kunnat tänka mig att betala i alla fall en femtiolapp kilot för det om jag lärde mig laga något av det först. =)

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 29 sep-11 kl 05:08 »
Gadda smakar sunkigt om man fiskar den pa ett daligt stalle. Men i rent vatten smakar det som vanlig insjofisk. Om man nu bara kan fa gaddor ur vatten som ar daligt kan man fanga dom levande och forvara dom i ett akvarium ett par veckor medans man matar dem med brod. Da brukar fisken smaka battre nar man val ater den. Ju langre man kan foda den i rent vatten desto battre.

Ninnae

• Ångermanland
« Svar #37 skrivet: 29 sep-11 kl 07:15 »
Jag skulle inte betala för gäddfärs , däremot skulle jag kunna tänka mig att betala för torkad gädda  som hundarna skulle få . Vi fiskar själva det vi behöver både till hundar och människor.

JackieLondon

• Norrbotten
« Svar #38 skrivet: 29 sep-11 kl 07:43 »

Mmmm, kokt gädda på tunnbröd me massa smör,
potatis å lök...

Ja inte vet jag, men, är jag "on the road" och inser att jag glömde
torrköttet hemma  :'(  så har det hänt mer än en gång att det slinker
med en bit(mycket liten, men dock...) från närmsta mack.
 Å det ligger väl på en sisådär 300-800kr/kg!   :-\

Å jag vänder normalt ordentligt på slantarna innan dom räcker  :)
 (inser just att det är en himla tur att jag oftast har tillgång på både kött å fisk) o:)

Helle-Mari

• -
« Svar #39 skrivet: 30 sep-11 kl 14:53 »
Är ochså uppfödd på gädda i pepparrotssås med kokt potatis och tycker fortfarande det är gott.
Att bena gädda lär man sig när man ätit det mycket. Men nog slogs vi allt om stjärtbiten där var det minst med ben.
Att betala pengar för den skulle jag inte, men vi fiskar ju själv i östersjön. Havsgäddan smakar då inte dy, det måste vara mera i insjöar mm. som den smaken kommer.
Däremot som någon annan skrev kan jag nog tänka mig att köpa torkad till hundarna.
Får vi mycket så kokar jag till katterna och benar åt dem. Samt fryser i smålådor bara att ta upp sen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser