Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vi ha får?  (läst 2266 gånger)

johan/sandra

• Gäst
Kan vi ha får?
« skrivet: 21 apr-09 kl 14:16 »
Vi har funderat ett par år på att skaffa får, nu har vi tagit tag i det hela. Det verkar inte som om vi har möjlighet att arrendera bete (vilket komplicerar lite) så vad vi kan erbjuda är ett skogsparti med mycket sly och lite gräs, har stått orört rätt länge. Hagen blir i så fall ungefär 2000 kvm.

Vi fastnade för svärdsjöfåren och tänkte oss två tackor och en bagge. Finns det ngn marknad för att sälja vidare lammen levande? Och finns det ngn som vet om ngn i vår närhet har den här rasen. Vi bor lite utanför varberg.

Om ngn har några tips och råd skulle vi bli glada, vi har lusläst den lilla fårboken, men det känns som om vi behöver veta MYCKET mer, får helt enkelt låna böcker på biblioteket, men den grundläggande frågan, hur är våra förutsättningar i nuläget?

Skulle bli jättetacksam för svar
Mvh Sandra

Fåraherden

• -
SV: Kan vi ha får?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-09 kl 17:15 »
Det kan nog gå bra med så få får. Jag skulle se till att få en del sly och gräset avslaget med exempelvis en betespputsare. innan ni släpper dit fåren. Får gillar bäst att beta gräset från grunden, dessutom växer det bättre om det klipps av.

Tänk också på att får inte bara är bete. Ni ska ha vinterfoder med, kan ni köpa hö och kradfoder billigt någonstans? Att köpa på lantmännen blir dyrt.

Om intresset för att köpa levande Svärdsjölamm vet jag dessvärre mycket lite. Varför inte slakta dem. Lammkött är mycket bra. Skinnen mycket användbara.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 apr-09 kl 17:24 »
Tack för svaret och tipset om gräs, kraftfoder vet jag inte riktigt var vi ska få tagi, men hö borde vi väl kunna ha samma som till hästarna?

Eftersom vi tänkt ha så få får och när vi hört oss för verkar det som om just köttraserna efterfrågas som slaktdjur, vad vi läste oss till var de en utrotningshotad ras och därför fick vi tanken att kanske det fanns köpare till dem. Vi har ju för lite bete för att behålla dem, och släpper vi dem på hästarnas bete så räcker det nog inte till hästarna.

Att slakta för husbehov är heller ingen ide eftersom vi nästan uteslutande äter vegetariskt. Fast köttet på dem ska ju vara mycket bra, frågan är bara hur man avyttrar det...

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 21 apr-09 kl 18:39 »
Hej,

Roligt att ni vill skaffa får! Får och hästar är bra att bestesväxla med om markerna räcker. Jag tycker att 2000 kvm låter lite, men det beror ju på vad det är för mark och hur stora får ni har. En idé är att skaffa en ännu mindre fårras, t.ex. roslagsfår.

Om ni inte vill slakta för husbehov och "bara" ha fåren för deras skull och för betet, så behöver ni ju inte ha någon bagge. Det är inte helt lätt att sälja baggar till liv, det kan vara lättare med en bevarande-ras men det kan jag för lite om för att kunna svara på.

Det finns en alternativare i Boråstrakten som har svärdsjöfår, om du vill kan du pm:a mig så kan jag förmedla kontakten (om han inte läser detta.... ;)).
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Fordson

« Svar #4 skrivet: 21 apr-09 kl 19:02 »
Jag tror att 2000kvm är alldeles för lite, även för bara tre får. Ni lär få stödfodra med hö även på sommaren i så fall.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 apr-09 kl 19:12 »
Vi misstänkte det, men ok att stödfodra, fast har de tillräckligt med plats att röra sig ordentligt?

Vurre

« Svar #6 skrivet: 21 apr-09 kl 19:24 »
Vad är det för idé med att alls ha får om ni för det första inte äter dem och för det andra inte har plats till dem?
snus? vad är priset på en pris?

Fordson

« Svar #7 skrivet: 21 apr-09 kl 19:54 »
Rymmningsrisken är större ju mindre hage dom har. Vårt första bete var på ca 5000kvm och vi hade sex får.
Betet tog slut mycket fortare än vad vi trodde och sen började fåren rymma konstant. Försök att få tag på lite mer mark. annars är risken stor att ni inte "njuter" av era får utan bara springer och jagar rymmarfår hela tiden.

samaka

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 21 apr-09 kl 20:34 »
Tycker oxå att betet låter i minsta laget... men svårt att säga när man inte vet exakt hur marken ser ut. Dock kan jag säga att en grej som jag tycker mig ha märkt med får är att ju färre får man har desto mindre äter de per tacka (man skulle kunna säga att de hetsar varandra till att äta när de blir fler). Men det borde finnas möjligheter, många är intresserade av att låta får beta sina marker.

Personligen tycker jag att hästar är mycket lättare att stänga in (generellt). Rymningsrisken för får är stor om betet tar slut, allra helst om det finns angränsande gröna frodiga marker. Men det beror ju på... se till att det inte är hoppfår ni får tag i  ;)

Kul att ni är intresserade av allmoge, enligt min erfarenhet är dessa väldigt harmoniska och lättarbetade får.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 21 apr-09 kl 20:37 »
Men, om ni har hästar också så har väl de också hagar? Det bästa är i så fall att sam- eller växelbeta med hästarna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

johan/sandra

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 apr-09 kl 23:13 »
Jo, vi skulle kunna släppa fåren i hästarnas vinterhage på sommaren och då blir det 5000 kvm, men bonden vi arrenderar sommarbetet av vill inte ha andra djur än hästarna. På den marken, vi får helt enkelt fundera vidare...

Tack för alla hjälpsamma svar

Monica H

• Halland
« Svar #11 skrivet: 22 apr-09 kl 07:01 »
Muta honom med lammkött.
Kommunen kanske vill ha betat någonstans?
Halland è bäst

Birgit

« Svar #12 skrivet: 22 apr-09 kl 07:40 »
Vill bara kommentera att svärdsjöfår endast är marginellt större än roslagsfår och lammar de under senvår är det fullständigt överflödigt med kraftfoder också. Dessutom är de tämligen små i maten.

Fordson

« Svar #13 skrivet: 22 apr-09 kl 17:35 »
Jo, vi skulle kunna släppa fåren i hästarnas vinterhage på sommaren och då blir det 5000 kvm, men bonden vi arrenderar sommarbetet av vill inte ha andra djur än hästarna. På den marken, vi får helt enkelt fundera vidare...

Det var en märklig bonde. Hästar lär ju slita mycket mer på marken än får lixom..

ulfg

« Svar #14 skrivet: 22 apr-09 kl 20:28 »
I  princip tycker jag att ni har för lite mark för att ha egna får. Kan ni inte stängsla skogen och hyra in ett par får över betessäsongen? Så slipper ni ansvaret och kostnaderna för dem när marken tryter och är avbetad? Insisterar ni på egna får så gå in i skogen och röj hårt omgående så att det sprutar upp mycket sly och nytt gräs. I ett halvgammalt hygge kan lövet ta slut ganska snabbt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser