Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra Kattmat!  (läst 8093 gånger)

Azeman

• Gäst
Bra Kattmat!
« skrivet: 02 dec-05 kl 17:49 »
Bra kattmat det är...
Torrfoder (som jag anser att det är viktigt hos varje kattägare):  Hills & Royal canin
Blötmat: Mjau

:)

Alore

• Gäst
Re:Bra Kattmat!
« Svar #1 skrivet: 18 jan-06 kl 00:47 »
Bra kattmat det är...
Torrfoder (som jag anser att det är viktigt hos varje kattägare):  Hills & Royal canin
Blötmat: Mjau

Håller med! Dock inte såtillvida att jag anser att torrfoder är det bästa för en katt. ;) Torrfoder innehåller väldigt mycket kolhydrater vilket är nödvändigt för att bitarna alls ska hålla ihop) som katten inte har någon som helst nytta av. Dessutom är de flesta torrfoder för koncentrerade vad gäller magnesium och vissa salter vilket kan resultera i urinsten, speciellt hos hankatter, om katterna inte dricker ordentligt. Torrfoder är dock det absolut lättaste att ge sin katt! Och då är de märken du nämner bra. Whiskas och Pussi är rent skräp; vem skulle ge sina barn McDonaldsmat varje dag? Klart de överlever, men hur länge, och hur bra mår de?

Jag tänkte börja BARFa mina katter framåt vårkanten. Läs gärna mer på www.devonrex.se/kokbok  !

Skönt med en vapendragare i kampen för våra älskade kattdjur :)

Azeman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 feb-06 kl 12:02 »
Håller med! Dock inte såtillvida att jag anser att torrfoder är det bästa för en katt. ;) Torrfoder innehåller väldigt mycket kolhydrater vilket är nödvändigt för att bitarna alls ska hålla ihop) som katten inte har någon som helst nytta av. Dessutom är de flesta torrfoder för koncentrerade vad gäller magnesium och vissa salter vilket kan resultera i urinsten, speciellt hos hankatter, om katterna inte dricker ordentligt. Torrfoder är dock det absolut lättaste att ge sin katt! Och då är de märken du nämner bra. Whiskas och Pussi är rent skräp; vem skulle ge sina barn McDonaldsmat varje dag? Klart de överlever, men hur länge, och hur bra mår de?

Jag tänkte börja BARFa mina katter framåt vårkanten. Läs gärna mer på www.devonrex.se/kokbok  !

Skönt med en vapendragare i kampen för våra älskade kattdjur :)

Håller med dig. Whiskas & pussi, och ja, sånt dära. det är bara skit mat.
Men vists har mina fått nån gång en billig burk mat som lite extra, godis eller gotta. men det händer sällan. Oftast är det mjau som gäller om det ska vara burk mat. Annars så har dom torrfodret, som jag tycker då är det viktigast . tydligen så hade vi inte samma åsikt om det =).  men det är nåt som vi har kört hela mitt liv. Och dom mår fint utav det. Dessutom att det finns så mkt att välja utav Royal canin (som jag brukar då köra).

men annars brukar dom få lite extra utav annat å.
Ägg gula med fil eller nötfärs. Ströming, osv. :)

Då ska jag kolla in den hemsidan =)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 feb-06 kl 22:40 »
Jag rekomenderar BARFandet!!!  ;D

Vi använder en halv-variant... mer slaktrester och bara köpt foder om det är utan spannmål. Lite matrester då och då.

Efter ett halvår hade vår 12 åriga, alltid pinnsmala katt blivit normalviktig.... Vår andra 8 åriga tjockis-kisse blev också normalviktig.
Och nog för att de hade fina pälsar innan, men nu är de såååå lena och glansiga. Fäller nästan inget längre.

Tidigare åt de mest torrfoder av olika kvalitet.
Landsflykting i storstan...

Lena A

« Svar #4 skrivet: 20 feb-06 kl 17:52 »
Jag ger också torrfoder till våra katter och tycker det är bra, när det kan stå framme hela tiden.

Vi har gett dem Royal Canin Sensible 33 (mycket fett, men lilla katten åt inget annat  :)) , och vad gör man inte för de små liven :) och Hills tidigare.

Nu har vi fått en ny katt, en vuxen hankatt, som är van vid Kitekat från sitt tidigare hem. Vatten är inget problem; han dricker en del av det.

Jag undrar vad som egentligen skiljer kattfoder som Hills och Royal Canin (som ju ska vara bra) från de andra mer "vanliga" sorterna som t.ex Kitekat???
« Senast ändrad: 20 feb-06 kl 17:53 av Lena A »

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 21 feb-06 kl 12:54 »
En stor skillnad tror jag är att dyrare foder innehåller mer protein, vilket ju katter behöver i stora mängder, samt att billigare foder innehåller mer spannmål, som katten inte har nytta av. Jag tror också att mineralerna är mer välbalanserade i dyrare foder, vilket minskar risken för njursten, som särskilt kastrerade hankatter lätt får. (Rätta mig om jag har fel!)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

M

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 feb-06 kl 17:22 »
Min katt äter Specific, svindyrt torr foder hos vet pga av att han är kastrerad å har problem med kisseriet fast till frukost får han alltid lite blöt kattmat (icas lax) annars springer han runt bena heeela dagen. Finns det någon som har tipps på lite billigare torrfoder till min lilla Cosmos kanske?

Lena A

« Svar #7 skrivet: 27 feb-06 kl 19:18 »
En stor skillnad tror jag är att dyrare foder innehåller mer protein, vilket ju katter behöver i stora mängder, samt att billigare foder innehåller mer spannmål, som katten inte har nytta av. Jag tror också att mineralerna är mer välbalanserade i dyrare foder, vilket minskar risken för njursten, som särskilt kastrerade hankatter lätt får. (Rätta mig om jag har fel!)

Både Whiskas och Kitekat har som första ingrediens spannmål, så det stämmer i så fall eftersom de är billigare.  Vi ska ta vårt lilla nyförvärv till veterinären för spruta och chipmärkning på måndag och jag tänker då passa på att fråga om foder, så får vi se vad hon (veterinären) säger.

Jag återkommer om någon vill.  ;)

Alore

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 mar-06 kl 16:51 »
Min katt äter Specific, svindyrt torr foder hos vet pga av att han är kastrerad å har problem med kisseriet fast till frukost får han alltid lite blöt kattmat (icas lax) annars springer han runt bena heeela dagen. Finns det någon som har tipps på lite billigare torrfoder till min lilla Cosmos kanske?

BARF! Torrfoder är inte bra för katter med kissproblem. Rått kött är det bästa och mest naturliga :) Kolla gärna in www.devonrex.se/kokbok och även www.jipotimas.se , därifrån köper jag allt kött jag ger till mina katter!

Alore

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 mar-06 kl 16:51 »

Du har helt rätt :)
« Senast ändrad: 01 mar-06 kl 16:51 av Alore »

Lena A

« Svar #10 skrivet: 01 mar-06 kl 20:25 »
Varför i hela världen är bitarna i torrfodret så förtvivlat små?  ??? Det flesta är ju bara stora som ärtor och katten bara slickar upp dem och sedan sväljer. Nog vore det bättre om tillverkaren kunde göra dem större (det finns vissa som gör) så att katten är tvungen att bita sönder bitarna, vilket borde leda till (antar jag) mindre tendens att få tandsten.  ::)

Razmusen

« Svar #11 skrivet: 21 apr-06 kl 20:12 »
Hej!
Jag håller med att varje katt ska ha torrfoder.
Men jag håller inte med om Hills och Royal Canin,det är för dyrt
(alla är inte miljonärer)mjau torrfoder duger precis lika bra.

Susanne

« Svar #12 skrivet: 23 apr-06 kl 12:56 »
Tycker också mjau torrdoder fungerar bra. Jag tittade på foderstatusen när jag valde det fodret, t.ex. viktigt att en proteinkälla står först, och dessutom är det ett svenskt foder med svenska råvaror. Utöver det ger vi fodax, älgkött, fisk, slaktrester (hjärta, lever och sånt) när vi slaktar tuppar.  

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare
Skogsmor, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser